Elég a szemrevételezés, ha autót veszünk?

2020.09.25. 15:08

Korábbi kérdőívünkben azzal kapcsolatban kérdeztük olvasóinkat, hogy mit néznek meg, ha használt autót vesznek. Több mint 2000 választ kaptunk, ezeket mutatjuk most be összesítve. Minden kérdésnél több lehetőséget is lehetett választani.

Karosszéria átvizsgálása

Első kérdésünkben azt kérdeztük, hogy ki, milyen módszerrel méri fel a kiszemelt autó karosszériájának állapotát.

(A) kártörténet lekérdezéssel (B) szemrevételezéssel (C) festék rétegvastagság méréssel (D) alapos átnézéssel emelőn, aknán állva (E) szakértő bevonásával
(A) kártörténet lekérdezéssel (B) szemrevételezéssel (C) festék rétegvastagság méréssel (D) alapos átnézéssel emelőn, aknán állva (E) szakértő bevonásával

Ahogy várható volt, a szemrevételezést szinte mindenki elvégzi, de elég magas a kártörténet-lekérdezők aránya is. Szakértőt kevesebb mint a válaszadók negyede vesz igénybe a karosszéria átvizsgálásához, de a festék rétegvastagságára is csak 769-en kíváncsiak a 2030 főből.

Futómű ellenőrzése

Egy beteg futómű nem csak kellemetlen, hanem drága mulatság is lehet, éppen ezért érdemes figyelmet fordítani az átvizsgálására. Nézzük, milyen módszerek a kedveltebbek!

(A) gumik gyártási évének, profilmélységének az ellenőrzésével (B) próbaút során, érzésre (C) alapos szemrevételezéssel, emelőre téve az autót (D) szakértő bevonásával
(A) gumik gyártási évének, profilmélységének az ellenőrzésével (B) próbaút során, érzésre (C) alapos szemrevételezéssel, emelőre téve az autót (D) szakértő bevonásával

A próbaút és a gumik ellenőrzése a legtöbbeknél megvan, de ezen felül nem sokan merészkednek tovább egy emelős alánézésig. Szakértőt a megkérdezetteknek kevesebb mint 25%-a kérne fel a futómű alapos átvizsgálására.

Fék hatásfokának megítélése

Szokás mondani, hogy a fék az autó legfontosabb alkatrésze, de ez nem jelenti azt, hogy mindenki rohanna fékpados mérésre a kiszemelt autóval, sőt!

(A) nem esek kétségbe, ha nem harap - a tárcsa, betét úgyis mindig cserés (B) szemrevételezem a fékek állapotát, megnézem a tárcsa vállát tapogatással (C) jó nagyokat satuzom a próbaúton (D) elviszem fékpados mérésre szakszervizbe
(A) nem esek kétségbe, ha nem harap - a tárcsa, betét úgyis mindig cserés (B) szemrevételezem a fékek állapotát, megnézem a tárcsa vállát tapogatással (C) jó nagyokat satuzom a próbaúton (D) elviszem fékpados mérésre szakszervizbe

A legtöbben, ahogy a karosszériánál, itt is a szemrevételezés mellett teszik le a voksuk, de sokan - a megkérdezettek egyharmada - számolnak a tárcsa, betét cseréjével is. A fékpados mérés nem túl népszerű, csupán 329-en döntenek így a 2030-ból.

Motortér vizsgálata

Talán a motortér képe alapján vagyunk hajlamosak leginkább megítélni egy autó műszaki állapotát, ez rejtheti a legtöbb meglepetést is. De vajon itt is elég a szemrevételezés?

(A) olajfolyások, egyéb szivárgások keresése szemrevételezéssel (B) folyadékok, folyadékszintek ellenőrzése a tartályokban (C) szíjak állapotának, feszességének vizsgálata szemrevételezéssel (D) amit lehet, műszeres méréssel (E) szakértő bevonásával
(A) olajfolyások, egyéb szivárgások keresése szemrevételezéssel (B) folyadékok, folyadékszintek ellenőrzése a tartályokban (C) szíjak állapotának, feszességének vizsgálata szemrevételezéssel (D) amit lehet, műszeres méréssel (E) szakértő bevonásával

A kapott válaszok alapján itt már nem elégszik meg a többség a szemrevételezéssel, a folyadékszintek ellenőrzése és a szíjak állapotának vizsgálata is a rutin része. A műszeres mérések és a szakértők bevonása nem jellemző.

Műszeres mérések

A műszeres méréseknek önálló, általános kérdést is szenteltünk, mert minél modernebb egy autó, nagy eséllyel annál több mindent tudhatunk így meg.

(A) egy kis check engine még nem a világ, elhiszem az eladó magyarázatát (B) kiolvasom saját kütyüvel és guglizom, hogy a kapott hibakódok mit jelenthetnek (C) kiolvastatom szakszervizben
(A) egy kis check engine még nem a világ, elhiszem az eladó magyarázatát (B) kiolvasom saját kütyüvel és guglizom, hogy a kapott hibakódok mit jelenthetnek (C) kiolvastatom szakszervizben

Úgy tűnik ezen a területen hagyatkozunk a legjobban a szakértőkre, akik nem csak kiolvassák, hanem értelmezni is tudják a kapott hibakódokat.

Klímarendszer ellenőrzése

Utolsó kérdésünkben arra kerestük a választ, hogy olvasóink hogyan bizonyosodnak meg a klíma működéséről vagy esetleges problémáiról.

(A) beülök és maxon járatom, ha hideg, akkor jó (B) meghallgatom, hogy bekapcsolt állapotban van-e hangja a kompresszornak (C) ellenőriztetem a rendszer nyomását szakszervizben
(A) beülök és maxon járatom, ha hideg, akkor jó (B) meghallgatom, hogy bekapcsolt állapotban van-e hangja a kompresszornak (C) ellenőriztetem a rendszer nyomását szakszervizben

A legtöbben a "hideget fúj, akkor rendben" alapon ellenőrzik a klímaberendezést, de a kompresszor hangjára is a megkérdezettek több mint a fele fülel.

Köszönjük a válaszokat! Tudjuk, hogy a használtautó-vásárlás mindig kockázatos. Pláne, ha valakinek nincs saját műhelye és évtizedes rutinja az átvizsgáláshoz, állapotfelméréshez. A TotalCheck átvizsgálás segít ezt a kockázatot mérsékelni. Ismerje meg Totalcheck szolgáltatásunkat!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.