Kínába már megérkezett a sötét jövő: kéretlen reklámot küldtek az autók kijelzőjére

2025.05.28. 17:26

  • A Deepal kínai autógyártó egy szoftverfrissítéssel minden autó központi kijelzőjére reklámot küldött, ami egy 10 ezer jüanos (kb. félmillió forintos) kedvezménykuponról szólt. Az akció az S09 modellhez kapcsolódott, de minden tulajdonos érintett volt, mintegy félmillió autóban.
  • A reklám öt másodpercig jelent meg az autók bekapcsolásakor, és bár a szándék pozitív volt, a reakciók rendkívül negatívak lettek. A felhasználók a privátszféra megsértésének tartották a húzást, és komolyan kritizálták a gyártót.
  • A Deepal és vezérigazgatója, Deng Chenghao gyorsan bocsánatot kért, és az ügyet lezárták – papíron. A történet ugyanakkor fontos kérdéseket vet fel arról, hogy meddig terjedhet a gyártók befolyása a vásárlók autói felett, és milyen visszaélésekhez vezethet a szoftveres kontroll.

A modern autók rendszerfrissítése többnyire már automatikusan, távolról történik, a gyártó és az autó közötti kommunikáció pedig bármire felhasználható. Ez ala gondolhatunk rögtön a legrosszabbra is, amikor hekkerek veszik át az autó irányítását, de olyan hétköznapi dolgokra is, mint a központi kijelzőre küldött reklámok. A kínai Deepal nemrég utóbbit tette. Állításuk szerint csak jót akartak, de visszafelé sült el az akció.

A cég fejese, Deng Chenghao rengeteg olyan tulajdonossal találkozott, aki nem tudta, hogy az S09 modelljére érvényes egy tízezer jüanos, vagyis nagyjából félmillió forintos kupon. Chenghao emiatt azt gondolta, hogy jó ötlet lesz, ha minden Deepal tulajdonos az autó beindítása után öt másodpercig egy erről szóló reklámot láthat - a húzás nagyjából félmillió autót értintett.

A reklám nem meglepő módon nagyon félrement. A tulajdonsok többsége kiakadt, és kritizálták is a vállalatot, amiért figyelmen kívül hagyta az ügyfelei privát szféráját.

A cég és a vezérigazgató is bocsánatot kért az eset miatt, ezzel a sztori le is zárult - legalábbis félig, hiszen minimum aggályos és a jövő szempontjából riasztó, ha a gyártók kérdés nélkül, gombnyomásra képesek reklámot küldeni az autóikra.