AAA: Gyújtsam magamra az autót, ők nem segítenek

2017.12.28. 17:53

Több mint harminc részletes olvasói levél érkezett, miután múlt héten bemutattam a fóti Autocentrum AAA Auto használtautó-kereskedés bizarr eseteit. Ezúttal olyan tanácsokat és tapasztalatokat gyűjtöttem össze, melyekkel bárki elkerülheti, hogy a károsultakéhoz hasonló helyzetbe kerüljön. Megismerhetik Szilvia esetét is, aki tavaly egy Alfa Romeo GT-t vásárolt az AAA-nál, fizeti a lízingdíjat, de az autó ezer sebből vérzik, és drága lesz a javítása.

Az AAA-ügy kapcsán rengeteg tanulság gyűlt össze, de mielőtt ezeket megismerik,  olvassák el az első cikket, melyben három, katasztrofális utóéletű autóvásárlás története, illetve utóélete szerepel. 

Mivel pechemre átolvastam a cikkhez érkezett Facebook-kommenteket, kénytelen vagyok ismét leírni, hogy a pórul járt érintetteket pocskondiázó, őket személyükben támadó kommentek egyszerre jelenítenek meg mindent, ami ellen dolgozom. Nem kétlem, hogy egy ilyen cikk kötelező függeléke néhány kárörvendő, mások bajában lelkesen tapicskoló hozzászóló, de ez elfogadhatatlan.

Mielőtt autót vennél, vagy adnál el az AAA-nál, vagy bárhol

1. Az AAA Auto hirdetéseinek tartalma több esetben nem tükrözi a cég által kínálat használt autók valós állapotát, ezért tilos csupán a hirdetésekben leírtakból tájékozódni, vagy erre alapozni a döntést. Ha a cég emberei valóban meg tudják mutatni a hirdetett autót a telepen és nem sajnálkoznak, hogy mire odaértünk, már elkelt, akkor is vegyük úgy, mintha csak a típusnevét ismernénk, mást nem. Mindez más esetekben is megfelelő hozzáállás.

2. Aki nem ért az autóhoz, vigyen magával hozzáértőt - akár a fóti óriástelepen, akár máshol vásárol. Nemcsak egy vevőt segítő, de érzelmileg nem érintett szakértő személyes jelenléte fontos, hanem bárkié, aki utólag hitelesítheti a vevő állításait a kereskedésben történtekkel és elhangzottakkal kapcsolatban. Ha van társunk a vásárláskor, eleve jobb, ha az illető ért az autókhoz, esetleg eszközei és típusismeretei is vannak a helyszíni vizsgálathoz.

3. Az általam eddig megismert esetek közös eleme, hogy az AAA Auto az általa kínált autó valós állapotától függetlenül ugyanazt a "Jegyzőkönyv próbaútról és a jármű átadásáról" című dokumentumot íratja alá, sőt az olvasók által küldött állapotlapok tartalma szinte teljesen ugyanaz. Nincs olyan helyzet, amikor elmulaszthatjuk elolvasni ezt a dokumentumot, mert az ebben felsorolt hibák, köztük a fődarabok és a karosszéria állapotára tett Igen-Nem válaszokból álló utalások, vagy éppen a kilométerszámláló állásának hitelességével (hiteltelenségével) kapcsolatos megjegyzések jelentenek majd kibúvót a cégnek, ha utólag reklamálni szeretnénk.

4. Mindegy, milyennek találjuk az autót, amikor megnézzük, és milyennek bizonyul a próbaút során. Az is lényegtelen, mit mondanak róla az értékesítők, nem számít, ha esetleg relativizálják a hibákat felsoroló jegyzőkönyv jelentőségét az aláírás reményében. Ne írjuk alá, ha a hirdetésben nem szereplő hibákat sorolnak fel benne, mert az autók árát általában a hibátlan állapotnak megfelelően határozzák meg.  

aaa 2

5. Ha saját autónkat szeretnénk eladni, mielőtt a fóti cégnél, vagy máshol újabbat vásárolunk, jobban járunk, ha magunk is meghirdetjük, és/vagy több kereskedőtől kérünk rá írásos árajánlatot. Kicsi az esélye, hogy egy autókereskedés annyi pénzt kínál majd az autónkért, amennyiért továbbadhatja. Az ajánlat összege a hasonló típusú, korú, állapotú és felszereltségű autók árának legfeljebb nyolcvan százaléka lesz, vagy ennél kevesebb. 

6. Ha szeretnénk beszámíttatni az autónkat, ne adjuk ki a kezünkből a forgalmi engedélyt, mert úgy kénytelenek leszünk várni, amíg a beszámítással foglalkozó munkatárs vissza nem adja. Az AAA-nál próbálkozó levélírók visszatérő tapasztalata, hogy a beszámításhoz tartozó állapotfelmérés és adminisztráció sokszor 3-5 órán át tart, melynek végén a kínálati ár kétharmadát, vagy felét ajánlják az autóért. Akit sokáig kínoznak az időrabló trükkel, végül hajlamos belemenni egy számára kedvezőtlen egyezségbe is, a szabadulás reményében.  

7. Az Autocentrum AAA Auto reklámjainak visszatérő állítása, hogy a vevő akár saját szerelőjével is választhat autót, sőt, külső szervizbe is elvitetheti egy állapotfelmérésre. Több olvasónk írja, hogy az utóbbi lehetőséget megtagadták az AAA eladói. Ha így történik, mondjunk nemet a további próbálkozásokra, ne engedjük magunkat lebeszélni a fontos ellenőrzésről!

8. A használtautó-vásárlás összetett pénzügyi és lélektani folyamat, mert az autó nem közönséges használati tárgy, mint egy mosógép, melynek életciklusa az első nagyobb meghibásodáskor ér véget. Nyilvánvaló, hogy aki autóvásárlóként nem a gyár által kínált (egyébként szintén feltételekhez kötött) garanciát élvezi, hanem a polgári törvénykönyv által biztosított szavatossági jogokban bízik, aránytalanul nagy kockázatot vállal, ha csupán a kereskedés bejáratott márkanevében bízik, és ehhez társítja a megbízhatóság, szavahihetőség és az autós szakmai felkészültség fogalmait.

A kockázat négyzetesen nő, ha az eladó unszolására, figyelmetlenségből, a szerencsében bízva, vagy a vásárlási láz hevében írjuk alá az elolvasott, de meg nem értett, vagy el sem olvasott állapotlapot, illetve jegyzőkönyvet, melyben aprólékosan megfosztanak minden reklamációs kapaszkódótól.

9. Az AAA-nak a cikk írásakor 1200 aktív hirdetése volt a Használtautó.hu-n. Ezek közül jó sokat végigkattintottam, de egyet sem találtam, amelyben egy autót a hibáival együtt mutatnak be. Talán sok-sok tévedésről, változásról és elírásról van szó, melyekhez fenntartja magának a jogot a cég. Az viszont biztos, hogy egy jelentős piacbefolyásoló erővel bíró kereskedés, amely két versenyhivatali bírság közt a csillagokat is megígéri a vevőinek, nem engedheti meg magának, hogy olyan állításokkal csábítson magához, melyeknek a fele sem igaz. 

10. Képtelenség pontosan felmérni, hányan veszítették el minden félretett pénzüket, hányan adósították el magukat évekre a lízinggel, illetve hányan költenek több százezer forintot a rejtett hibák javítására, miután vettek egy használt autót az egyik legnagyobb magyarországi használtautó-kereskedéstől.

aaa 5

Az Autocentrum AAA Autóról szóló első cikkemet biztosan nem olvasta a cég összes magyarországi ügyfele, másrészt sokan csendben maradnak a bajukkal, mert szégyellik, hogy nevükre vettek egy romhalmazt. Az is lehet, hogy reklamáltak már, de nem írnak levelet a Totalcarnak, mert reménykednek a korrekt megoldásban, esetleg nem szeretnék kitenni magukat a mindig szolgálatkész trolloknak, akik a fotel biztonságából ítélkeznek az áldozatok fölött. Biztosan vannak persze elégedett ügyfelek is bőven, gondoljunk csak a cég nekem küldött válaszaira, és az üzletmenetük főbb számaira.

Olvasónk, Szilvia a december 21-i cikk után írt levelet, majd a következő napokban nemcsak a 2016-ban, a fóti AAA-nál vásárolt Alfa Romeo GT-je állapotát részletező jegyzőkönyv másolatát és az autó fotóit küldte el nekem, de a levelet is, melyben hibás teljesítésre hivatkozva később el akart állni a vásárlástól, és visszakérte a pénzét a cégtől.

Én is ezt tettem volna a helyében, csakhogy ő látta a jogilag bombabiztos jegyzőkönyvet, amikor megvette az Alfát. Így most ügyvédjével perre készül a kereskedéssel szemben. Szilvia levelét érdemleges tartalmi változtatás nélkül olvashatják, benne kinagyítható a Formont Automobil Kft. hivatatalos Alfa Romeo és Fiat márkakereskedés és szerviz árajánlata és hibalistája. Ezt akkor készítették, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy nagy baj van az autóval, és azért, mert Szilvia szeretett volna megbízható forrásból tájékozódni az autó műszaki állapotáról.

A levelek és a szerviz értékelése alapján úgy tűnik, Szilvia egy rommá tört, majd ostobán összegányolt autót kapott 800 ezer forintnyi spórolt pénzéért, és további 730 ezer forintnyi lízingösszegért.

Balesetveszélyes Alfa, széteső futóművel

Feladó: Szilvia

Címzett: Zách Dániel

Tárgy: AAA Autó

Dátum: 2017. december 21.

Kedves Dániel!

A csodálatos cikkedet olvasván az ügyvédem azt javasolta, hogy osszam meg én is a tapasztalataimat veletek. Az esetem tipikusan kezdődött, 2016. augusztusában. Megláttam álmaim autóját az AAA hirdetésében és gyorsan tárcsáztam is. Készséges segítségnyújtást tapasztaltam, még egy 200.000 forintos kedvezményt is felkínáltak, ha a napokban felutazok megvásárolni az autót.

Odaértem szüleimmel a fóti telephelyre, ahol rögtön kiszúrtam az oly' régóta dédelgetett álmomat, amelyre hosszú évekig spóroltam: az ezüst színű Alfa Romeo GT-t. Nagy nehezen, fintorogva odavánszorgott egy alkalmazott. Nem indult az autó, de gyorsan hoztak bele üzemanyagot. Akkor körbenéztük az Alfát és a fiatalember kíséretében, édesapámmal elvittük egy 500 méteres próbaútra. Visszaérve kérdeztük, hogy meg lehet-e oldani, hogy kikerüljön egy márkaszervizbe az autó átvizsgálásra. Elutasítottak, mondván csak náluk lehet aknára állni, de a kocsi alján lévő borítást nem lehet levenni, mert azzal rongálódna az autó. Utána jött a lelki terror, az időhúzás a papírmunkával. Eltűnt a beígért kétszázezer forintos kedvezmény, sőt, mivel lízingelni szerettem volna az autót, többletköltséget számoltak fel nekem. Kifizettem a vételár felét, 800 ezer forintot, a maradék 730 ezret pedig lízinggel finanszíroztuk. Ebben az a 80 ezer forint is benne van, amit azért kérnek el, mert ők intézik a lízinget. Természetesen nem vagyok olyan aberrált, hogy ha tudom, hogy ez a kocsi roncs, hitelt veszek fel rá, de akkor még elhittem a reklámjukat, ami valljuk be, igen meggyőző. Az már más kérdés, hogy megtévesztés. A kocsi végső vételára: 1.530.000.- Ft.

Elém nyomták azt a bizonyos jegyzőkönyvet. (Törött, pötyög az olaj stb.) Mellékelem a levélhez. A részletező állapotlap végén az összegző kategóriabesorolás az én esetemben is "E" volt, vagyis a legrosszabb. Édesanyám és én is kifogásoltuk ezt, hiszen azt gondoltuk a látottak alapján, hogy az Alfa nem roncs, ahogy a jegyzőkönyv magyarázórészében le van írva.

Mondtuk az ügyintézőnek, hogy azt hirdetik, hogy törésmentes autókat kínálnak, ennek ellenére az Alfa állapotlapja szerint az autó sérült volt. Hogy is van ez? Az ügyintéző azt felelte: ugyan már hölgyem, ezeket az ikszeket egy számítógép generálja, több mint 10 éves, használt az autó stb, de ez ellen nem tudnak mit tenni. Édesanyám megkérdezte, hogy miért jelölték, hogy törött. Ugye ez az autó nem törött? Válasz: Hát asszonyom, ezzel az autóval maximum egy kukának tolathattak neki, hiszen HASZNÁLT.

Erre édesapám és édesanyám a tanúk. Megjegyeztem, hogy az AAA reklámjában garanciát vállalnak arra, hogy törésmentes autókat árulnak. Azt felelte az ügyintéző nevetve, hogy ez így is van és, hogy a szóban forgó autó kifogástalan állapotban van, szerencsések vagyunk. A kategóriabesorolást ezután átjavították a „200.000. km-nél többet futott”-ra, mert 200.005 km volt talán az autóban, végül friss műszaki vizsgával adták nekem.

Kétszer rontották el a lízingszerződést, ezért egyszer itt, Szegeden kellett bemenni a lízingcég irodájába, majd Mezőkovácsházára hozta ki az ügyintéző a papírt. Az AAA jegyzőkönyvét végül nem írtam alá, vagyis az eredetileg mutatott „E” kategóriásat igen, de azt utána áthúztam és kértem a korrekciót. Az ügyintéző átjavította, de nem írtam alá végül így sem. Nálam is ilyen példány van. Miután elhoztam a kocsit, három hónapig kellett könyörögnöm, mert egy szál papír sem volt a kezemben, amivel igazolhattam, hogy az enyém az Alfa. Erre küldtek egy aláíratlan tulajdonjog-átruházási szerződést, no meg persze ott volt az általam nem aláírt jegyzőkönyv is.

Elhoztam a kocsit. Gyönyörű és nagyon megtévesztő, hiszen kívülről egy csillogó alma, csak éppen belül rohad. Mire hazaértem vele (Fót-Mezőkovácsháza) alulról úgy beázott, hogy egy hétig állt a szerelőnél. A szélvédő magától berepedt -> csere. Motorvezérlő elektronika, vezérlés és minden más is azonnal cserélve lett rajta. 2016. szeptemberében belém tolattak álló helyzetben, így minimális károm keletkezett, ám a javítás során a kárszakértő kiderítette, hogy a „törésmentesen” vásárolt autóm totálkáros volt többször is. Olyan vastag rajta a festék, hogy minimum háromszor lett totálisan átfestve. Ezen kívül húzatópadra kellett tenni, illetve turbót, lámpákat és egy sor egyéb alkatrészt cserélni, ami hatalmas költséget jelent. Úgy voltam vele, hogy megcsináltatom, mert régi álmom volt ez az autó és hosszú évekig erre spóroltam, nélkülöztem, gyűjtögettem a kis pénzemet, hogy megvegyem.

2017-ben egy júniusi napon hazafelé tartva a kocsival éreztem, hogy nehezen kormányozható. Elkezdett dübögni és az egyik kanyarban a másik irányba kisodródni. Szétesett a futóműve. Akkor döntöttem el, hogy vége. Eddig jóhiszeműen próbáltam megcsináltatni és ragaszkodtam hozzá, mondván ez egy rossz álom. De amit az AAA művelt az rablás. Elvette a pénzemet és adott érte egy halom szemetet. Elvittem egy márkaszervizbe, ahol bevizsgálták. Mellékelem az ott készült jegyzőkönyvet és a javításra készült árajánlatot. Természetesen a szervíz az autó javítását nem vállalja, de kiderült, hogy a futóműve szétesett, és a bölcső meg van rogyva, így a pár hónappal korábban friss műszaki vizsgával átadott autó életveszélyes. Javasolták, hogy trélerrel vitessem haza.

Kicsit nyomozgattam és mivel az Alfa Romeo közösség igen zárt, de egymással segítőkészek a tagok, azt is sikerült kiderítenem, hogy az előző tulajdonostról az AAA 700 ezer forintért vásárolta meg ezt a GT-t. Írásos panaszt tettem a cégnél és bejelentettem, hogy elállok a szerződéstől. Hetek múlva felhívtak és némi szóváltás után édesanyámmal majd velem is közölték, hogy GYÚJTSAM MAGAMRA AZ AUTÓT, mert ez őket nem érdekli.

Az ügyvédemmel a per mellett döntöttünk és az eljárás első tárgyalása 2018. márciusában lesz. Tartok tőle, hogy mivel az AAA „nagyhatalom”, legyűr engem, mint egyszerű polgárt. Remélem a jog mellém áll, visszakapom a pénzemet és visszaveszik az autót. Akkor lennék elégedett, ha az autót egy életre kivonnák a forgalomból, hogy nehogy valaki szó szerint belehaljon. Nekem majdnem sikerült.

Üdvözlettel: Szilvia

  

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.