A Kamaz felfüggeszti új járművei gyártását

2022.03.14. 14:21

Szergej Kogogin, a Kamaz vezérigazgatója érdekes bejelentést tett múlt hét pénteken. Azt mondta ugyanis, hogy az Oroszországot sújtó nyugati szankciók miatt az ország legnagyobb járműgyártója felfüggeszti a korszerű teherautók gyártását, és inkább csak a régi, 1976-ban bemutatott, jelenleg K3-asnak nevezett modellt fogják gyártani. Az Ukrajna elleni agressziót a Kamaz 21 százalékos résztulajdonosa, a Daimler Truck AG torolta meg elsőként. A németek minden kapcsolatot és az alkatrészellátást is felfüggesztették, alig egy nappal azután, hogy az oroszok megkezdték az ukrajnai inváziójukat. Azóta a Daimler próbálja eladni a részvényeit, amit a hírek szerint majd az orosz állam vesz magához.

Mivel a Kamaz új járműveihez eddig szállított a Cummins, a ZF, a Bosch és a magyar Rába is, most az orosz gyáróriásnak az elsődleges célja az, hogy ezen cégek alkatrészeit kiváltsák orosz és kínai gyártásúakkal. Különösen nagy érvágás lehet mind a Kamaznak, mind a Rábának, hogy szinte az összes Kamaz teherautó alá Rába futóművet építettek - és ilyen korszerű haszonjármű-futóműveket Oroszországban nem gyártanak. Igaz, azt egyelőre nem tudni, hogy a Rába is felfüggesztette-e a szállításokat Oroszország felé, de mivel elvileg hazánk támogatja a szankciókat, így bizonyos, hogy a Rába egyik legnagyobb külföldi partnere felé már mi sem szállítjuk ezeket a fontos részegységeket. Így még az is kérdéses, hogy a Kamaz egyáltalán képes lesz-e a bő negyvenéves járműveit gyártani, vagy egy időre teljesen le kell állítaniuk. A legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy a Rába futóműveit valamelyik kínai gyártó termékével fogják majd kiváltani, de ahhoz bizonyára át kell tervezni az összes gyártásban lévő konstrukciót, hogy azok fogadni tudjanak másfajta alkatrészeket.A háborús hadigépezetnek egy ideig biztosan az ősöreg katonai Kamazzal kell beérnie, ha lesz hozzájuk alkatrész

Mindeközben a Kreml, bár konkrétan nincs kimondva, a háborús gyártásra való átállást "kérte" a Kamaztól, amely szerint további intézkedésig csak katonai járműveket gyárthat az orosz állami járműgyártó. A harcokról készült fotókon jól látható, hogy az ukrán honvédők előszeretettel és sikerrel támadják és küzdik le a teherautó-konvojokat, amelyeknek nagy része Kamazokból áll. De nemcsak Kamaz teherautók vesznek oda a harcok során, hanem a cég büszkeségeiből, a Typhoon MRAP-okból is jó néhány megsemmisült. Ez utóbbiakat rövid időn belül bizonyára nem fogja tudni újragyártani a Kamaz, ugyanis a Typhoonokban is rengeteg import alkatrész található. Így az orosz hadigépezet az elvesztett járművei helyett, az invázió folytatásához a jó öreg K3-asokból kaphat majd, ha azokból egyáltalán sikerül annyit gyártani, amennyire szükség lenne.