2020.10.10. 18:32

A hidegháború elején, amikor az USA elkezdte építeni a DEW Line-t, (Távoli Korai Figyelmeztető vonal) szükség volt valamire, ami Alaszka és Kanada havas, olvadékvizes ingoványai között is képes mozgatni a többszáz tonna felszerelést.

Szerencséjükre a LeTourneau vállalat már a második világháborúban bizonyította, hogy képes a feladat elvégzésére alkalmas járművet gyártani - már az alapító, Robert Gilmore LeTourneau fejfájára is a következő volt vésve: "Emberek és hegyek mozgatója".

Hasonló konstrukció már volt a tarsolyukban, az erdészeti céllal gyártott VC-12 száznegyven tonnányi faanyagot bírt megmozgatni. Ez alapján gyártották le a TC-264 Sno-Buggy-t, amit egy butánnal üzemelő Allison V-1710-es motor hajtott. Utána következett a VC-22 Sno-Freighter, amelyben két, egyenként 400 lóerős Cummins NHV-12BI V12 dízel működtette a kerekenként egy darab elektromotort - összesen 24-et.

A projektre az amerikai hadsereg is felfigyelt, megtalálták az adófizetők pénzének új helyét: az LCC-1-es ötvözte a Sno-Buggy kerekeit és a Sno-Freighter hajtását. Amerikában persze közhelyszerűen soha semmi nem elég nagy, meg is rendelték belőle az XL-es verziót, ez lett a TC-497 Overland Train Mark II, amiben leváltották a nagy és nehéz dízelmotort, helyette négy, 1170 lóerős Solar 10MC gázturbinát szereltek a járműbe: egyet az irányítókocsiba, a maradékot pedig a szerelvény többi kocsiján elosztva. Ez lett a világ leghosszabb off-road járműve, a leghosszabb kivitele 170 méter volt, és 150 tonnányi terhet volt képes mozgatni legfeljebb 32 km/h-val.

A veszte a levegőből érkezett: 1962-re elkészültek az S-64 Skycrane kódjelű, nagy teherbírású helikopterek, amik fölöslegessé tették a nehéz és lomha gumivonatot. Nagy részüket elbontották, kisebb részük pedig közlekedési múzeumok udvarán áll. Bónusz tartalomként lássuk, mi maradt belőlük aktív használatban: a kerekek.

A bigfoot az amerikai kultúra része, mint a hot dog, vagy a Nascar - igazából senkinek nem a kedvence, de jó néha megnézni, és érezni a vélt vagy valós européer kultúrfölényt. Akkor különösen, ha a király meztelen: Amerika hadsereg nélkül, Trump haj nélkül, Schwarzenegger akcentus nélkül - bigfoot kerék nélkül.

 A Bigfoot 5 - leánykorában Ford pickup volt még - normál esetben Firestone Tundrákon csinálja a műsort, ezek éppen azok, amik az egyik Overland Trainről származnak. Egyenként 1200 kilót nyomnak, három méter magasak, így nem csoda, hogy le kell őket szerelni, ha az autó szállítására kerül a sor. A Bigfoot 5 a maga 14 tonnájával (dupla kerekek esetén 19 tonna) csak egy rakomány a TC-497-hez képest, de még így is a legnehezebbnek számít a kategóriájában, nem is csoda, hogy a masszív kerekek nélkül ilyen sután fest.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.