2019.10.23. 12:30 Módosítva: 2019.10.23. 20:15

Mint kés a vajon, úgy csúszott át több műszaki vizsgán és két eredetiségvizsgálaton ez a 2011-es Volkswagen Passat. Amikor az országba hozták, szürke volt, majd jött a baleset, amely elpusztította. Eztán a jött a színváltozás, 20 ezer kilométernyi tolatás, majd az autót megkímélt állapotúként hirdették eladásra. Támadnak az alvázszámklónok, avagy virágzik a roncskereskedelem?

Az elméletem a következő. Aki behozta az országba a fotókon látható szürke, 2011-es Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI-t, pontosan tudta, hogy az állami járműigazgatási rendszerek kihívásokkal küzdenek, átjárhatók, meghekkelhetők. Egy ilyen korú, felszereltségű és futásteljesítményű hetedik generációs Passat mostanában inkább hárommillió forint körül kapható, nem pedig 2,3 millióért, amennyit ezért az autóért kértek, amikor pár napja meghirdették a Használtautó.hu-n. Nagylelkűség, soha vissza nem térő alkalom, vagy valami más?   

Mielőtt elmélyednénk a részletekben, gondoljunk a legendás kódszótár-hibákra, amelyek miatt évek óta vesszőfutás néhány autómárka gyártmányainak forgalomba helyezése és átíratása, esetleg az esetekre, melyekben olyan autókat engedtek át a tulajdonosváltáskor, illetve a honosítás előtt kötelező eredetiségvizsgálaton, melyekről később kiderült, hogy lopottak. Az egyenes úton járó autósok mindig a bot rosszabbik végén találják magukat, ellentétben azokkal, akik rendszerhibákra alapítanak vállalkozást.

Napokig nézegettem egy fekete Passat hirdetését. A fotók alapján szép, sérülésmentes, magas felszereltségű 2,0 TDI Variant volt, kora ellenére kevés, mindössze 110 ezer kilométerrel. Mivel az eladó nem takarta ki a rendszámot a fotókon, egy olvasó lefuttatott egy keresést a január óta ingyenesen használható Jármű Szolgáltatási Platformon. A központi nyilvántartás szerint a fekete Passatban 92 538 kilométer volt a legutóbbi, 2016-os műszaki vizsgán. Ezután csend, és a műszaki tavaly januárban lejárt. Ott van viszont 2014. decembere, amikor a Volkswagen 108 ezres óraállással szerepelt a rendszerben, majd 2015-re az érték visszaesett 89 ezerre, és növekedett ismét az utolsó bejegyzésig. 

Mi köze a fekete Passatnak az elején említett szürkéhez? A két autó elvileg azonos. Erős a gyanúm, hogy mégsem, mióta láttam a 2015. január 19-i eredetiségvizsgálaton az elvileg szürke autóról készített fotókat. Ezeken olyan súlyos sérülésekkel szerepel, hogy egy ilyen roncsból élve, vagy súlyos sérülések nélkül aligha szállt ki bárki. Nézzék meg a tetőlemezt! A vezető fejtámlájáig bezúzta valami, és bár az A oszlopok a helyükön maradtak, az elöl ülők túlélési esélyei egészen alacsonyak lehettek.

A motor a helyén, a hossztartók szintén, a hűtők is, vagyis a Passat nem ütközött falnak, illetve másik autónak. Valószínűbb, hogy a tetejére fordult, így csúszott még sok száz métert, de hátulról is kapott egy hatalmas ütést. A sáros műszerfalfotó szerint a sebességmérő nagyjából 170 km/óránál, a fordulatszámmérő 2700/percnél állt meg.

A roncs eredetiségvizsgálata során a következő bejegyzés került az állami nyilvántartásba, idézem:

"A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetve gyártási hiba miatt következett be."

Érdekes ez, hiszen szinte napra pontosan egy évvel később (tehát 2016-ban) újabb eredetiségvizsgálaton vett részt az autó. Ekkor már nem került be a fenti bejegyzés a rendszerbe és időközben szürkéből feketére változott a színe, de a színváltozást csak a következő év elején, a 2016-os műszaki vizsgán rögzítették. A Passat szemre ismét tökéletes állapotú volt.

A járműnyilvántartás mindig az alvázszám alapján azonosítja az autókat. Ezért lehetséges, hogy a felsorolt ellenőrzések egyikének fotóin sem szerepel a Passat magyar rendszáma, csak egy németországi, országon belüli közlekedésre kiváltott sárga szélű rendszám, illetve egy 2015-ös magyar próbarendszám.

Valaki behozott egy 2011-es szürke Passat Variantot 2014. augusztusában, egyszer levizsgáztatta a forgalomba helyezés előtt, majd jött az eredetiségvizsgálat az év végén, ahol még egyben volt az autó. A következő év elején azonban rommá tört, ezután feltámadt, feketére fényezték, és közben 20 ezer kilométerrel csökkent a kilométeróra-állása. Végül meghirdették lejárt műszakival, megkímélt állapotban.

A hirdetés szövegében a talányos "rendőrségi foglalásból visszakapott, ügyészségi megszüntető határozattal" megjegyzés szerepel, ezért felhívtam megadott mobilszámot. Sajnos a férfi, aki felvette, nem tudott értelmezhető magyarázatot adni a fentiekre és meglepődött, amikor elmeséltem, mit láttam a JSZP-n. Megbízásból árusította az autót, de a Passat valódi gazdájával sajnos nem tudtam beszélni, mert csak. Az is elhangzott, hogy bizonyos alkatrészek, például a szélvédő nem eredeti, ahogy néhány lemezt is javították már egy korábbi sérülés után. 

Két eset lehetséges. Az egyik, hogy valaki eladott egy műszaki totálkár után feltámasztott Passatot, de a hirdetésben elfelejtette megemlíteni, hogy az autót két éve a halálból hozták vissza, és közben tolatott egy nagyot. Ez esetben bravúrt hajtott végre, mert egy ilyen mértékben roncsolódott autó szakszerű helyreállításának költsége inkább az autó újkori, bő tízmillió forintos árához áll közelebb, mint ahhoz az összeghez, amennyiért akár most, akár három éve ép állapotban el lehetett adni. 

A másik eshetőség szintén nem túl derűs: egyszerűen átemelték a roncs alvázszámát egy ép Passatba, így vizsgáztatták le két évvel később. Utóbbira utal, hogy az állami rendszerben szereplő alvázszám-fotók nagyon gyanúsak, mintha nem futnának vonalban a karakterek, és az E-betű sokkal magasabb is volna, mint a többi. Erről nem teszek képet a cikkbe, mert nem hozhatunk nyilvánosságra egyedi azonosítókat. Azt viszont nagyon furcsának találom, hogy a központi rendszerben sem a lefoglalásnak nincs nyoma, sem annak, hogy az autót utólag úgynevezett hatósági alvázszámmal, vagy köznapi nevén TSC-s alvázszámmal látták el, ahogy a hasonló esetekben tenni szokták. 

A szürke Volkswagen a képek alapján talán nem is Highline, vagyis nem a legmagasabb felszereltségű volt, műszerfalbetéte sem fautánzat, mint a meghirdetett feketének, hanem egyszerűbb, szürke műanyag, ráadásul a fekete autó lemeztömítő pasztázása, szintén az eredetvizsgás fotók alapján hanyagabb munkának tűnik mint a gyári. Az alábbi képcsoporton ez is látható. 

Kérem, hogy ha valaki megvásárolta az autót, és nem tudott a fentiekről, jelentkezzen! Ingyen átvizsgáljuk a Passatot egy szakszervizben hátha kiderül, hogy hány autóból lett ez az egy, vagy miért érte meg helyreállítani a gombóccá gyűrt szürke példányt, ha valóban ez történt.

A JSZP szerint itthon öt év alatt öt gazdája volt a Passatnak. Remélem, közülük mindenki életben van, a magyar használtautó-vásárlók pedig jobban teszik, ha megnyitják a Jármű Szolgáltatási Platformot, mielőtt egy autó mellett döntenek. A rendszer használatát videóban mutattuk be korábban, azóta csak keveset változott, egyszerűbben áttekinthető lett.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.