Biciklis szigor: kötelező márkaszervizben javíttatni

2023.08.16. 12:52

Veszélyes otthon bütykölni a villanybicikliket, új szabályt vezettek be Amerikában. 

A szabad szervizelés joga a világ legtöbb országában fontos eleme a fogyasztói jogosítványoknak. Ennek segítségével kerülhető el, hogy a gyártók szakszervizekbe kényszerítsék a fogyasztókat és monopóliumukat kihasználva jól megkopasszák őket a szervizköltségekkel.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Az elektromos biciklik szervizelése azonban kikerülhet a szabad szervizelés joga alól – írta az Electrek. A szakportál példája szerint amikor robotporszívójának motorja elromlott, saját kezébe vette a javítást. Kinézte, milyen cseremotorra van szükség, megrendelte az interneten, majd kijavította a gépet. Mindez 12 dollárjába (4 ezer forint) és fél órájába került. Ha szakszervizbe viszi a robotporszívót, akkor nem ússza meg 200 dollár (70 ezer forint) és jó pár napos várakozás nélkül.

Az elektromos kerékpárok esetén nem az alaprendszerekkel, a fékkel, a váltóval, a kerekekkel van a gond, hanem az elektromos rendszerrel. Elsősorban a lítium-ionos akkumulátorral. Ez utóbbi javítása szakképzettséget és tapasztalatot igényel. Ez az, amiért a villanybringák gyártói a bicajosokat képviselő People for Bikes civil szervezettel egyetértésben arra kérik az amerikai törvényhozókat, hogy a villanybicikliket vegyék ki azok közül a termékek közül, amelyek esetén érvényesíthető a szabad szervizelés joga.

Sokakat érinthet

Az elektromos kerékpárokat New York városában nagyon sokan használják. Közülük sokan futárok, akik számtalan kilométert tesznek a járművükbe. Ez meglátszik a bringáik akkumulátorának állapotán. Akadtak köztük, akik maguk kezdték bütykölni az aksikat, hogy meghosszabbítsák az élettartamukat, ám ez akkumulátortüzekhez vezetett. Erről az oldalról érthető az óvatosság.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a szervizelés monopóliuma felhajtja az árakat. Ezért sokan az akkumulátor cseréje mellett dönthetnek, ami még többe kerül, vagy még azelőtt lecserélhetik bringájukat, mielőtt azt a jármű elhasználódása indokolná.

A szempontok mérlegelése után az People For Bikes arra lyukadt ki, hogy a biztonság megéri az árkülönbséget. A civil szervezet nemrégiben levélben kérte New York állam kormányzóját, Kathy Hochult, hogy az villanykerékpárokat vegye ki a szabad szervizelést szabályzó készülő törvényből. A jogszabályt végül ebben a szellemben módosították, mielőtt az Hodhul elé került volna aláírásra.