Helyreigazítás: nincs még nyertese a Volánbusz tenderének

2021.07.19. 11:52

A Totalcaron folyamatosan figyelemmel kísérjük a Volánbusz által kiírt közbeszerzéseket, amelyek keretében elektromos járművekkel bővül majd a flotta. Legutóbb a mannheimi Mercedes-gyárban készült fotók alapján írtunk arról, hogy a budapesti agglomerációba szánt negyvent darab eCitaro nagy része már szinte készen is van. A cikkben megjelent állításokkal kapcsolatban az Inter Traction Electrics Kft. és az Omnibus Hungária Kft. kereste meg szerkesztőségünket, hogy pontosítsák az információkat. Levelüket tartalmi változtatás nélkül közöljük.

Tisztelt Szerkesztőség!

Az Inter Traction Electrics Kft. és az Omnibus Hungária Kft. nevében szereznénk jelezni annak kapcsán, hogy július 18-án megjelent egy írás, hogy milyen villanybuszok érkeznek a Volánbuszhoz, ez az írás azonban téves következtetéseket von le egy Facebook-oldalon olvasható, téves ismeretekkel rendelkező posztból kiindulva. Téves ugyanis az az állítás, hogy a Volánbusz által kiírt közbeszerzésnek már megvan a nyertese, ugyanis a tender még folyamatban van. A hivatkozott fotók sem támasztják ezt alá, mivel bevett gyakorlat, hogy a pályázók sok esetben ilyen rövid átfutású közbeszerzések esetén saját kockázatra megkezdik a gyártást vagy megrendelik az értékesíteni kívánt autóbuszokat, ugyanis másképp nem lehetséges teljesíteni a szűkre szabott szállítási határidőt. Vállalva persze annak a jelentős kockázatát, hogy amennyiben más nyeri a kiírást, vagy a tendert eredménytelennek minősítik, készletre gyártotta a járműveket, amelyeket jó esetben később értékesíthet.

Fontos szempont az is, hogy a nagy gyártóknál az elmúlt időszakban rendkívüli módon megnőtt a gyártási idő a logisztikai csatornák lassulása, a beszállítók teljesítésének bizonytalansága, valamint a nagyszámú megrendelések miatt. Ráadásul a gyártóműveknek immár nemcsak a dízel, hanem az elektromos hajtású autóbuszok sorozatgyártására is koncentrálniuk kell, amely tényező szintén nem rövidíti az egy-egy flottára kalkulálandó szállítási határidőt.

A fenti körülmények mellett az előre való megrendelésben az is szerepet játszott, hogy hazánkban rövid- és középtávon nőhet a kereslet az elektromos autóbuszok iránt, többek között ezért adott megbízást 40 db Mercedes-Benz eCitaro gyártására az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Traction Electrics Kft. stratégiai együttműködésük keretében. Ennek hátterében tehát nem kizárólag a Volánbusz-tender áll, a saját kockázatra történő megrendelés megfelelő készletet biztosíthat a jövőbeli igények kiszolgálására, de akár a hosszabb gyártási idő kompenzálására is.

Hangsúlyozzuk tehát, hogy a járművek gyártása és a közeljövőben elkezdődő szállítása továbbra is egyedül a két fent említett cég kockázatára történik.