Áprilistól helyettünk hívja a mentőket az autó

2018.04.03. 15:51

Az új uniós jogszabályoknak megfelelően áprilistól csak olyan új autó kaphatja meg az európai típusengedélyét, amit automatikus segélyhívó-rendszerrel is felszereltek. A rendelkezés minden 3,5 tonna maximális össztömegű vagy ez alatti járműre vonatkozik, így a kisáruszállítókra is.

Az eCall névre keresztelt szolgáltatás baleset esetén automatikusan értesíti a hatóságokat a jármű pontos földrajzi helyzetéről, és egy sor – mentést segítő – információt küld el a 112-es telefonszám diszpécserközpontjába. Ilyen adat lehet a jármű és az üzemanyag típusa vagy a kinyílt légzsákok, illetve a baleset előtt bekötött biztonsági övek száma. Utóbbiból következtetni tudnak arra, hogy hányan ültek az autóban.

A fentieken túl, vészhelyzetben az eCall telefonos kapcsolatot is létesít a 112 segélyhívó operátorával. Ha a balesetet szenvedett utasokkal nem tudnak kommunikálni a diszpécserek, akkor automatikusan a legrosszabbra készülve az összes egységet, a rendőrséget, a tűzoltókat, a mentőket és a katasztrófavédelem munkatársait is a helyszínre irányítják. A rendszer bevezetésétől azt várja az Unió, hogy a reagáló szervek átlagos kiérkezési ideje akár felére is csökkenhet. Az eCall különösen éjszaka, vagy elhagyatott területeken történt baleseteknél lehet kulcsfontosságú.

A szolgáltatás működtetéséhez szükséges egység (elektronika, GPS, SIM-kártya) piaci ára hozzávetőlegesen 30 ezer forint, amit a jogszabályok szerint a gyártók nem terhelhetnek a fogyasztókra, így az aCall-lal felszerelt autók nem lesznek drágábbak. Ilyen rendszer már egyébként sok márkánál elérhetővé vált az elmúlt tíz évben, többek között a PSA, BMW, a Ford és a Volvo típusaiba is rendelhettünk automatikus segélyhívót.

Mivel a rendszerhez kapcsolódik egy segélyhívó gomb is, a gyártók összekötik a saját assistance szolgáltatásaikkal. Ez nem csak műszaki hiba esetén könnyíti meg a segítségnyújtást, de egyúttal az assistance központok előszűrhetik a segélyhívásokat, hogy tényleg csak valódi vészhelyzet esetén terheljék a hatóságokat. Ilyen fals hívásokat eredményezhet egy olyan koccanás, ahol személyi sérülés nem történt.

Az eCall nem csak a mentésben, hanem bűnfelderítésben is segíthet a hatóságoknak. Erre jó példa egy korábbi eset, amiben egy sofőr több alkalommal is segítségnyújtás nélkül hajtott el olyan balesetek helyszínéről, amelyeket ő okozott. Akkor az eCallhoz nagyon hasonló rendszer működött a vétkes autójában, aki először megpróbálta letagadni a történteket, ám az automatikus hívás alapján könnyen bizonyíthatóvá vált a bűnössége.