A Volkswagen még bízik a vámok elkerülésében

2025.02.03. 11:12

  • Az USA elnöke vámot vet ki a Mexikóból és Kanadából importált autókra, ami különösen a Volkswagen számára jelenthet komoly veszteséget.
  • A VW mexikói gyára évente 350 ezer autót gyárt, és az amerikai piacra szánt modelljeinek 65 százaléka versenyképtelenné válhat az új vámok miatt.
  • A VW bízik abban, hogy tárgyalásokkal elkerülhető vagy csökkenthető a vám.

Vámháború alakulhat ki a kontinensek között, miután az Egyesült Államok elnöke bejelentette, hogy plusz vámot vet ki a Kanadából, Mexikóból importált autókra. Ez európai oldalról a Volkswagent érintheti a leginkább, ezért a német gyártó pánikol, illetve próbálja elkerülni ezt tárgyalásokkal.

A Volkswagen mexikói Puebla gyára az ország legnagyobb autógyára, és a Volkswagen-csoport egyik legnagyobb létesítménye. 2023-ban közel 350 ezer autót gyártott, köztük a Jetta, Tiguan és Taos modelleket, amelyeket mind az Egyesült Államokba exportálnak.

Pórul járhatnak a mexikói Tiguanok / A kép illusztráció / Fotó: Jakusovszky Kristóf - Totalcar
Pórul járhatnak a mexikói Tiguanok / A kép illusztráció / Fotó: Jakusovszky Kristóf - Totalcar

A Volkswagen februári közleménye szerint már mérlegelik a bejelentett vámok autóiparra és saját működésükre gyakorolt hatásait. Hangsúlyozták, hogy a kereskedelmi partnerek közötti konstruktív tárgyalásokra számítanak, hogy biztosítsák a gazdasági stabilitást és elkerüljék a kereskedelmi konfliktust.

Trump bejelentése szerint február 4-től 25 százalékos vámot vetnek ki a kanadai és mexikói importtermékekre, valamint további 10 százalékos adót a kínai árukra.

A Stifel befektetési bank elemzői szerint, ha a mexikóban gyártott autókra vámot vetnek ki, a Volkswagen amerikai piacra szánt modelljeinek 65 százaléka elveszítheti versenyképességét. Ez a helyzet állhat elő az Audi Q5 kapcsán is, amit San José Chiapában, Mexikóban gyártanak, és onnan exportálják az Egyesült Államokba.

A német autóipari szövetség (VDA) szerint a vámok jelentős visszalépést jelentenek a szabályokon alapuló globális kereskedelem számára, és negatív hatással lehetnek a munkahelyekre Németországban és Európában.