Ötven éve kínál kombit a Volvo

2003.07.07. 15:12

1953. július 4-én készült el az első PV445 Duett jelzésű Volvo, a cég első kombi karosszériás járműve. A típus története érdekes módon nagyon hasonlít a mostanság teret hódító kis áruszállítókból kialakított személyautókéra, amilyen a Citroen Berlingo, vagy a Reanult Kangoo.

 
   
   

A Duett alapját képező PV444 elődeitől eltérően önhordó karosszériával rendelkezett, így a korábbi gyakorlattól eltérően nem lehetett egyszerűen új, áruszállító felépítményt húzni rá. A piac viszont igényt tartott kisméretű szállító járművekre, így elkészült az alvázas változat, a PV445. Ezt a típust nagyrészt karosszéria-építő cégek vásárolták, de 1953 elején a Volvo nyakán maradt ezer eladatlan példány. A cég egyik vezetője, Assar Gabrielsson ekkor adott utasítást a tervezőknek, hogy készítsenek egy saját áruszállító típust. A tervezést vezető mérnök, Erik Skoog az áruszállító mellett egy személyszállító változatról is készített egy rajzot. Gabrielssonnak annyira megtetszett a tágas csomagterű személyautó, hogy nem csak a gyártásra adott engedélyt, de az első példányt saját maga vette meg.

A Duett sikeresnek bizonyult, így később, a Volvo amerikai színrelépésekor ebből a típusból is elkészült egy exportváltozat, amely az Egyesült Államokban is igen népszerű lett. A Duett közkedveltségére jellemző, hogy a legtöbbet 1961-ben, a P220 Amazon kombi változatának megjelenése után adtak el belőle immár P210 néven: ebben az évben 11.744 példány fogyott belőle, és még egy évvel később is mintegy 7000 ilyen autó talált gazdára. Összesen 97.298 Duettet készítettek. Később a PV444 összes utódjának készült kombi változata, amelyek egyre népszerűbbek lettek: az Amazon kombiból még csak 73.000 készült, a 145 jelzésű következő kombiból már 270.000, a 245-ösből pedig már csaknem egymillió.

 
   
   

A Volvo azóta is igen sikeres kombi típusokat mutat be, amelyek közül talán kettőt érdemes még megemlíteni: a 850 kombit, amely a közutak mellett a Brit Túraautó Bajnokságban a versenypályákon is bizonyíthatott, és a V70-est, amelyet a cég történetében először önálló típusként mutattak be.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.