2019.04.30. 19:48

Az eladásra kínált használt autók hirdetéseinek több mint felénél külön jelzik az eladók, hogy nem dohányoztak az utastérben. Ilyen arányok ismeretében még akkor is elég nagy esélyünk van, hogy dohányoztak a kiszemelt autóban, ha feltételezzük, hogy minden eladó igazat mond. A bűzös beltér elég riasztó lehet, de egyáltalán nem biztos, hogy emiatt el kell állnunk a vásárlástól.

Mitől lesz dohányszagú az autó?

Erre elég egyszerű a válasz, de önmagában nem a dohányfüst, hanem a benne lévő nikotin okozza a kellemetlen beltéri állapotokat. A nikotin lerakódik a kárpitban, a műszerfalon és a szellőzőrendszerben, amit tovább tetéznek az egyéb, hétköznapi használatból eredendő szennyeződések, baktériumok. Persze, az igazán durva láncdohányosok jelenlétére utalhat az elsárgult, esetleg kiégett kárpit is, de ez már elég extrém eset.

A fentiek miatt lehetséges az, hogy az ősi praktikák gyakran nem nyújtanak hosszú távú megoldást. A beltérbe helyezett kávézacc, vagy egy tál ecet és ecetes rongy, rövidtávon hozhat némi felfrissülést, de ha megtapadt a nikotin a szellőzőrendszerben, újra előjöhet a kellemetlen szag. Ilyenkor nem marad más, mint egy alapos takarítás.

Nem megy percek alatt

A profi autótakarító vállalkozások elsőként mindig az utastér kipakolásával kezdik a munkát. A mozdítható üléseket, sínszerkezeteket, kalaptartót, pótkereket, napellenzőket, sőt gyakran a kormányt is kiszerelik. A cikkben segítséget nyújtó Egri Viktor szerint ezeknél a műveleteknél nagy általánosságban a német és a japán autókkal van a legkevesebb problémájuk, szerinte azoknak a berendezéseit a legkönnyebb szétszedni. Az üres beltérben egyébként nem csak könnyebb dolgozni, de így rögtön kisebb kolóniákat (ételmaradékok, zsebkendők stb.) lehet kisöpörni az ülések alól és ezek már önmagukban is nagyon rossz szagot áraszthatnak.

Ezután a teljes kárpit kap egy vizes tisztítást, amihez speciális ápolószereket használnak attól függően, hogy bőr, vagy szövetborításról van-e szó. A bőr nyilván bőrápolót, uv-védelmet és ha kell, impregnálást is kap. Erre akkor is szükség van, ha amúgy nincs rossz szag az utastérben.  Viktor itt érdekes sztorikat mesél: "Az interneten olvasni olyan tuti tippeket, miszerint a bőrkárpit ápolásra a kézkrém vagy az Ultra Derm is jó. Ez persze nem igaz, minden felületre megvannak a megfelelő szerek. Ha nem is értünk hozzá, legalább az tartsuk be, hogy bőrre bőrápolószert kárpitra, kárpittiszttót használjunk".

A kellemetlen szagok már sokszor egy ilyen alapos tisztítástól is eltűnnek, de a nikotin komoly ellenfele csak az összeszerelés (és a szárítás) után jön. Tizenöt-harminc percre betesznek az autóba egy ózongenerátort, amely megöli a rossz szagokat árasztó baktériumokat és gombákat. Ha nagyon rossz a helyzet, a gépet átállítják iongenerátoros kezelésre, ami jó esetben az autó szellőzőrendszeréből is kitakarítja a lerakódásokat. Eközben persze jár az autó motorja, hogy bekapcsolt klímával a szellőzőrendszer is megkapja a kezelést.

A műveletet követően pár órán keresztül szabad levegőn szellőztetik az autót, majd kap még egy kis szagsemlegesítő kúrát, amitől megszűnik az uszodaszagra emlékeztető kezelés szaga. A teljes takarítás két napot vesz igénybe, feltéve, hogy a szagon felül nem maradt más nyoma a dohányzó utasnak.

Kutyások, dohányzók: hasonló módszerek

A kezelés nagyjából ugyanúgy zajlik egy olyan autó esetén is, amelyben korábban kutyát szállítottak azzal a különbséggel, hogy a rövid szőrű kutya szőrét sokszor kínkeserves munka kiszedni az autókárpitból.

Sokan úgy gondolják, hogy a dohányfüst- és a kutyaszagnál csak egy rosszabb van: a doh. Egy dohszagú autót könnyű meggyanúsítani azzal, hogy beázott, pedig simán lehet, hogy csak párás helyen tárolták és ezért lett penészes a beltere. Ekkor sem menthetetlen a helyzet, a fenti kezeléssorozat egy dohos autó belsejét is megmenti. Ha még többet olvasnál autótakarításról, nézd meg, hogyan varázsolták újjá a Totálsár expedíciónkon összemocskolt Nissan X-Trailt.

Kiégett kárpit javítása

Dohányzó előző tulajdonosra nem csak a szag, hanem a kiégett kárpitok is utalhatnak. Szövetkárpit esetében általában bontóból pótolják a folytonossági hiányt, mert a kárpitot más módon javítani nehézkes vagy lehetetlen. A bőrkárpitos autók esetében már sokkal egyszerűbb a helyzet, hiszen ezekben az 1-2 centis kiégett felületet simán lehet javítani.

A sérült vagy kiégetett bőrt feltöltik egy speciális anyaggal, melybe a levett minta alapján a bőr struktúráját vissza lehet nyomatni, így a javításon megjelenik az a bőrmintázat mint az ép felületen - vagyis szinte láthatatlan lesz az égés nyoma. A végén még kap egy festést a bőr és már kész is. A bőrkárpitok javításáról korábban ebben a cikkben írtunk részletesen.

Ne féljünk alkudni

A mostani cikkben taglalt alapos utastértisztítás ára nagyjából 60-80 ezer forint, de a kárpitjavítás feláras. Érdemes számolnunk ezekkel a költségekkel olyankor is, ha bevallottan dohányzó tulajtól vásárolnánk autót, vagy erre gyanakszunk, persze fontos, hogy felismerjük a hibát és az árulkodó jeleket. Például ha beszállásnál rosszul leszünk az illatosítóktól, vagy fürtökben lóg a Wunderbaum a belső visszapillantóról, kezdjünk el gyanakodni! Alap, de a próbaúton rendesen járassuk meg a klímát is, hiszen az igazán csúnya baktériumtenyészet általában a műszerfal mögött rejtőzik.

A cikk elkészítésében a Victor's Customs segített.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.