Szétmálló vezérműszíj miatt eltűnő olajnyomás

2021.05.21. 13:51

Jánostól érkezett egy levél, amelyben csak annyit szeretne tudatni: 2015-ös Peugeot 208-asa lemaradt egy visszahívásról, és baj lett a dologból, noha a kocsit márkaszervizbe hordták végig. Viszont ő a második tulajdonos.

A tulajdonosváltás azért kritikus, mert nem minden visszahívás esetén kap mindenki értesítést, aki a Belügyminisztérium adatbázisában szerepel. Csak a biztonsági, tehát a kritikus visszahívásoknál használják ezt, minden más esetben a márka saját tulajdonos-adatbázisából dolgoznak.

A konkrét eset a PSA Peugeot Citroen csoport korai 1.2 Puretch Turbo motorját érinti. Ez a motor szíjas vezérműhajtású, de nem a hagyományos szárazon futó verzió: a szíj olajban fut, akárcsak például a Ford háromhengeres motorjáé. Ez tenné lehetővé, hogy a szíjcsere periódusa kellő biztonsággal 170 ezer km vagy tíz év legyen.

Ez a hibás anyagválasztás miatt ez nem jött össze, és mivel a szíj darabjai az olajba kerülnek, a probléma súlyos következményekkel is járhat. Innen kezdődik a történet, hisz emiatt hívták vissza az érintett példányokat. 

Megkérdeztem a Peugeot importőrét is, mi történhetett, és a válaszból kiderült, hogy a Peugeot esetében a hivatalos magyar honlapon alvázszám alapján megtudható, van-e visszahívás az adott autóra. Ám ennek ellenére is érdemes bemenni egy márkaszervizbe, és az új tulajdonos nevét felvetetni az adatbázisba, mert jobb közvetlenül megkapni az értesítéseket, mint állandóan lekérdezgetni. A hasznos infók a lekérdezésről, a lekérdezés linkje, illetve hogy hány érintettje van itthon a visszahívásnak, a Peugeot válaszlevelében.

A Youtube-on találtam egy videót a cseréről a Coats and Gaiters csatornán, itt egy szívó változat szíja látható, de ez is elég megviselt:

Bár a levélben nem esik szó a viszonylag fiatal, külföldről behozott példányokról: esetükben különösen ajánlatos egyszer benézni egy márkaszervizbe, és itt nem csak a Peugeot-ról van szó. Gyakorlatilag bármilyen típusban lehet egy-egy Takata gyártmányú légzsák, vagy az üzemanyagrendszerben valamilyen félresikerült alkatrész, illetve bármi más, amit ingyen kicserélnek, ahogy én is jártam, a Toyotámmal.

Tisztelt Papp Tibor,

egy olyan esetet szeretnék megosztani önnel, amely talán közérdeklődésre tarthat számot. Egy Peugeot 208 1.2 turbo gépkocsim van, 2015-s évjáratú, második tulajdonosa vagyok, az évek során csak márkaszervizben volt karbantartva.

Idén februárban egy reggel indulás után néhány kilométerrel kigyulladtak a checklámpák és a kijelzőn megjelent a felirat: Motorhiba, azonnal vigye szervizbe a járművet. Így hát a legközelebbi jó nevű, de nem márkaszervizbe behajtottam.

A számítógépes kiolvasás alacsony olajnyomást jelzett, ezért a szerviz megbontotta a motort. Kiderült, hogy a vezérműszíj repedezett és a leváló apró darabok eltömítették az előszűrőt. Természetesen megrendeltem a javítást és innen érdekes a történet. Az adott motorra a gyári csereperiódus 10 év vagy 170000 km. Az én autóm 6 éves és 92000 km van benne.

Feltúrva a netet kiderült, hogy az enyém nem egyedi eset, a korai évjáratú motoroknál előforduló probléma, ezért a Peugeot később módosított vezérműszíjakat épített be. Megkérdeztem erről a Peugeot Hungáriát emailben. A válaszukból kiderült, hogy erre a hibára visszahívási akció van érvényben, ezért felajánlották, hogy vigyem márkaszervizbe az autót javításra. Mire a válasz megjött az autóm már elkészült, így ezt nem vettem igénybe.

Számomra érthetetlen, hogy miért nem került tudomásomra a karbantartások során, hogy visszahívás van érvényben erre a hibára, hiszen a Peugeot-nak a motor és alvázszám alapján tudnia kellett az autóm érintettségéről.

Többször is feltettem a kérdést a Peugeot Hungáriának, ám nem válaszoltak.

Azért írtam meg a történetet, mert sok olyan Peugeot tulajdonos lehet, akik nem tudják, hogy az autójukat szervizbe kéne vinni. Szeretném ha ők tudomást szereznének erről.

Tisztelettel:

János

 És a Peugeot-importőr (P Automobil Import Kft.) válasza:

Kedves Tibor

Az ügyfél valóban megkeresett minket egy alkalommal a problémával, melyre az alábbi választ küldtük:

Sajnáljuk, hogy gépjárműve meghibásodása miatt kellemetlenség érte Önt.

Tájékoztatni szeretnénk, hogy a gyártó rendszeres minőségi ellenőrzésének következményeként a gyártó által előírt visszahívási kampány keretében márkaszerviz partnereink az Ön gépjárművén ellenőrzik és javítják a vezérműszíjat márkaszervizbe történő behajtás esetén. Márkafüggetlen szervizek nem javíthatnak garanciális kampány keretében, a gyártói garanciális kampányt csak márkaszerviz partnereink végezhetik el. Kérnénk, hogy legyen szíves megírni nekünk, hogy melyik márkaszervizünkben van jelenleg a gépjárműve javítás alatt, hogy az Ön gépjárművének javításával kapcsolatban egyeztethessünk velük.

Köszönjük!

Ezt követően további kommunikáció nem történt, erre választ nem kaptunk. Nyilván, ahogy írja, közben megjavították máshol az autót. Valószínűnek tartjuk, hogy a kampány kezdete óta (tavaly november) nem járt az autó márkaszervizben, ezért nem vehetett még részt a kampányban.

A márkaszervizek az ilyen jellegű kampányról értesítést (levelet) küldenek az ügyfélnek, de itt a gyári adatbázisban az első ügyfél neve szerepel, aki vélhetően nem tartotta fontosnak továbbadni az információt.

Ha egy márkaszervizt keresett volna meg ezzel a (súlyosnak tűnő) hibával, akkor ott automatikusan kiderült volna a dolog és térítésmentes a javítás. (Sajnos tudjuk, hogy ez nem mindig életszerű, nyilván megkereste a legközelebbi szervizt.)

Mi lehet a tanulság:

Autóvásárlás esetén érdemes egyszer felkeresni a márkaszervizt és kifejezetten kérni a tulajdonosi adatok frissítését, hogy megkaphassa a tájékoztatást a visszahívásokról. Még jobb, ha ilyenkor közvetlenül az importőrhöz fordul az új tulajdonos (bár az eljárás márkánként eltérő lehet) Biztonsági visszahívások esetén más a procedúra, ott a BM-en keresztül mindenképp felkutatják az aktuális tulajt!

Ha mód van rá, komolyabb probléma esetén érdemes először a márkaszervizhez fordulni (ha drága javítási ajánlatot kap, még mindig viheti máshová, viszont így kiderülhetnek az ilyen jellegű visszahívások). Első tulajdonosként, ha valaki levelet kap egy visszahívásról, érezze ennek a felelősségét és értesítse az új tulajt.

+1 nagyon hasznos felület, ahol bárki ellenőrizheti, van-e az autójára vonatkozóan bármilyen kampány:

https://www.peugeot.hu/szerviz-es-alkatresz/digitalis-szolgaltatasok/visszahivasok.html

.. és egyből tud időpontot is foglalni!

Ennyit tudtam az ügyben kideríteni és sajnálom a történteket, illetve megértem a levélíró bosszúságát!

Annyit sikerült még megtudnom, hogy összesen 215 db Peugeot érintett ebben a kampányban, tehát nem tömeges jelenségről van szó. Viszonyításképp kb. 1500 ilyen motorral (motorcsaláddal) szerelt autót értékesíthetünk évente és 2014 óta forgalmazzuk.

Üdvözlettel:

Mocsai Zoltán
marketing vezető

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.