Te sem hiszed el, hogy megy az idő: már OT-rendszám figyel az MX-5-ön

Tudják, mikor jött ki a Karib Tenger kalózai elő része? 2003-ban. Rémisztő, ugye? Hát az első Shrek film? Bizony, 2001, lassan több mint 20 éve. Hát a harmadik Die Hard, Samuel L. Jacksonnal? 1995. Ilyen dolgokon néha meglepődünk, hiszen tökéletesen mutatják, hogy szaladnak az évek. Közben az első Mazda MX-5 korai példányai is veterán korba léptek.

Nem a legerősebb, nem a leggyorsabb roadster, ami valaha készült, viszont négy generációja alatt több mint egymillió példányt gyártottak belőle, vagyis az MX-5 a világ legnépszerűbb sportautója. Mert a sportautót nem lóerőben mérik, hanem, hogy mennyire hajtjuk meg magunkat a vezetése közben. Az MX-5-ben nagyon, ráadásul a kedvező ára miatt állapottól és kortól függően ugyan, de szinte mindenki számára elérhető, a rengeteg tuningalkatrésszel tökéletesen testreszabható.  

Sokan gondolnak rá olcsón megépíthető driftautóként, más a pályaversenyekre reszelik a sajátjukat, de persze a többség inkább túrázik velük, vagy épp nap mint nap élvezi, hogy nem kell lassítani a kanyarokban és persze leginkább a nyitott tetőből eredő örömöket. A Mazda MX-5 annyira kortalanul adja ezt az élményt, hogy igazán bele sem gondoltunk, mennyire régóta velünk van: az 1989-es gyártásúak már a 32 évesek, így az első széria korai darabjai a megfelelő állapotban akár veteránként értékelhetők, sőt, OT-rendszámot is kaphatnak.

A jelenlegi információink ismeretében Gábor autója a legelső hazai darab, ami MX-5-ként megkapta a muzeális jármű regisztert, és ennek megfelelően OT-rendszámos is. Stílszerű, hogy az 1990-es, tipikus NA-piros színű autó szinte a jelenlegi OT-sor végén, 99-63-as számmal fut majd ezentúl, de persze csak szép időben: a tulajdonosnak nem ez az egyetlen MX-5-je, az OT-s darabot inkább csak különleges alkalmakon veszi majd elő.

Gábor autója egyike azoknak a szerencsésebb NA-knak, amik a körülbelül 430 ezer darab közül nem csak törés, de érdemi rozsdásodás nélkül is megúszták az eltelt éveket. Lakatolni gyakorlatilag egyáltalán nem kellett az autót, persze az alján lévő felületi rozsdafoltokat eltüntették, és kapott egy komplett friss fényezést is a minősítés előtt. Érdekes, hogy az első széria, az NA valamivel kevésbé hajlamos a rozsdásodásra, mint a második, NB sorozat. Ez vélhetően azért van, mert az NA-t többen kritizálták a tekeredő kasznija miatt, így az NA alapjaira épülő NB-több merevítést kapott, márpedig ez több hegesztést, így több lemeztalálkozást, vagyis több rozsdagócot jelent. 

A típust ismerő vizsgabiztos minden további nélkül bólintott rá a teljesen gyárias MX-5 minősítésére, és ahogy a képeket elnézzük, valóban nem nagyon lett volna mibe belekötni. A nagyon szemfülesek kiszúrhatják, hogy míg gyárilag az NA küszöbvonalán fekete, vaskos rücsi véd a kőfelverődésektől, addig itt a ezt az elemet is pirosra fújták, de szerintem leginkább örülhetünk annak, hogy ilyen eltérések simán beleférnek: a tulajdonosnak jobban tetszik így az autó homogenitása, ezért döntött így a festés előtt. Ezúton is gratulálunk neki az autóhoz és további sok közös élményt kívánunk vele!



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.