Magyarországi autódrágulás: ezek a modellek a hibásak

A KSH szerint csak 14,5 százalékkal drágultak az autók. És szerinted?

2023.02.02. 13:10

A hivatalos adatok szerint az autók drágulása tavaly bőven meghaladta a 10 százalékot, a KSH ezt több mint 52 autó alapján számolta ki. Az inflációs flottában helyet kapott például a több Suzuki, Dacia, Skoda, Volkswagen, Kia is, rendhagyó lista következik.

Az éves átlagos magyarországi infláció rég nem látott szintre, 14,5 százalékra emelkedett, ennél magasabb szintre 1998-ban volt példa. Szinte minden területen jelentősen nőttek az árak, beleértve az autókat is. Kerekítve az újak 15 százalékkal, a használtak 14 százalékkal kerültek többe, mint egy évvel korábban. Az autóinfláció elszállása több tényezővel magyarázható, egyebek mellett az alap- és nyersanyagok globális drágulása, az ellátási láncok problémái, de a forint tavalyi gyengülése is felfelé hajtotta az itthoni árakat. 

Fotó: H. Szabó Sándor/MTI
Fotó: H. Szabó Sándor/MTI

A KSH által megadott szám kvázi egy adatokban szereplő drágulás, a különböző márkáknál és típusoknál, tehát a valóságban ennél is nagyobb mértékű áremelkedés mehetett végbe. 

A hivatalosan mért és a vásárlók által érzékelt infláció között mindig van eltérés, igaz ez az autókra is. Quittner Péter, a KSH szakembere erről korábban azt mondta: "A témával egy teljes tudományág foglalkozik, amely a közgazdaságtan, a statisztika-matematika és a pszichológia határterülete. Az eltérés legfőbb oka az lehet, hogy a statisztikai hivatalok olyan fogyasztói kosárral számolnak, amely minden háztartás átlagos fogyasztását igyekszik figyelembe venni, az egyének, az egyes háztartások fogyasztása ugyanakkor eltér ettől. Az emberek emlékei is befolyásolják az áremelkedés általuk becsült értékét.

A szakértő szerint ennek oka, hogy a rendszeresen, illetve a gyakrabban vásárolt termékek áremelkedésére jobban emlékszünk, mint azokéra, amiket csak eseti jelleggel, ritkán vásárolunk. A harmadik ok, amely magyarázza a tényleges és vélt árváltozás közti különbséget, az egy újabb pszichológiai tényező: emlékeinkben tovább élnek a negatív tapasztalatok, így az áremelkedés is.

A KSH a különböző termékcsoportok árának változását az úgynevezett reprezentánsokon keresztül méri. Az autóknál is van egy inflációs flotta, az ebben szereplő típusok árából jött ki a hivatalos tavalyi drágulás. Elkértük a KSH-tól, hogy mely autókból számolták ki az áremelkedést, összesen több mint 50 autó árából született meg a végeredmény, ezek pedig a következők: 

Megjegyzés Típus
M Suzuki SX4 S–Cross 1.4 Hybrid 48V 6MT 2WD GL+ 130 LE
M Nissan Qashqai Acenta 1.3 DIG–T 140, 6 sebességes manuális váltó, benzines
M Dacia Duster Comfort 1.0 TCe 100 LPG, 100 LE, manuális váltó
M Dacia Sandero Comfort 1.0 Tce 100 LPG, 100 LE, manuális váltó
M Suzuki Vitara 1.4 Hybrid 48V 6MT 2WD GLX 130 LE
M Kia Ceed Steel 1.0 100 T–GDI, 100LE, benzines, manuális váltó
   Hyundai Kona Life 1.0 T–GDI, 120 le
M Ford Ranger XL 2.0 TDCi 130 LE 4x4 M6
M Toyota Prius+ 1,8 Hybrid 122 LE e–CVT Executive
   Skoda Kodiaq Ambition 1.5 TSI ACT 150LE,  6 fokozatú manuális váltó
   Toyota Corolla Sedan Comfort 1.6 Valvematic 132 LE, benzines, 6 fokozatú manuális váltó, Style csomag
   Dacia Lodgy Stepway Blue dCi 115, dízel, 6 fokozatú manuális váltó
U Kia e–Niro City Star Edition 39,2 kWh 136 LE
U Suzuki Ignis 1,2 Hybrid 12 V  CVT 2WD GL+ 83 LE
U Peugeot 3008 Premium Edition 1.2 130 LE, benzines, 6 sebességes manuális váltó
U Toyota RAV4  2.5 Hybrid E–CVT Selection 218 LE
   Opel Corsa Corsa 1.2 Start/Stop 55kw/75LE 1229 cm3 5 ajtós
M Suzuki Swift 1.2 Hybrid 12V 5MT 2WD GL+ 83 LE
   Volkswagen Polo Comfortline 95 LE 1.0 TSi, 4 ajtós
M Volkswagen Golf Life 1.5 TSI OPF 96 kW, 130 LE, benzines
M Fiat 500 Connect 1.0 Benzin/Hybrid 70 LE
   Skoda Octavia Ambition 1.5 TSi, 150LE ACT, 1495cm3, 4 ajtós
M Toyota Yaris Comfort 1.5 Dynamic Force 125 LE 6 M/T, benzines
   Renault Clio Life SCe 48KW/65 LE 999 cm3
   Ford Focus 1.5l TDCi Technology (120 LE)  M6, 5 ajtós
M Toyota Corolla 1.4, 13–17 éves
   Opel Corsa 1.2, 11–13 éves
   Volkswagen Golf 1.6, 4–6 éves
   Citroen Xsara 1.6, 14–16 éves
   Ford Focus 1.6, 13–15 éves
   Opel Astra 1.4, 8–10 éves
   Ford Mondeo 2.0, 2–4 éves
   Volkswagen Passat 2.0, 2–4 éves
M Renault Megane 1.5, 2–6 éves
   BMW 320 2.0,12–14 éves
   Audi A4 2.0, 2–4 éves
M Mazda 6 2.2, 4–8 éves
   Honda Civic 1.3, 11–13 éves
   Suzuki Swift 1.3, 12–14 éves
M Fiat Punto 1.2, 10–14 éves
   Peugeot 206 1.4, 15–17 éves
M Opel Zafira 1.6, 10–14 éves
   Kia Ceed 1.4, 6–8 éves
   Hyundai i30 1.4, 6–8 éves
M Nissan Qashqai 1.6, 8–12 éves
M Suzuki Vitara 1.6, 2–6 éves

Forrás: KSH - Megjegyzés: A táblázat első oszlopában az "M" jelölés azt jelenti, hogy az előző évhez képest változtak az adott autó paraméterei. Például a Fiat Puntónál 2021-ben 8-10 évesek szerepeltek a kosárban, tavaly viszont a 10-14 évesek. Az "U" betű az új autókat jelöli. Az üres celláknál az adott autó paraméterei nem változtak az előző évhez képest.)

A listán szereplő autókról és azok autópiaci szerepéről következő cikkünkben részletesebben foglalkozunk.