Döntött az EU: 2035-től nem lehet belső égésű autót forgalmazni
340 igen, 279 nem és 21 tartózkodás mellett megszavazta az Európai Parlament a személyautók és a kishaszongépjárművek 2035-re elérendő károsanyag-kibocsátási értékhatárait. Ami zéró. Azt már régóta lehet tudni, hogy az EU célkitűzése szerint 2035-től nem lehessen az Európai Unió területén belsőégésű motorral hajtott személygépjárművet és kisteherautót értékesíteni. Az erről szóló hivatalos tervezetet októberben mutatták be, most pedig el is fogadták azt.
![GettyImages-1180954684](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4752/47526/475269/47526995_8ae3ea594b0293f8dfc1d93d3cd6af88_wm.jpg)
Ennek része, hogy 2030-ra már a 2021-es kibocsátási értékekhez képest 45 százalékkal (kishaszongépjárművek esetében 50 százalékkal) kell csökkenteni a járművek emissziós értékét.
Fontos lépés, hogy a Bizottság 2025-ig bezárólag kidolgoz egy olyan hivatalos vizsgálati módszertant, ami a járművek szén-dioxid kibocsátását teljes életciklusra vetítve értékeli. Tehát a gyártás kezdetétől fogva az utolsó kibocsátott molekuláig bezárólag.
Ez azért különösen fontos, mert a Nemzetközi Energiaügynökség egy 2019-es tanulmányában is rámutatott arra, hogy amikor egy elektromos autót és egy belsőégésű motorral hajtott járművet teljes élettartamában vizsgálunk, könnyen kiderül, a tisztának látott villanytechnológia előnye közel sem olyan nagy az üvegházhatású gázok kibocsátott mennyiségét mérve, mint ahogy az a köztudatban él. Annyira nem, hogy a gyártási szennyezés olyan magas lehet egy fosszilis energiahordozókra erősen támaszkodó országban (hagyományosan ilyen például Kína, de ide sorolhatjuk akár Németországot is), hogy az előny akár el is párologhat.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)