Kivételes szabályok Európa útjain – például a szemüvegeseknek

2023.03.21. 15:22

Aki európai utat tervez  autóval  - például húsvétkor - , annak érdemes felkészülnie a furcsa szabályokra. A szemüveget viselők például  büntetést kockázatnak, ha nem elég figyelmesek.  rapid17-27

Az autós turizmus a pandémia idején jött divatba, amikor a családon kívüli érintkezések másokkal kockázatosnak minősültek. Becslések szerint 2020 nyarán 1,6 millióan indultak útnak Európa útjain, a Google Trends adai szerint az „autózni Európában” típusú keresések 80 százalékkal nőttek az elmúlt két évben.

A lakóautós külföldi kirándulások iránti érdeklődés 216 százalékkal ugrott meg 2018 és 2021 között. Aki európai autós utat tervez, jól teszi, ha előtte tájékozódik a kontinens országainak speciális közlekedési szabályairól, jó pár akadhat köztük, ami vaskos büntetéssel járó meglepetést okozhat. Simon Mawdlsey közlekedési szakértő megosztott néhányat ezek közül a Euronews hírportállal.

Nem mindegy, hány centis a gyerek? 

Ha valaki kicsi gyerekkel utazik, akkor a legtöbb országban ahhoz a szabályhoz kell tartania magát, hogy 1,35 centiméter magasság alatt csak gyerekülésben vagy ülésmagasítón ülhetnek a kicsik az autóban. Ugyanakkor előfordulhat, hogy ettől eltérő a regula. Németországban és Olaszországban például a magassági előírás 150 centiméter.

Az országok egy részében megengedett, hogy a gyermekek az anyósülésen foglaljanak helyett ülésmagasítóval, vannak azonban olyanok, például Spanyolország, ahol csak felnőttek ülhetnek elől, nevezetesen azok, akik betöltötték a 18. életévüket. További szabály, hogy az ülésmagasítóknak meg kell felelniük az európai biztonsági szabványoknak. Érdemes ezt is ellenőrizni, ha el akarjuk kerülni a rendőrségi ellenőrzések során a stresszes helyzeteket.

Milyen a kamerák "ruhája"?

A külföldön járó autósok rémálma, hogy gyorshajtásért megbüntetik őket. Jó tudni, hogy a sebességmérőkamerák máshogy néznek ki az egyes országokban. Olaszországban például nagyok és világosnarancssárga színűek. Így látszólag feltűnőek, ám valójában könnyen össze lehet keverni ezeket a postaládákkal vagy a világos színű szemetesekkel az utak szélén.

Mi az a szemüveges büntetés? 

Igencsak meglepődhet az a szemüveges vezető, akit Franciaországban, Spanyolország vagy Svájcban megbüntetnek azért, mert nincs nála tartalék szemüveg. Ezekben az országokban ugyanis a szemüveges sofőrök esetén ezt is előírják a közlekedési a szabályok.

Hasonló kellemetlen élményben lehet része Belgiumban, Dániában és Svédországban annak a sofőrnek, akinek autójában nincs tűzoltó készülék. Ez ott az autók előírt alapfelszerelésének része. Szinte viccesnek tűnik az az észtországi szabály, hogy minden autóban lennie kell valamilyen fa vagy műanyag keréktámasznak, amelyet a kerék alá lehet tenni, nehogy az autó elguruljon. 

Csúnyán megjárhatják azok az autósok is, akik vezetés közben szendvicset fogyasztanak vagy belekortyolnak egy palack üdítőbe. Feltéve, hogy ezt Cipruson teszik, ahol bármilyen étkezés vagy ivás tilos a sofőröknek. Nem számít, hogy csak egy korty vizet isznak vagy üdítőmámorba hajszolják-e magukat. Akit rajtakapnak e szabályok megsértésén, az vaskos büntetésre számíthat. Nem egyszerű az iszik vagy vezet szabály alkalmazása sem. Még az olyan alapszabályokban is komoly eltérések vannak Európa különböző országaiban, mint az alkoholfogyasztás korlátozása vagy tilalma. Dániában például csak az a sofőr büntethető, akiknek véralkoholszintje vezetés közben meghaladta a 0,5 ezreléket. Eközben Lengyelországban 0,2 ezrelék ez a határ. Csehországban és Romániában Magyarországhoz hasonlóan csak a nulla az elfogadható érték.

Vannak olyan európai országok, amelyekben elvárják, hogy az autók tiszták legyenek. Bulgáriában vagy Fehéroroszországban a koszos rendszámtábláért vagy ablakért is megbüntethetik az autó vezetőjét. Ráadásul a „koszos” nem egzakt fogalom, lehetőséget kínál a rendőrnek, hogy mérlegelje, mint tartannak. Ezért jobb nagyon ügyelni a tisztaságra.

A fej- és fülhallgatók használata miatt szintén bajba kerülhet az autós. Franciaországban 2015 óta bármilyen kéz használata nélkül a fejen vagy a fülben rögzített hangkeltő eszköztől tartózkodni kell vezetés közben. Aki megszegi ezt a szabályt, az akár a vezetői engedélyét is elvesztheti.

Aki Dániába utazik, annak néhány igen furcsa szabályt is be kell tartania. Az hagyján, hogy minden elindulás előtt ellenőriznie kell, hogy az autója motorja rendben van-e. Emellett azonban azt is meg kell néznie, hogy nincs-e egy eltévedt gyermek vagy egy állat az autója alatt.