Egyre idősebb autókkal járunk, 15 év felett az átlagéletkor

2023.03.17. 06:29

Újabb rekordot döntött a magyar autók átlagéletkora, miközben a teljes flotta bővült. A legfiatalabb autókat a Dacia, a Kia, a Lexus és a Hyundai delegálta. A legnagyobb részesedéssel rendelkező márkák - Opel, Suzuki, VW - 16-17 éves autókkal vesznek részt az utakon.

Még felemásabb lett a kép a magyar autópiacon: az autók száma tovább növekedett, az átlagéletkor szintén, így újabb rekordot döntött. PAP 7139

A hivatalos tényadatok szerint a múlt évben 15,4 évet tett ki, szemben az egy évvel korábbi 15 évvel. Ötéves összevetésben 9 százalékkal, tízéves viszonylatban pedig 23 százalékkal nőtt az átlagéletkor.

Tavaly összesen közel 4,1 millió személyautó volt Magyarországon. 2021-hez képest 1,7 százalékos bővülést jelent. 2017-tel összevetve 18 százalékos, a 2012-es szinthez képest pedig 37 százalékos a bővülés. 

Év autók átlagéletkora (év) Személyautók száma (darab)
2002 11,7 2,63
2003 11,4 2,78
2004 10,9 2,83
2005 10,5 2,89
2006 10,3 2,95
2007 10,3 3,01
2008 10,4 3,06
2009 10,8 3,01
2010 11,3 2,98
2011 11,9 2,97
2012 12,5 2,99
2013 13 3,04
2014 13,4 3,11
2015 13,7 3,2
2016 13,9 3,31
2017 14,1 3,47
2018 14,2 3,64
2019 14,4 3,81
2020 14,7 3,92
2021 15 4,02
2022 15,4 4,09

Az elmúlt több mint két évtizedet nézve - 2000 óta - 2006-ben és 2007-ben született a legjobb eredmény, akkor alig több mint 10 évesek voltak a magyar autók. Az állomány bővülése nem volt folyamatos, amiben a 2008-ban elmélyülő válság és az ahhoz köthető pocsék gazdasági helyzet volt a ludas. 2008-ban ugyanis még 3,06 millió autó volt a porondon, egy évvel később 50 ezerrel kevesebb, 2010-ben pedig 3 millió alá került a "létszám", csak évekkel később, 2013-ban újra átlépte ez a határt. Azóta pedig folyamatos a bővülés. 

Legfiatalabbak, legöregebbek

Márka Átlagéletkor 2022-ben A márkák aránya a teljes állományhoz képest
Dacia 6,9 1,68%
KIA 8,6 2,30%
Lexus 9,6 0,31%
Hyundai 10,1 1,95%
Mini 12,5 0,24%
Toyota 12,8 6,21%
Volvo 12,9 1,47%
Skoda 13,2 5,52%
Nissan 13,8 2,08%
Mazda 14,2 2,05%
BMW 14,4 3,55%
Ford 14,4 8,19%
Subaru 15,0 0,16%
Mercedes 15,0 3,47%
Honda 15,2 2,31%
Chevrolet 15,4 1,11%
Mitsubishi 15,4 0,99%
Land Rover 15,7 0,19%
Renault 16,1 5,31%
Citroën 16,1 2,51%
Alfa Romeo 16,2 0,58%
Audi 16,2 3,30%
Suzuki 16,2 10,33%
Peugeot 16,4 3,58%
Seat 16,8 1,82%
Volkswagen 17,0 9,79%
Opel 17,0 11,95%
Fiat 17,3 2,95%
Lancia 17,5 0,15%
Saab 18,7 0,12%
Chrysler 19,4 0,20%
Daewoo 20,9 1,09%
Rover 22,8 0,09%
Daihatsu 22,9 0,07%
Lada 27,4 0,49%

Megjegyzés: dőlt betűvel szerepelnek a táblázatban azok a márkák, amelyeknél az átlagéletkor meghaladja az országos 15,4 éves értéket. Forrás: KSH 

Márkák, korok, százalékok

A tavalyi számokból kiderül az is, hogy a leggyakoribb márkákat milyen átlagéletkor jellemzi.420A1767

Mindössze három márka, a Daciák, a Lexusok és a Kiák volt tavaly 10 év alatt, igaz, utóbbi csoporttársa, a Hyundai 10,1 éves autókkal zárt a múlt évet.

A teljes autóparkhoz képest a Dacia, a Kia és a Hyundai részesedése 2 százalék körüli, a Lexusé viszonylag marginális, 0,3 százalékos. (A Daciák eredményéhez hozzátartozik, hogy lehetnek az utakon még 30 év feletti darabok, amelyek még a gyár privatizáció előtti korszakban kerültek az utakra.) 

A legnagyobb - kerekítve legalább 10 százalékos - részesedéssel rendelkező márkák közül az Opelek és Volkswagenek átlagéletkora 17-17 év, a Suzukiké pedig 16,2 év.