Használt belépő a villanyautók világába

2019.11.16. 07:05

Alacsony az üzemanyagköltsége, nem okoz helyi károsanyag-kibocsátást, és ha villanyautóra váltunk, megszabadulunk egy csomó kopó alkatrésztől, illetve javítási költségtől is. Körbenéztünk a magyar használtpiacon, hogy lássuk melyek a leggyakoribb típusuk és mit várhatunk ezektől.

Kinek jó?

A villanyautók rengeteget fejlődtek az elmúlt években, és lassan, de biztosan bővül a töltőhálózat is. Ugyanakkor még mindig elmondhatjuk, hogy van, akinek ideális, másnak viszont egyelőre egyáltalán nem opció az elektromos hajtás. Nem érdemes például ilyesmiben gondolkodnia annak, aki munkájából kifolyólag nap mint nap nyakába veszi az országot, vagy akinek rendszeresen szerepelnek hosszú utak a napirendjén. Esetleg időre kell messzire mennie.

A fali konnektorból sajnos csak csigalassan tölt újra az autó, nap közben vállalhatatlan kompromisszum, ha 10-20 kilométernél több villanyt kellene betermelni az akksikba
A fali konnektorból sajnos csak csigalassan tölt újra az autó, nap közben vállalhatatlan kompromisszum, ha 10-20 kilométernél több villanyt kellene betermelni az akksikba

A névleges hatótávok csábítóak lehetnek, de valós felhasználás mellett sokszor jóval kevesebb kilométert tudnak megtenni egy-egy töltéssel ezek a kocsik, különösen ha hűteni vagy fűteni is kell. Ott van például az új Opel Ampera-e, amely a márka saját hatótáv-kalkulátora szerint óvatosan haladva, jó időben, fűtés/hűtés nélkül elmegy 560 kilométer körül, de télen, -10 Celsius fok körül, normál használattal, fűtéssel már csak 250 körül tud. A hosszabb utakba tehát mindenképpen be kell kalkulálni a töltést, és számolnunk kell azzal, hogy nem mindig lesz szabad a kiszemelt töltő.

Ideális lehet viszont a villanyautó azoknak, akik jellemzően városban, vagy a közvetlen agglomerációban furikáznak, bejárnak dolgozni, esetleg még ott is tudnak tölteni. Persze a nyilvános töltők használata sem lesz mindig ingyen, ezt is érdemes figyelembe venni.

Ha abból indulunk ki, hogy egy használt Peugeot iOn normál használat mellett – és ha nem kell fűteni vagy klímázni – elmegy száz kilométer körül egy töltéssel, azzal reálisnak tűnik egy otthonról elindulunk, elvisszük a gyereket oviba-isibe, bemegyünk dolgozni, elmegyünk boltba/postára, felvesszük a gyereket, hazamegyünk kör még akkor is, ha a munkahelyünk közelében nem tudunk tölteni.

Az elektromos autó persze még mindig nem olcsó mulatság, és bár egyre több jelenik meg belőle a használtpiacon, azért még így is szűk a választék. E cikk írásakor például alig több mint 500 darabot dob fel a kereső, miközben a teljes használtautó-kínálat százezer körül mozog. A szórás természetesen árak tekintetében is óriási, ezért most a legalsóbb szegmenst kapargatjuk meg, megnézzük, mit adnak ötmillió forint alatt.

Renault Twizy

Oké, a Renault Twizy ránézésre nem tűnik rendes, teljes értékű autónak, és valóban megvannak a maga korlátai. Sőt, hivatalosan nem is minősül jelenleg autónak, inkább négykerekű motorkerékpár, így nem jogosult zöld rendszámra sem, illetve nem parkol ingyen. 2012-ben kezdték gyártani, a hazai használtpiacon 2,5 millió forint körül van belőle értelmezhető választék, jelen pillanatban tizennégy példány, melyek zömében háromévesek. A szűk kínálat miatt igen dinamikusan változnak az árak, és mivel egy Twizy sok kompromisszumot jelent, inkább 2 millió forint alatt lehet a reális értéke.

Hát nem aranyos?
Hát nem aranyos?

Nem mondhatjuk erősnek a maga 13 kilowattjával (17 lóerő), de ezzel a felépítéssel és a kis tömeggel így is dinamikus. Hatótávja papíron 100 kilométer, de inkább 80, ha ideálisak a körülmények. Ha nem nagyon kíméljük is el tud menni nagyjából ötvenet. Olyan luxusszolgáltatásokról, mint a fűtés, sajnos le kell mondanunk.

Én kizárólag városba ajánlanám a Twizyt, esőkabát vagy robogó helyett, egy személlyel – bár a sofőr mögött is van egy szükségülés.

WLTP hatótáv: 100 km

Gyorstöltés és villámtöltés nem lehetséges.

Peugeot iOn – Citroën C-Zero – Mitsubishi i-MIEV

Nem sokat kell rádobni a Twizy árára, mégis sokkal többet kapunk ezzel a típushármassal. Azért tárgyaljuk őket egyben, mert lényegében ugyanazt az autót takarja a három név. Először a Mitsubishi csinálta meg az i-MIEV-et, majd átvették és átcímkézték a franciák, akik újraprogramozták az elektronikáját is, noha az eltérés minimális. Ebből lett a C-Zero és az iOn.

Ugyanez benzinmotorral 900 kiló lenne. Így, villamosítva 1120
Ugyanez benzinmotorral 900 kiló lenne. Így, villamosítva 1120

Ezekben az autókban 47 kilowattos villanymotor dolgozik, ami átszámítva 64 lóerő. A gyárilag megadott 150-160 kilométeres hatótáv ezúttal is túlzó, inkább 100-ról beszélhetünk, klímázva vagy fűtve ez tovább csökkenhet.

Mindhárom változat négyszemélyes, van bennük fűtés, bár az eléggé zabálja az aksit, van klímája, elektromos ablakai, ülésfűtése, szóval elég jól felszerelt. A 2,6 és 3,5 millió forint közötti ársávban most éppen 17 példányt kínálnak eladásra a háromnevű autóból. Főként városba ideális, mert bár képes tartani az autópályatempót, ott sem komfortosnak, sem különösebben biztonságosnak nem érezzük majd.

WLTP-hatótáv: 106 km

Gyorstöltés és villámtöltés is lehetséges.

TotálKár: tájékozódj, ne vegyél törött autót!

 

A Totálkár kártörténeti szolgáltatása az utóbbi 20 év magyar javítási kalkulációiból merít. A Totalcar.hu új szolgáltatásával láthatód, amit a biztosítók, a javítóműhelyek és a járműszakértők kiszámoltak. Add meg a megvásárolni kívánt autó alvázszámát és ha a rendszerünk talál valamit a múltjában, 3990 forintért megtudhatod, hogy mikor és mekkora értékben javították (volna) a korábbi sérüléseket. A lekérdezésből készült jelentések bizonyos esetekben felsorolják az autó korábban cserére szoruló alkatrészeit is, ha viszont nem találunk semmit a múltjában, az ellenőrzés ingyenes. A szolgáltatáshoz kattints ide és téged is nehéz lesz átverni egy feltámasztott ronccsal: http://bit.ly/Totalkar

Smart Fortwo Electric Drive

A 2011-es Frankfurti Autószalonon mutatták be a Smart harmadik generációs villanyhajtását, az ED3-at. Ebbe már a Deutsche Accumotive gyártott akkumulátorcsomagot, amely 17,6 kilowattórás kapacitásával 140 kilométer körüli hatótávot ígért. Persze valós használat mellett ez inkább száz körül van. Az első villany-Smart maximális teljesítménye 75 lóerőnek megfelelő.

1373261 85ad82f8136f0466e9377ca669ff533b h

Maga a forma jóval ismertebb, mint a fenti modelleké, ráadásul ha valaki Smartot szeretne, talán még ezt a változatot lehet a leginkább ajánlani. Nem kell vesződni a beteg belsőégésű motorokkal és a kellemetlen váltóval. Arra érdemes odafigyelni – nemcsak ennél az autónál –, hogy az akkupakk nem feltétlenül volt az előző tulaj sajátja, nagyon sok esetben bérelték, ez pedig idehaza nem járható út. Jelentős plusz költség tehát megvenni egy aksit az elektromos Smarthoz.

Ezt a generációt 3-4 millió forint között találjuk a hazai piacon, jellemzően 4-6 éves példányok alkotják a kínálatot. A cikk írásakor nyolc elektromos Smartot hirdetnek, akár garanciával is.

WLTP-hatótáv: 121 km

Gyorstöltés lehetséges, villámtöltés nem.

Nissan Leaf első generáció

Talán ebből van a legnagyobb használtpiaci kínálat. Jelenleg mintegy huszonötöt hirdetnek 3,6 és 5 millió forint közötti áron (a cikkben ugye ötmilliós határt húztunk meg). Méreteit tekintve az előzőeknél sokkal használhatóbb, közel 4,5 méteres hosszról beszélünk. Ehhez 80 kilowattos, vagyis 109 lóerős teljesítmény társul.

Biztos, hogy nem véletlenül lett ilyen
Biztos, hogy nem véletlenül lett ilyen

A Leafek első generációját 24, illetve 30 kilowattórás akkumulátorokkal szerelték, ebből a keretből a kisebbet kapjuk. A 2011-es modell WLTP-szabvány szerinti hatótávja 136, míg a 2013-asé 153 kilométer. A való életben ez inkább 110-et, illetve 130-at jelent, ideális időben, óvatosan hajtva. Nyilván a hideg és a tempó ebből is sokat le tud faragni.

Egyébként nagyon jól felszerelt példányokat is ki lehet fogni: tolatókamera, négy fűthető ülés, kulcs nélküli használat, kormányfűtés, tempomat. Azzal persze számolni kell, hogy minél több fogyasztót használunk, annál inkább csökken a hatótáv.

WLTP-hatótáv: 136 km

Gyorstöltés és villámtöltés is lehetséges.

Volkswagen e-Up

Viszonylag sokat látni belőle idehaza is, főleg Budapesten, hiszen a GreenGo és a MOL Limo közösségi autószolgáltatók is használják a típust. Így aztán van lehetőségünk arra, hogy viszonylag olcsón és aránylag kötetlen formában kipróbáljuk, mielőtt megvesszük. Az e-Up maximális teljesítménye 82 lóerő, a hagyományos hajtáslánccal szerelt Upokhoz képest felszedett magára úgy 230 kilónyi aksit, de lefogyott egy váltót és egy benzinmotort. Így is 1,1 tonna fölé került a tömege.

Felszedett magára úgy 230 kiló akksit, de lefogyott egy váltót és egy benzinmotort. Így is 1,1 tonna fölé került
Felszedett magára úgy 230 kiló akksit, de lefogyott egy váltót és egy benzinmotort. Így is 1,1 tonna fölé került

18,7 kilowattórás aksijához a gyári adat szerint (WLTP) 130 kilométeres hatótáv ígérete társul, de itt is inkább 90-100-at mondhatunk valósnak, ideális használati körülmények mellett.

Egy iOnhoz vagy C-Zeróhoz képest minőségibb anyagokkal találkozhatunk, komolyabb autónak érződik az e-Up, de ez az árában is megmutatkozik. Négymillió körül indul, az ötmilliós határig pedig hatot találunk összesen.

WLTP-hatótáv: 133 km

Gyorstöltés és villámtöltés is lehetséges.

Fiat 500e

Modern technika igazi retró csomagolásban, ez a Fiat 500e. Mexikóban gyártották, onnan importálják, a vásárlás körültekintést igényel. A hagyományos hajtású változatokhoz képest kívülről kisebb különbségeket figyelhetünk meg. A hátsó helykínálatot és a csomagtartót az akkumulátorcsomag szűkíti, amúgy 24 kilowattórás pakkot kapunk. A német Karabag sorozatban alakított át benzinesből elektromossá 500-asokat, de azok nagyon gyengék, nehezen javíthatóak, ezért kevesebbet is érnek, mint a gyári 500e.

Jellegzetesen szerethető Fiat 500 arc
Jellegzetesen szerethető Fiat 500 arc

113 lóerejével és azonnal rendelkezésre álló nyomatékával dinamikus kiskocsi. Ideális esetben, hűtés és fűtés nélkül a tulajdonosok tapasztalatai szerint 140 kilométert tud megtenni egy töltéssel, de ha kevésbé szerencsés az együttállás, esetleg tél van, és megfagyni sem akarunk, akkor 80-ra is csökkenhet.

Jelenleg négymillió forint körül találjuk a legolcsóbb elektromos 500-ast. Az ötmilliós keretünkbe tizennégy hirdetett autó fér bele, ezek közül választhatunk.

WLTP-hatótáv: 165 km

Gyorstöltés lehetséges, de villámtöltés nem.

Renault Zoe

Az egyik legfontosabb tudnivaló a Renault Zoe esetében az akkumulátorhoz kapcsolódik. A hirdetések többségében azt olvashatjuk: saját akkumulátorral. Ezt azért tüntetik fel előszeretettel, mert külföldön rendszerint bérletes konstrukcióban adták az akkut a kocsihoz, amikor az autót más országba viszik, azt elvileg meg kellene váltani. Ezt sokan nem teszik meg, így a gyanútlan vevő hamarosan komoly gondban lesz, ha letiltják az aksiját. Ezt tehát érdemes ellenőrizni, a villanyautosok.hu-n van is hozzá részletes útmutató.

A Clio-szerű szerelvényfalban két képernyő van: az egyik a műszeregység, a másik a beállításokhoz, pl. időzített fűtés, töltésvezérlés, stb. A jobban felszerelt autóknál ez internetről kis kezelhető
A Clio-szerű szerelvényfalban két képernyő van: az egyik a műszeregység, a másik a beállításokhoz, pl. időzített fűtés, töltésvezérlés, stb. A jobban felszerelt autóknál ez internetről kis kezelhető

Egyébként a Zoe vagány formájú kisautó. A hazai használtpiacon zömében 22, illetve 23,3 kilowattórás akkumulátorral fellelhetők, teljesítményük csúcsa 90 lóerő körüli, míg tartósan 58 lóerőt tudnak biztosítani. WLTP-ciklus szerint 170 kilométeres hatótávot mond a gyártó. Átlagos használat mellett 120-130-at várhatunk el reálisan.

A pénzünkért egy egész jól használható villanyautót kaphatunk, pillanatnyilag négymillió körül indulnak a használt példányok, az ötmilliós határunkig huszonhárom darabot kínálnak.

WLTP-hatótáv: 169 km

Gyorstöltés lehetséges, a villámtöltés típusfüggő.

Mit kapunk, ha villanyautót veszünk?

A vásárláskor és a fenntartáskor is van néhány könnyítés a hagyományos üzemű autókhoz képest. Mentesülünk ugyanis a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, valamint a gépjárműadó alól, továbbá Budapesten és sok nagyvárosban ingyen parkolhatunk a közterületi parkolókban.

Bár természetesen az elektromos autóban is vannak olyan alkatrészek, amelyek elromolhatnak, elfelejthetjük a turbót, az olajcserét, a kettős tömegű lendkereket, a kokszosodást, a kipufogórendszert. Sőt, a fékek is sokkal lassabban kopnak. Az akkumulátorok élettartama néhány típus kivételével kiszolgálja az autó teljes élettartamát. Emellett a villanyautó csöndes, nem ráz, és lokálisan emissziómentes, azaz nincs helyi légszennyezés. A well-to-wheel kibocsátásba most ne menjünk bele, arról az aktuális ecotestben írtunk bővebben!

Megéri vagy sem?

A bevezetőben már kifejtettük, milyen felhasználás mellett érdemes, vagy nem érdemes elektromos autóban gondolkodni. De mikor érdemes villanyautót venni? Ha kisebb értékű autóról váltanánk, és kimondottan a spórolás motivál, mindenképpen számoljuk ki a csere megtérülését, figyelembe véve saját autózási szokásainkat (ne feledjük a töltési veszteséget sem). Nem biztos, hogy pusztán ezért érdemes eladni a régit, és beleugrani egy újba. Ha azonos árban akarunk váltani, vagy éppen nem a megtakarítás vezérel, a megtérülésnek kevésbé van jelentősége. Hagyományos hajtású autót sem csak akkor cserélünk, ha faragni akarunk az üzemanyagköltségen.

Vásárlás előtt másképp kell nekifutni az átnézésnek, mint egy benzines vagy dízel esetében, itt ugyanis nem kell árulkodó olajfoltok, kékes-büdös kipufogógáz vagy megcsúszó kuplung után nyomozni. Csekkolni kell persze az akkumulátor állapotát, és ahogyan a Zoénál leírtuk: hogy sajátunk lesz-e az aksi. A futómű ugyanúgy épül fel, mint egy hagyományos hajtású kocsiban, így azt érdemes átvizsgálni.

Keressünk márkaklubokat, gyakorló villanyautó-tulajdonosokat, ők ugyanis a puszta katalógusadatoknál sokkal pontosabb és hasznosabb információkat fognak adni a töltésről, a hatótávról, a típusspecifikus tulajdonságokról. Minden típusnak megvannak a saját Achilles-sarkai, érdemes hozzáértő szervizhez fordulni vásárlás előtti átnézés miatt, ezzel sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat.

A cikk elkészítésében sokat segített Nattán Gyuri, aki az ország egyik első elektromos- és plug-in hibrid autók javítására szakosodott műhelyét viszi. Köszönet érte!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.