Jövőre jön a kötelező sebességkorlátozó

2021.07.03. 09:45

Már 2019-ben belengette az Európai Unió, hogy 2022. július 6-tól minden új autót sebességkorlátozó rendszerrel (Intelligent Speed Assist - ISA) kell felszerelni. Ahogy arra az Autotrader Rory Reidje is felhívja a figyelmet, ez alig egy év múlva lesz, pedig a szükséges technológia még mindig döcög, ráadásul a részletek sincsenek még kidolgozva.

ORFK
ORFK

Az autó GPS-adatok és a táblafelismerő rendszer alapján állapítaná meg, hogy éppen gyorshajt-e a sofőr, és különféle módokon lenne képes figyelmeztetni, ha igen: fény/hangjelzéssel (ez a be nem csatolt öveknél lehet ismerős); rezegtetett gázpedállal; a tempomat automata lassításával; a korlátozás fölötti sebesség esetén nehezebben lenyomható gázpedállal. Szerencsére tehát nem arról van szó, hogy 30/50/90/130/stb-nél egyszerűen leszabályoz az autó, ráadásul több mint valószínű, hogy a rendszert egyszerűen ki is lehet majd kapcsolni, ahogy a Start/Stopot vagy a tolatóradart.

Sok még a bizonytalanság a tervezet körül, egyelőre senki sem elégedett: sem a biztonsági szakértők, sem a gyártók, amelyek közül a Tesla konkrétumokat is megfogalmazott: rengeteg kiegészítő tábla szabályozza, hogy épp mennyi is az adott útszakaszon a sebességhatár, ezeket messziről, rossz látási viszonyok mellett nehéz detektálni - de biztos sok olvasó is alá tudja támasztani saját példával, hogy egyik márka rendszere sem tökéletes. A kötelező felháborodás mellett viszont ne felejtsük el, hogy a KSH szerint “a halállal végződő balesetek közel felét a sebesség nem megfelelő alkalmazása okozta.” Ez legalább annyira szól az ISA mellett, mint ellene.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.