Tönkreteszi az autód az új E10 benzin? Keress rá!

2020.01.07. 15:12

Három magyar programozó nekiült és az ünnepek alatt elkészítette az ingyenes keresőt, amellyel egyszerűen kiderítheted, hogy az autódba szabad-e az idei évtől minden kúton alapbenzinként forgalmazott, magasabb biokomponens-tartalmú E10-es jelzésű benzint tankolni, vagy sem.

Az E5 előírásnak megfelelő, maximum öt százaléknyi bioetanolt, más néven növényekből előállított etilalkoholt tartalmazó benzint már megszoktuk. Ezt tankoltad minden magyar és európai kúton az utóbbi évtizedben. Az új szabályok értelmében a magyar kutakon és más Európai uniós országokban 2020. január 1-től a sima 95-ös benzinben a kétszeresére emelkedett a biokomponens-arány. Erről a töltőpisztolyokon lévő E10 matrica árulkodik. A keverési arány eltoldósának hatására még kevesebb fosszilis, nem megújuló energiahordozó szükséges az üzemanyag előállításához.

A változtatás elvileg kedvező az üvegházhatás és a légkörbe kerülő többlet-széndioxid mennyiségének csökkenése miatt, a mezőgazdaságban viszont átrendeződést indíthat be, hiszen az üzemanyagcélú alkohol gyártásához nagyobb és nagyobb termőterületek szükségesek.

A témáról szóló korábbi cikkünkben tovább boncolgatjuk a témát. Abban egyebek mellett szó esik arról, hogy az alkohol energiatartalma kisebb a benzinénél, ezért legalábbis kevesebbet biztosan nem fog fogyasztani az autónk az új benzinből. Az alkohol emellett vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonságú is, ami miatt a magasabb alkoholtartalmú benzinbe a szállítás, tárolás, átfejtés során több környezeti nedvesség kerülhet, mint korábban. Ez fokozza a korrózióveszélyt azoknak a járműveknek az esetében, amelyekben nem rozsdamentes fém alkatrészekkel is érintkezik az üzemanyag. Az alkohol a régebbi autók üzemanyagrendszerének gumi- és műanyagalkatrészeit szintén károsíthatja, ezek gyorsabban öregednek, válnak merevvé, repedeznek vagy éppen nyúlnak, mint a kisebb alkoholtartalmú, vagy alkoholt egyáltalán nem tartalmazó benzinnel. 

Az alaptényekkel az utóbbi hetek információáradatának hatására most talán tisztában van a többség, azt viszont nagyon nehéz megmondani, hogy egy jellemzően tíz-húszéves autón, amelyet nem alkoholos benzinhez terveztek, mikor jelentkeznek a fenti tünetek. Erre vonatkozóan két állítás létezik. Az egyik, hogy nem kell félni, nem lesz semmivel semmi gond, vagy ha mégis, bizonyíthatatlan, hogy kifejezetten az új E10-es benzin miatt vált indíthatatlanná az autó, illetve emiatt szorult meg a benzinpumpa a tankban.

e10check 2
Fotó: Zách Dániel

A másik állításcsoport az autógyártóké, amelyek az ACEA, vagyis az Autógyártók európai szövetségének tagjaként egyenként nyilatkoztak arról, hogy mely típusaik bírják az újfajta benzint és melyek nem. Bizonyos gyártók, pl. a BMW évjárattól függetlenül minden autójához engedélyezi az E10-es benzint, a Mini a márka 2000-es újraindulását követően gyártott autók esetében, a Mercedes elsősorban a hármas hatású katalizátorral felszerelt, tehát jellemzően a kilencvenes évektől gyártott autókhoz, a korai közvetlen befecskendezésesekhez (pl. C200CGI) és a karburátorosokhoz nem, és így tovább. 

A korai közvetlen befecskendezéses benzinmotorral szerelt autók még sokáig köztünk járnak majd, ahogy a náluk sokkal fejletlenebb, régebbi Fiat és Alfa Romeo benzinesek is. Az előbbieknél súlyos kiadások adódhatnak az üzemanyagrendszer hibáiból, az utóbbiaknál pedig elsősorban az autó alacsony piaci értékéhez viszonyítva okozhat fejfájást, ha teljes üzemanyagrendszer-felújításra lesz szükség.

e10check
Fotó: Zách Dániel

Az érintett, tehát jellemzően 2005 előtt gyártott benzines autók gazdái két dolgot tehetnek, illetve hármat. Egyrészt végigpörgethetik a három magyar programozó, vagyis a Code Factory által 37 ezer autó adataiból felépített keresőrendszert. Ebben az autó márkáját, a típust (modell és motorváltozat), illetve az évjáratot legördülő menüből kiválasztva tájékozódhatnak. Az adatbázis alapját a korábban belinkelt ACAE gyűjteményen kívül ezt az általános autóműszaki-adatbázist használták. A kereső használata pofonegyszerű, ide kattintva kezdheted is. Amint látni fogod, háromféle státuszjelzés elképzelhető. Ha egy autóhoz a gyártó szerint lehet E10-es benzint használni, akkor zöld körben pipa jelenik meg a típusnév mellett, ha nem, akkor piros körben x. Ha a gyártó nem nyilatkozott, akkor pedig krémszínű körben kérdőjel. 

A másik eshetőség, hogy bár régi autód van, nem törődsz az E5-E10 átállással és továbbra is sima 95 oktános benzint tankolsz. Ekkor vagy nem történik semmi, vagy igen, és akkor először nehezebben fog indulni az autód, majd esetleg egyáltalán nem. Ez utóbbi esetben szintén bizonytalan, hogy az üzemanyagrendszer hibáját, dugulását vagy éppen a csőrepedést valóban az újfajta benzinben lévő több alkohol okozta-e vagy sem. 

e10check 3
Fotó: Zách Dániel

A harmadik eshetőség, hogy a korábban az E5 előírásnak megfelelő benzinnel kiválóan működő autóba ezután prémiumbenzint tankolsz, mint amilyen az OMV Maxxmotion 100, Shell V-Power Racing 100, Mol EVO 100 is.

Az ilyen, jellemzően literenként 40 forinttal drágább üzemanyagok továbbra is E5 szerintiek, mert ezt megengedi az uniós előírás és a magyar jogszabály, ahogy azt is, hogy az előírt biokomponens-arányt az ETBE (etil-tercier-butil-éter) nevű adalékkal oldja meg a forgalmazó. 

Akárhogy is döntesz végül, a mostani átállás jó apropó arra, hogy ellenőriztesd a teljes üzemanyagrendszert és cseréltesd ki az összes szűrőjét, esetleg az elöregedett csöveket is. Mindez nem lehet felesleges kiadás, és a többletalkohol által esetleg feloldott lerakódásokat is biztonságosan eltávolíthatod a benzin útjából.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.