Történelmet írt a BYD Európában, de örülhet a Skoda és a Renault is

2025.05.23. 12:12

  • A BYD több új autót adott el áprilisban, mint a Tesla. 
  • A teljes európai piacon a Clio volt a legnépszerűbb, megelőzve a Dacia Sanderót és a Peugeot 208-ast. 
  • A villanyautó-modellek listáját a Skoda Elroq vezeti, utána jönnek a Volkswagen ID-sorozatának tagjai, az ötödik pedig a Kia EV3. 
DSC04180

A Szegeden gyárat építő kínai BYD több elektromos autót értékesített áprilisban Európában, mint a Tesla, amire természetesen eddig nem volt példa – idézte a Reuters a JATO Dynamics autóipari tanácsadó cég jelentését. A trónfosztásának hátterében az autógyártó korosodó modellpalettája és Elon Musk vezérigazgató sokak szerint tapló politikai szerepvállalása áll. A BYD ugyan gyárt konnektorból tölthető hibrid meghajtású autókat is, de ezek számbavételére nem volt szükség ahhoz, hogy kibillentse versenytárs sok éven át belakott piacvezető helyéről.  A kínai cég 7231 akkumulátoros elektromos autót értékesített áprilisban, miközben amerikai versenytársa 7165-öt.

„Ez vízválasztó az európai autópiac történetében, főként ha figyelembe vesszük a két vállalat kiindulóhelyzetét – mondta Felipe Munoz, a JATO Dynamics piaci elemzője. Hozzátette: A Tesla sok éven át vezette az európai villanyautó-eladásokat, miközben a BYD Norvégián és Hollandián túl csak 2022 végétől kezdett terjeszkedni Európában.” 

A JATO  szerint áprilisban 28 százalékkal több tisztán elektromos autót helyeztek forgalomba, mint 2024 negyedik hónapjában. Ebben szerepet kap, hogy az európai autósok immáron bíznak a kínai autókban. Annak ellenére, hogy ezek importját büntetővámok terhelik az Európai Unióban, a kínai villanyautók értékesítése 59 százalékkal volt magasabb a tavasz középső hónapjában, mint egy évvel korábban. Eközben az európai, a japán, a dél-koreai és az amerikai konkurensek együtt csak 26 százalékos növekedést tudtak felmutatni. A Tesla, történetében először tavaly volt kénytelen elkönyvelni eladásai csökkenését és idén is ez várható annak alapján, hogy az első negyedévben 13 százalékos lemaradásban volt 2024 első három hónapjához képest. Musk a napokban azt állította, hogy már megfordították a káros tendenciát, és a kereslet Európát kivéve minden piacukon erős.  A Tesla lassulásához hozzájárult az is, hogy a Model Y ráncfelvarrása érdekében át kellett szerszámozni a gyártósorokat. A tömeges kiszállítások pedig a következő időszakban várhatóak. Továbbá a Reuters-cikk szerint s okan arra várnak, hogy az olcsóbb modellek szélesebb körben elérhetővé váljanak. 

Cliós és elroqos győzelem

A JATO statisztikája szerint az is kiderül, hogy a bár a BYD növekedése látványos, azért a klasszikus gyártók mind a hagyományos, mind a villanyautók piacán fölényben vannak. 

A teljes európai piacon áprilisban a Renault Clio volt a legkelendőbb modell, amelyből közel 19 ezer darabot helyeztek forgalomba. Utána következik a Dacia Sandero és a Peugeot 208. A múlt év egészében még a Sandero vezette a sort , a második helyen állt a Clio, a harmadikon pedig Golf.   A gyártók áprilisi rangsorát a VW-csoport vezeti a Stellantis és a Renault előtt. 

Top 10 OEMs Europe April 2025.webp

A villanyautók piacát nézve a VW van az élen, utána jön a BMW és a Skoda. A BYD egyébként csak a tizedik helyen áll.  Press Release April.png

Az elektromos modellek mezőnyében a Skoda Elroq a listavezető, majd jön három Volkswagen, az az ID.3., az ID.7 és az ID.4. A hollandiai kedvencnek mondható Kia EV3 pedig az ötödik.