F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon. Az előszezoni tesztek alapján vizionált erősorrend többé kevésbé beigazolódott: Lando Norris az időmérő megnyerése után magabiztos rajt-cél győzelmet aratott, még ha az utolsó körökben Max Verstappen meg is szorongatta egy kicsit. Lássuk a hétvége legfontosabb beszédtémáit!
Norris kimondta: a McLaren a favorit!
Bár a McLaren számára nem ment problémamentesen az előszezoni teszt, így is a tavaly konstruktőri bajnoki címet nyerő gárda tűnt a szezonnyitó legnagyobb esélyesének. Ebben a tekintetben nem is hozott meglepetést az Ausztrál Nagydíj: sokáig úgy tűnt, kettős győzelmet arathatnak a britek, de végül Oscar Piastri hibája után Lando Norris egyedül képviselte a papaja színűeket a dobogón.

Azok után, hogy tavaly a McLaren csak nagyon későn ismerte el, hogy mind a csapatok, mind a versenyzők között lehetnek világbajnoki esélyeik, az idei szezonnyitó megnyerése után Norris azonnal kijelentette, hogy ők a favoritok. A brit versenyző szerint tény, hogy a többieknek őket kell legyőzniük, de szerinte ettől függetlenül lesznek pályák, ahol szenvedni fognak. Példaként pont az előszezoni teszt helyszínét, Bahreint hozta fel, ahol a McLaren látványosan sokat csúszkált és nehezen vezethetőnek tűnt.

Norris hozzátette, hogy bár valóban övék a legjobb autó, sok munka vár még rájuk, az előnyük pedig közel sem akkora, mint azt más csapatok vélelmezik. A sikerük titka inkább az erős pilótapárosban keresendő. "Tény, hogy mi vagyunk a csapat, akit le kell győzni, főként azért, mert két pilótánk van az élen, akik hajtják egymást. Úgy gondolom-e, hogy az, hogy én és Oscar hajtottuk egymást az időmérőn, lehetővé tette, hogy találjunk még fél-egy tizeddel többet? [...] Igen, szóval ezt is vegyük bele a képletbe.” - idézi a pilótát a Formula.hu.
Estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon
Az Albert Park-i ausztrál versenypálya trükkös vonalvezetése, valamint a futam változékony időjárási körülményei több pilótát is megtréfáltak a hétvége során, de különösen az újoncok szenvedtek.
Oliver Bearman már az első szabadedzés alatt a falban kötött ki, a második edzést az autója javítása miatt kihagyta, a harmadikban pedig ismét miatta lengettek piros zászlót, miután a 11-es kanyar sóderágyában végezte. Az időmérőn váltóproblémák miatt nem tudott gyors kört futni, a futamot pedig 40 másodperces hátrányban, az utolsó célba érőként fejezte be a gyengélkedő Haasszal.

Isack Hadjar az időmérőn csak alig több mint egytizeddel kapott ki Racing Bulls-os csapattársától, Yuki Tsunodától, de a verseny nagyon korán véget ért számára. Már a felvezetőkörön megcsúszott, majd a pályaszéli falnak csapta az autóját. A francia-algériai versenyzőt megviselte az eset: néhány könnycseppet is elmorzsolt a baki után, amit Helmut Marko, a Red Bull kulcsembere később kínosnak nevezett.
Az időmérőn még továbbjutott a Q2-be Jack Doohan, de a futam neki sem tartott sokkal tovább, mint Hadjarnak. Az Alpine versenyzője a legelső körben, a pálya egy egyenes szakaszán vesztette el az irányítást és csapódott a falnak. Ez bizonyára nem segít neki lemosni magáról Helmut Marko kemény kritikáját, miszerint ő egy C kategóriás versenyző.

Gabriel Bortoleto sem tudta befejezni a versenyt. Bár a brazil az időmérőn még rutinos csapattársa, Nico Hülkenberg előtt végzett, a futamon ő sem bírt a Sauberrel, és a 46. körben a falban végezte.
Az újoncok közül a leggyengébb hétvégét mégis talán Liam Lawson teljesítette. Miközben Red Bull-os csapattársa, Max Verstappen a harmadik rajtkockát szerezte meg az időmérőn, a futamon pedig a győzelemért harcolt, az ausztrál csak a 18. helyről rajtolt, a versenyen képtelen volt felzárkózni, végül pedig a 47. körben ő is a falban végezte. Ennek ellenére a Red Bull csapatfőnöke igyekezett a védelmébe venni a versenyzőt. A vezető szerint Lawsonnak nagyon rosszul jött, hogy hidraulikai probléma miatt ki kellett hagynia a harmadik szabadedzést, a csapat pedig kockáztatott vele a versenyen, amikor a nedves körülmények ellenére nem hívták be esőgumikért.

Az újoncok közül egyedül a Mercedes ifjonca, Andrea Kimi Antonelli mutatott meggyőző teljesítményt. Bár az időmérőn csak a tizennegyedik lett, a futamon - egy megforgást leszámítva - csodás felzárkózást mutatott be, végül pedig a negyedik helyen zárt csapattársa, George Russel mögött.
A Haast is meglepte, mennyire gyengék voltak Ausztráliában
Az előszezoni teszteken futott sajátos program miatt előzetesen nagyon nehéz volt elhelyezni a Haas csapatot az erősorrendben. Bár ezzel továbbra is érdemes várni még néhány versenyt, az Ausztrál Nagydíjon egyértelműen az amerikaiak autója bizonyult a leglassabbnak.
Oliver Bearman kálváriáját fentebb már említettük, de rutinos csapattársa, Esteban Ocon is rendkívül gyenge eredménnyel zárt: utolsóként végzett az időmérőn, a futamon pedig egyedül a csapattársát tudta megelőzni. A francia később elismerte, hogy ők maguk sem számítottak ennyire nehéz hétvégére.

Ayao Komatsu csapatfőnök sem tudott túl sok pozitívomat találni a szezonnyitón nyújtott teljesítményükben. Értékelőjében csupán annyit emelt ki, hogy a sok új szakembert tartalmazó mérnöki gárdájuk jól teljesített, még ha az operatív oldalon akad is tennivaló.
