Nem mindenki elégedett az új, igazságosabb brit KRESZ-szel

2022.04.12. 13:09

Elégedetlenek a britek az új KRESZ-ükkel, már aki egyáltalán tud róla, hogy van ilyen és érdekli is a téma. Az autósok háborognak, a kerékpárosok heccelnek, pedig mindenki csak értelmezi valahogyan az angolosan udvariasan javasló szabályt. Idő és néhány kampány kell, hogy rend legyen az utakon.

Január végén lépett életbe az új brit KRESZ, melyet Highway Code-nak hívnak. Nagyjából mindenki talált már fogást rajta a gyalogostól a kamionosig. Mostanában például a The Guardian nevű országos lap írója, Zoe Williams vette kezelésbe azzal a felütéssel, hogy nem is inkább a szabályok „technikai jellegű átírásáról van szó, mint inkább egy teljesen új etikai kódexról”. Persze vannak új szabályok is, mint például a Dutch reach (magyarul körülbelül: holland karnyújtás vagy benyúlás; mi nevezzük egyszerűen holland módszernek) nevű – ahogy az újságíró hölgy fogalmaz – „valami, ami úgy hangzik, mint egy rögbi felszerelés és egy fogamzásgátló keresztezése”.

Az új brit KRESZ-ben a legfontosabb az úthasználók hierarchiájának felállítása. Ez csökkenő sorrendben a következő:

  • gyalogosok
  • kerékpárosok
  • lovak
  • motorkerékpárok
  • személygépkocsik és taxik
  • furgonok és minibuszok
  • nehéz tehergépjárművek.

Tehát a gyalogosok a legfontosabbak és a nehéz teherjárművek a legkevésbé, vagyis az alapelv szerint egy esetleges balesetben a legnagyobb valószínűséggel sérülést szenvedők élveznek elsőbbséget. Egyúttal azt is jelenti, hogy az alacsonyabb szinten szenvedő közlekedőknek minden felette lévőre figyelni kell.

Sokan úgy vélik arrafelé – a Guardian írója is –, hogy az SUV-k hiányoznak ebből az összeállításból, mégpedig a nehézgépjárművek alatt! „Még ha nem is olyan nagyok, és nem is olyan hasznosak – nem jelentenek mást, mint a gazdagság pazarló fitogtatását, ezért a halom aljára kellene kerülniük, utat engedve mindenkinek, és felelősséget vállalva mindenért.”

A hierarchia felállítása a korábbi, teljesen eltérő felfogású status quót írta át alaposan, hiszen addig – kimondatlanul – valahogy így nézett ki a sorrend, szintén csökkenő sorrendben:

  • azok, akik sok pénzt költöttek a járművükre,
  • azok, akik munkájukhoz kapcsolódva sok időt töltöttek a járművükben, és „emiatt az örökös düh állapotában voltak”,
  • azok, akiknek egyáltalán volt járművük,
  • mindenki más.

Január óta állítólag nem sok változás történt. Néhány, az új hierarchiában az autósok fölé került, szándékosan az úttest közepén haladó kerékpároson túl még nem szűrődött be az ösztönösebb agyi tartományokba mindez. Bosszankodnak az autósok, és ennyi. Zoe Williams így foglalja össze tapasztalatait: „Biciklivel közlekedve azt tapasztaltam, hogy ezeket a változásokat még senki sem vette át igazán; az autósok még mindig vidáman balra kanyarodnak eléd jelzés nélkül, a buszok kihúzódnak eléd, és a lovaknak fogalmuk sincs státuszuk emelkedéséről. Az út a dzsungeltől a civilizációig hosszú, és egyetlen lépéssel kezdődik.”

Mi a Traffix?

TraffiX-logo 1BLUE - logo fent - default.png

A cikk elkészítésében közreműködő partnerünk volt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület, a hazai forgalomszervezés szabályozási hibáinak kijavításával foglalkozó civil szervezet. Láttál egy kint felejtett táblát? Tudsz egy veszélyes kereszteződést, amit biztonságosabbá lehetne tenni? Jelentsd be nekik a traffix.hu oldalon!

A zavart az okozhatja, hogy a brit KRESZ – a brit udvariasságnak megfelelően – nagyon sok mindent csak javasol, szép shakespeare-i körmondatokban. A fontosabb kérdésekben nyilvánvalóan egyértelmű, hogy bal oldali a közlekedés, meg hogy a stoptáblánál meg kell állni. De a bringások új szintre emelése kapcsán most azt TANÁCSOLJÁK, hogy a csendesebb utakon, a lassabb forgalomban és a kereszteződésekhez közeledve a sáv közepén haladjanak, hogy minél jobban láthatóak legyenek. Ezt sokan túltolják kissé, a rendőrség pedig egyelőre nem tesz semmit, mert a szabályrendszer puha fogalmazás miatt valószínűleg nem is tud. De ahogy arrafelé általában lenni szokott, idővel bizonyára kialakul egy szokásrend, vagyis normalizálódik a helyzet.

Az sem lendítette előre a közlekedés ügyét, hogy az autósok 33 százaléka nem is tudott a változásokról a megjelenés hetében (az ottani autós szövetség (AA) 13 700 autós körében végzett felmérése szerint). Sőt, 4 százalékuknak „eszük ágában sem volt” megnézni az új KRESZ részleteit. A hatóságok persze ezt nyilván nem hagyják annyiban. A britek erősek a közlekedésbiztonsági felvilágosításban, gondoljunk csak a rettentően nyomasztó videókra, melyek a vezetés közbeni üzenetírások veszélyeire hívják fel a figyelmet.

Azért is fontos mindez, mert leszeletelve ezt az új hierarchiát – az előbb említetten túl – olyan megállapításokat látunk, hogy az autósoktól ELVÁRJÁK, hogy adják meg az elsőbbséget, amikor a gyalogosok kereszteződéseknél átkelnek vagy várakoznak. És pont ebből az ajánlásos, elvárós, egyúttal nem túl konkrét megfogalmazásból lehet baj. Az AA elnöke szerint ugyanis ez az ütközések kockázatát hordozza magában, mivel azokba az autósokba, akik megállnak, hogy átengedjenek valakit mondjuk az osztottpályás gyorsforgalmi úton, „valószínűleg hátulról beléjük rohannak”. És itt a gyorsforgalmi úton van a hangsúly, ugyanis a szabály nem részletezi, hogy ott azért óvatosan kell bánni az udvariassággal...

A szövetség elnöke szerint egyébként a gyalogosok is veszélybe kerülhetnek, ha az egyik járművezető elsőbbséget ad, de egy másik, ellenkező irányban haladó járművezető nem áll meg. „A járművezetőknek saját maguknak kell majd megítélniük, hogy mit kell tenniük a helyzetekben, amelyekben találják magukat. Ha azonban a járművezető és a gyalogos megítélése nem egyezik egy nagyon forgalmas úton, az problémákhoz vezethet.”

Az útügyi miniszter, aki egyébként Norbiton, azaz London egyik területének bárónője is (!), Lady Charlotte Vere bizakodó és hajthatatlan, ugyanis szerinte a frissített közúti kódex biztonságosabbá teszi Nagy-Britannia útjait, és arra ösztönzi az embereket, hogy „tartsák tiszteletben és vegyék figyelembe a körülöttük élők igényeit”. Így már csak az kell, hogy a részletinformációkat egyszerű, pontos és emlékezetes üzenetekkel kommunikálják, amire néhány közlekedési szervezet fel is hívta a figyelmet.

Mik a változások a brit KRESZ-ben?

A közúti közlekedők hierarchiája

Az ütközés esetén legnagyobb kárt okozó járművek vezetőinek a legnagyobb a felelőssége abban, hogy vigyázzanak a többi közlekedőre.

Gyalogosok, kerékpárosok és kerékpárosok a közös használatú területeken

A kerékpárosok nem előzhetik meg szorosan vagy nagy sebességgel a közös használatú területeken gyalogosan vagy lovon közlekedőket, a gyalogosok pedig nem akadályozhatnak másokat.

Kerékpárosok pozicionálása

A kerékpárosoknak a lehető legjobban láthatóvá kell tenniük magukat azáltal, hogy csendes utakon, lassabban haladó forgalomban és a kereszteződésekhez közeledve a sáv közepén haladnak.

Gyalogosok átkelése

A forgalomnak elsőbbséget kell adnia a kereszteződésekben átkelésre várakozóknak. Ezzel a korábbi iránymutatást frissítették, mely csak azokra vonatkozott, akik már kiléptek a zebrára. A zebrán áthaladók számára elsőbbséget kell biztosítani.

Kerékpárosok előzése

A legfeljebb 30 mérföld/óra (48,3 km/óra) sebességgel közlekedő járművezetőknek legalább 1,5 méter oldaltávolságot kell hagyniuk, amikor kerékpárosokat előznek. Nagyobb sebességgel történő előzéskor még nagyobb helyet kell hagyni.

Autóajtók nyitása

Az autóban ülőknek az ajtót az ajtóval ellentétes oldalon lévő kezükkel kell kinyitniuk, és a fejüket elfordítva a válluk fölé kell nézniük. Ez az arrafelé Dutch Reach néven ismert technika csökkenti annak az esélyét, hogy az ajtót a kerékpárosok és a motorkerékpárosok útjába nyissák.

The Guardian grafikája magyarázza a holland módszert
The Guardian grafikája magyarázza a holland módszert

Kerékpárosok előzése a kereszteződésekben

Ha a kerékpárosok egyenesen haladnak egy kereszteződésben, elsőbbségük van a mellékútra be- vagy kikanyarodásra várakozó járművekkel szemben, kivéve, ha a közúti jelzések vagy táblák másként jelzik.

Kerékpározás csoportosan

Az új szöveg világossá teszi, hogy a kerékpárosok kettesével is haladhatnak, de csoportosan közlekedve tekintettel kell lenniük a többi közlekedő igényeire. (Egyelőre ez sem nyerte el az autósok tetszését. Videó itt és itt.)

Körforgalmak

A járművezetőknek fokozott óvatossággal kell közlekedniük a körforgalomba való behajtáskor, hogy ne vágjanak át a kerékpárosokon.

Elektromos járművek töltése

A nyilvános töltőpontot használó elektromos autók tulajdonosainak a készülékhez lehető legközelebb kell parkolniuk, és kerülniük kell a kábelek elhelyezéséből eredő botlásveszélyt.