Elkerülhető lett volna a balatonfüredi kerékpáros baleset?

2020.10.13. 18:00

„Balatonfüreden, a 71-es számú főút és a Tihanyi műút kereszteződésénél egy tehergépkocsi és egy kerékpár ütközött össze 2020. szeptember 11-én 10 óra 41 perckor. A tehergépkocsi a 71-es számú főútról kanyarodott a Tihanyi műútra, mikor összeütközött az arra haladó kerékpárossal. A balesetben a kerékpárt hajtó 43 éves nő olyan súlyosan megsérült, hogy a helyszínen életét vesztette.” - áll a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság szeptemberi közleményében. A közlekedési balesetek szabad szemmel is jó látható arányban történnek üzemeltetői hanyagság miatt, amire tragikus példa ez az elátkozott balatonfüredi helyszín is.

Aki próbálta már a balatoni bringás kört, annak biztosan ismerős a helyszín. A Tihany utáni páratlan panorámájú útszakaszról van szó. A kerékpáros az elválasztott kerékpárútról hirtelen egy furcsa kereszteződésszerűségben találjuk magunkat, majd kerékpáros nyommal ellátott közúton (vagy, ha úgy tetszik a 71-es út szervizútján) haladunk egy darabig. A különböző forgalmi létesítmények közötti váltás csak látszólag egyértelmű.

Ekkor segítenének a közúti jelzések, a jelzőtáblák és útburkolati jelek; azaz a koherens, egyértelmű, vonzó és biztonságos műszaki tervezés – és ezek eredője, a megbocsátó környezet. Azaz olyan megoldások, amelyek bármilyen úttípuson minden közlekedő hibáiból eredő balesetek kockázatait és kimeneteleit enyhítenék, különös tekintettel a gyengébb közlekedőkre, a gyalogosokra, kerékpárosokra és motorosokra.

Ebben a kereszteződésben azonban tragikusan felemásra sikeredett a dolog. Tihany felől érkezve a kerékpárút végén egy elsőbbségadás kötelező tábla van a bringások számára, hiszen a gépjárműforgalomtól elválasztott infrastruktúráról hajtanak rá az úttestre.

A másik oldalról érkezve azonban nincs ilyen tábla. Mivel a kerékpáros egyenesen folytatja útját, veszélyérzetét az sem növeli, hogy a műút és a 71-es út találkozása vizuálisan aligha kereszteződés: a párhuzamosan haladó két utat alig 5 méter választja el egymástól, ráadásul a műút melletti telephelyek cégtáblája a kerékpárosok számára javarészt kitakarja a kereszteződést és a szemből érkező járműveket is. Hogy még tovább rontsanak a helyzeten, a kereszteződés előtt néhány méterrel félig lekopott kerékpáros nyom nyilai szinte bíztatnak minden Balaton-kerülő bringást, hogy nyugodtan menjen csak tovább egyenesen...

A 71-esen haladók szélvédője mögül sem jobb a helyzet: a főútról a szervizútra kanyarodókat sem Tihany, sem Balatonfüred felől nem figyelmezteti semmi, hogy az ország legforgalmasabb bringás útvonalát fogják keresztezni. Innen érkezve tehát vagy a jobbkézszabály alapján vagy pedig a kanyarodási szabály alapján a 71-esről kanyarodó gépjárműveknek van elsőbbsége, az útját egyenesen folytató, de arról forgalmi szempontból lekanyarodó bringással szemben. Érthető? Ugye, hogy nem? Akkor próbáljuk meg ezt elvárni egy Balatonkörön, 40 fokban, tűző napon, átlagos tempóval kerékpározótól, aki talán életében először bringázik a magyar tenger körül.

Bár a rendőrség a folyamatban lévő nyomozásról az eljárás érdekeire hivatkozva nem kívánt nyilatkozni, annyi tudható, hogy a forgalomszervezési sajátosságok felülvizsgálata megtörtént, az új forgalmi rend kialakítására irányuló tervek, egyeztetések folyamatban vannak.

Akkor összegezzük még egyszer: egy, a műszaki előírásoknak nem megfelelően kitáblázott, rosszul belátható, hamis biztonságérzetet nyújtó, több halálos baleset bekövetkeztéhez hozzájáruló kereszteződésről van szó (korábban egy motoros is életét vesztette itt), ahol a kanyarodó járműnek elsőbbsége van az egyenesen haladó, védtelen közlekedővel szemben.

Hazánk egyik kiemelt kerékpáros-turisztikai útvonalán, ami része az EuroVelo nemzetközi kerékpárút 14-es útjának is. Hosszú cikksorozatot lehetne írni a Balaton körüli hasonlóan kényelmetlen, érthetetlen, balesetveszélyes és rossz minőségű kerékpárforgalmi létesítmények helyszíneiről – kimeríthetetlen konfliktusforrást jelentve a 71-esen kerekezők és a jelenlétük miatt talán jogosan ideges autóvezetők számára.

A tervezőmérnökök és az útszakaszt kezelő balatonfüredi önkormányzat felelősségén túl a megyei és városi rendőrkapitányság, valamint a Balatoni Bringakörért felelős Nemzeti Infrastruktúra Zrt. évek óta tartó tétlensége és késlekedése is okolható a tragédiáért. Ugyan a 30-as tábla legalább kikerült, annak betartását aligha ellenőrzik: jól ismert egérút a 71-esen beálló, lépésben araszoló kocsisor előzésére a szervizút, ahová néhány száz méter előnyért sokan lekanyarodnak és gyakran a megengedettnél gyorsabban haladnak. Az már csak az utolsó szög a kerékpáros nyomvonal koporsójába, hogy a szervizút melletti építőipari cégek és a kikötő miatti tehergépjármű-forgalmat egy épeszű országban nem vezetnék rá évente több tízezer kerékpárosra.

A megbocsátó környezettől ez a helyszín olyan messze van, mint Hollandia Magyarországtól. (Ahogyan egyébként a Bringakör szinte egésze is, ahol kerékpárt hajtva nem csak az út minősége veszi el a bringázás és a táj élvezetét az embertől, hanem az ide-oda kanyargó, hol eltűnő, hol úttestben folytatódó nyomvonal is próbára teszi a kerékpárosok figyelmét.) A Vision Zero közlekedésbiztonsági előírásai között szerepel, hogy a közlekedési balesetekért nem csak a közlekedőket, hanem az infrastruktúrák tervezőit és fenntartóit is komoly felelősség terheli. Aki veszélyes infrastruktúrát hoz létre vagy üzemeltet, súlyos hibát követ el.

A nyilvánvaló forgalomtechnikai hiányosságok, törvényt és műszaki előírásokat sértő megoldások pótlása (kerékpáros forgalomra figyelmeztető tábla kihelyezése a 71-es útra; egyértelmű elsőbbségi viszonyok és azok jelzése a kereszteződésben, infotábla áthelyezése stb.) vagy a további közlekedésbiztonságot javító intézkedések meghozatala (pl. a szervizútra kerékpárosok mellett csak célforgalom hajthasson be; a sebességhatárok szigorúbb ellenőrzése, fekvőrendőr elhelyezése vagy éppen a kanyarodók számára elsőbbségadás kötelező tábla a szervizúton haladókkal szemben) csak tüneti kezelése a helyzetnek: a kirívóan rossz infrastruktúra teljes átépítésével és teljes tervezői szemléletváltással lenne javítható a kereszteződés biztonsága.

További bringás tartalmakért látogass el a Flowcycle magazin oldalára!

Tovább az oldalra

Amíg ugyanis olyan mérnökök terveznek bringautakat, akik legfeljebb a tervezőasztalon és műszaki előírásokban láttak ilyeneket, addig nem várható, hogy mindenki számára könnyen érthető, kényelmes és biztonságos kerékpárforgalmi létesítményekkel találkozzunk a Balaton körül. Amíg pedig az ilyen balesetek után a közút kezelőjének és az infrastruktúra tervezőjének komoly felelősségre vonása nélkül zárulnak a nyomozások, addig mindezek a változások belátható időn belül nem is fognak bekövetkezni.

Addig is marad a kölcsönös odafigyelés egymásra, akár az elsőbbségünkről való lemondás árán is, mert elég egyetlen pillanatnyi kihagyás, hogy egy újabb tragédiával kelljen elszámolnia több ember lelkiismeretének is.

(Kérdéseinkkel kerestük a balatonfüredi önkormányzatot is, de egyelőre nem érkezett válasz. Amint válaszolnak azokra, frissítjük cikkünket.)

A szerző a Velo Budapest! bringapedagógusa.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.