Gumikkal rontották el a Transitok terepképességét, perelnek a tulajok

2025.05.21. 09:33

  • A könnyű terepezésre is alkalmas Transit Traileken korábban visszahívásban kellett cserélni a gumikat, mert beleértek a sárvédőívekbe és egyéb alkatrészekbe.
  • A Fordnál úgy oldották meg a problémát, hogy kisebb gumikat szereltek fel.
  • A tulajok azonban elégedetlenek: a bő 6 centivel kisebb átmérőjű abroncsok drasztikusan rontották a Trailek terepképességeit.
  • A csalódott tulajdonosok perelnek.

Vígjátékba illő sztori a könnyű terepezésre tervezett Ford Transit Trailé: eredetileg húsos terepgumikkal szerelték a Traileket, ám ezeket később le kellett cserélni az összes kisteherautón. Az ok nagyon egyszerű: valójában nem fértek el. A nagy átmérőjű abroncsok bizonyos helyzetben – például kanyarban és terhelés alatt – beleértek a sárvédőívekbe és egyéb fém alkatrészekbe.

Ez egyértelműen nem biztonságos: az NHTSA vizsgálatot is indított az ügyben, a dolog vége visszahívás és gumicsere volt. Miután a Ford lecserélte a gumikat és néhány egyéb burkolati elemet a Transit Traileken, úgy tűnhetett egy rövid időre, hogy a problémát ügyesen orvosolták.

A kép illusztráció. - Forrás: Ford
A kép illusztráció. - Forrás: Ford

A valóságban azonban egy újat teremtettek, ugyanis most a mechanikai gond helyett a tulajdonosok elégedetlenségével kell szembenézniük. A korábbi, 245/75R16-os, vagyis 30,5 colos – az Egyesült Államokban terepgumiknál az összátmérőt szokták megadni – gumikat 235/65R16-osokra, azaz 28 colosakra cserélte. Mint kiderült, ez a váltás drasztikusan csökkentette a Transit Trailek korábban jónak mondható terepképességeit.

A kép illusztráció. - Forrás: Ford
A kép illusztráció. - Forrás: Ford

Az eltérő mintázat és a 2,5 collal, vagyis 6,35 centivel kisebb átmérő olyan drasztikus használati különbséget eredményezett (például rosszabb terepszögek, kisebb hasmagasság és szerényebb tapadás), hogy a tulajdonosok beperelik a Fordot. Mindez onnan nézve érthető, hogy a Ford úgy oldotta meg egy problémát, hogy közben jelentősen rontott a Transit képességein, amit a tulajok nyilván nem véletlenül választottak korábban.

Az egyértelműen nem derült ki, hogy a Ford miért nem próbálta meg úgy orvosolni a hibát, hogy közben nem rontja el az autót. Valószínűleg a futóműelemek cseréje túl drága és komplikált művelet lett volna. Az is komikus, hogy mindez elsősorban nem is a Ford hibája, hiszen egy külsős céget bíztak meg azzal, hogy tegye terepezésre is alkalmassá a Transitot. A gumikat tehát nem a Ford nézte be, az viszont egyértelműen az ő hibájuk, hogy a kész, de még nem árusított Trailt nem tesztelték elég alaposan, hiszen akkor hamar kiderült volna ez a probléma.

Forrás: Ford