Zabálja az olajat a fiatal Opel francia motorja - a kár milliós, több ezren megszívhatják

Az Opel motorok mindig is hajlamosak voltak az olajfogyasztásra, vagy csak egyszerűen kifolyt belőlük. Ezt az átkot próbálhatta megtörni a gyártó, amikor a PSA-tól vásárolt 1,2 literes Puretech motorokat szerelték autóikba - nem sikerült. Sok más tulajdonossal egyetemben olvasónk is pórul járt az újkora óta használt, hat éves autójával és most reklamálna annak ellenére, hogy túl van a garanciaidőn.

Olvasói levél

Tisztelt Totalcar! Segítségüket, javaslatukat szeretném kérni az alábbi ügyben.

Családom tulajdonában van egy 2017. decemberi gyártású Opel Crossland X típusú gépkocsi, 1.2 benzines motorral, 81 kW teljesítményű. Újként vásároltuk az autót márkakereskedésben, kiterjesztett garanciával, ami azonban 2021-ben lejárt. A gépkocsit feleségem használja munkába járáshoz és szülői látogatásra. Mondhatni kímélő üzemmódban, mert napi 60-80 km utazás mellett kb 88.000 km jött eddig össze. A gépkocsi vételára 5,5 millió Ft volt. A gépkocsi folyamatosan márkaszervizben volt szervizeltetve, egy olajcserét és egy fék cserét leszámítva. Mindig betartottuk az előírt szerviz ciklust is.

Tavaly ősszel figyeltünk fel arra, hogy az autó fogyasztani kezdte a motor olajat. A szakszerviz szerint a vezérmű szíj kopása lehetett ennek oka, amelyet költségmentesen kicseréltek új konstrukcióra (gépkönyv szerint 6 év vagy 100.000 km a vezérlés csere időpontja), elvileg visszahívás is volt érvényben erre, bár értesítést semmilyen formában nem kaptunk. Sajnos a hiba nem szűnt meg, sőt egyre gyakrabban kell utántölteni olajat. A márkaszerviz szerint is abnormális az 1000 km-enkénti 1,3 l olaj fogyasztása. Újabb vizsgálatot végeztek, és az 1-es henger gyújtógyertyáját erősen olajosnak találták, amiből az egyes hengerben gyűrű törésre következtetnek. Ennek javítása gyári technológiával motor csere.

Kaptunk egy közel 2 millió Ft-os árajánlatot a motor cseréjére, mely tartalmaz 15% kedvezményt, melyet az Opel Magyarország nyújt. Ezek után próbáltunk a márkaszerviznél további kedvezményt kérni, hiszen nonszensz, hogy egy megkímélt, viszonylag új autóban bekövetkezett egy olyan hiba, amelyre semmilyen ráhatásunk nincs, és nem karbantartások elmaradása miatt történt, valamint a javítás értéke eléri vagy meghaladja a gépkocsi jelenkori értékének közel felét, azonban elutasítottak.

Megpróbáltam az Opel Magyarországhoz fordulni, ők visszairányítottak a márkaszervizhez, mondván nem kompetensek.

Alapvetően arra gondoltam, hogy megírom a hibát az Opel Magyarországnak, és kérem, hogy méltányosságból legalább a motor árából adjanak nagyobb kedvezményt (persze legjobb lenne, ha elismerve a konstrukciós hibát költségmentesen kicserélnék, de ilyenre nem számítok). Azonban, mivel nincs kapcsolatom a céghez, illetve kompetencia hiányban visszaküldtek a márkaszervizhez, ez nem működik. A szervizzel nem szándékozom összerúgni a port, mert eddig normális volt a hozzáállásuk, nem szeretném, ha ez kihatna a későbbi javításra, de mindenképpen szeretném lefaragni a költségeket.

Amennyiben tudnának tanácsot adni, hogy mi legyen a következő lépésem, és ehhez szükséges az árajánlat, el tudom küldeni.

Várom megtisztelő válaszukat. Köszönettel,

Új jármű vásárlása esetén a jogszabály kötelező jótállást (garancia) ír elő az eladók számára, amelynek minimális tartama 3 év.

Az ún. „gyártói kiterjesztett garancia” viszont már egy másik kávéház. Ebben az esetben a gyártó külön díj ellenében (vagyis nem jogszabályi előírás alapján) a kötelező jótállás utáni is vállal garanciát, de rendszerint sokkal szűkebb körben (pl.: csak főelemekre) és még szigorúbb feltételekkel.

Fotó: Papp Tibor
Fotó: Papp Tibor

A jótállás így eredhet jogszabályi kötelezettségből és szerződésből egyaránt. A jótállásnak nagy előnye, hogy az időtartama alatt jelentkező hibák esetén a kereskedő köteles helytállni. Egyedül akkor mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a hiba bekövetkezte a vevőnek volt felróható. A törvény a jótállás alá tartozó hibák esetén azt vélelmezi, hogy a hiba már az adásvétel időpontjában fennállt. A kereskedő vitathatja ezt, amennyiben bizonyítja, hogy a hiba a vevő nem rendeltetésszerű használatából ered. Ez a legtöbb esetben azonban műszaki szakkérdés.

A téma szempontjából sajnos ezek a szabályok kevésbé relevánsak, mivel a hiba jelentkezése/észlelése/jelzése garanciaidőn túl történt. Nemcsak a törvényi jótállás, de a szerződésben vállalt kiterjesztett garancia lejártát követően is.

Az Opelben is használt francia, PSA eredetű motorok intenzív olajfogyasztása nem ismeretlen probléma, a gyár ki is védi az ezzel kapcsolatos panaszok zömét azzal, hogy - több más gyártóval egyetemben - a kezelési útmutatóban 1 liter/1.000 km mértékű olajfogyasztást még normálisnak titulál. Erősen véleményes ez annak ellenére is, hogy a motorok olajfogyasztása természetes jelenség még az új autók esetében is.

Fotó: Papp Tibor
Fotó: Papp Tibor

Több, a háromhengeres benzines típust ismerő szerelővel egyeztetve arra jutottam, hogy olvasónk problémája nem lehet egyedi eset. Ezek a fiatalnak mondható, turbófeltöltött és apró motorok látszólag tömegesen küzdenek olajfogyasztási problémával. A témával kapcsolatban felkerestem Szilva Tamást, aki közismert, francia autókra szakosodott szerelő. 

Szilva Tamás - járműelektronika.com


Ne vegyél ilyet! - kezdi válaszát Tamás az Opelekbe is szerelt francia motorok szakértője, majd kifejti, hogy a kétmilliós javítási ajánlat gyakorlatilag reális. A új motor Peugeot esetében önmagában is 1,4 millió forintba kerül perifériák nélkül, erre jön rá az átöltöztetés munkadíja és további fontos adalék, hogy a régi, tönkrement motort is le kell adni érte.

Szerinte azért van szükség új motorra, mert semmi sem kapható utólag az 1,2 literes, turbós verzióhoz, ezért mindent egyedileg kell legyártatni, ami nem elég, hogy hónapokba telik, sajnos csak kevés gépműhely képes elvégezni a feladatot, és ők is csak nagyon magas áron

Tamás szerint az olajfogyasztásnak több oka lehet. Rendszeres probléma, hogy vezérműszíj cserekor a vezérműtengely tokot túl sok, illetve trehányul felhordott pasztával szigetelik újra és emiatt eltömődik a kartergáz visszavezető furat. Ez hirtelen megugró olajfogyasztáshoz vezet. A gyári szerviz bulletin szerint ilyenkor vissza kell bontani mindent és kipucolni a furatot, bár Tamás szerint ez valójában nem segít.

Az 1,2 Puretech további jellemző problémája a szelepvezetők kopása, melynek hatására kotyogni kezd a szelep, a motor pedig fogyasztani az olajat. Ellenőrizni a legkönnyebben úgy lehet, hogy ha alapjáraton járatja egy ideig az ember az autót, majd ad néhány kisebb gázfröccsöt - ha füstöl, valószínűleg ez a probléma.

A legnagyobb gond az olajban futó vezérműszíj körül keresendő. Erre jelenleg is élő visszahívás van, mert elkopik, vagy  feloldódik az olajban. Tamás szerint már a negyedik/ötödik vezérműszíj próbálkozásnál tart a gyártó - ezek között volt olyan is, ami 10-30 ezer kilométert bírt szakadás nélkül. Szerinte a probléma oka a túl hosszú, 25 ezer kilométeres olajcsere-periódus volt, amit előszőr húszra, majd tizenötre csökkentettek az Opel motorjával mindenben megegyező Peugeot esetében.

Fotó: https://pmmonline.co.uk/
Fotó: https://pmmonline.co.uk/

A szakadáshoz az is hozzájárul, hogy a környezetvédelmi szabályozás okán egy kényszer melegre járató üzemet programoztak az autók szoftverébe, hogy minél előbb elérje az üzemi hőfokot. Ez azonban annyira "jól" sikerült, hogy a benzinnel amúgy is felhígult olaj túlmelegszik és lebontja a legerősebb vezérműszíjat is. 

A szakértő szerint az sem volt a siker titka, hogy az Opel rosszabb minőségű olajat is engedélyez a feltöltésre, mint a Peugeot. Ja, és a gyűrűtörés: ilyet is tud, bár a gyűrű nem törni szokott, hanem felkenődni és beépülni a hengerfalba. Szívás. 

A sorozatban előforduló olajfogyasztási hibákról árulkodik az a számtalan, interneten bárki számára azonnal elérhető fórumos bejegyzés is, ahol a kétségbeesett tulajdonosok próbálnak megoldást találni a mindössze néhány tízezret futott autóik problémájára. Na, de térjünk vissza a jogi oldalhoz. 

A gyári visszahívás érdekes kérdés. Amennyiben igazolható lenne, hogy erre a konkrét típusra/motorra szólt és ezt a konkrét hibát orvosolta, akkor lenne értelme ezen a vonalon tovább menni. De ilyen visszahívás nincs, legalábbis az európai autó visszahívásokat gyűjtő Car-Recalls.eu oldalon nem találni visszahívást magas olajfogyasztás problémára a Crossland esetében. Ennek ellenére azért 20 visszahívás mégis akad, ezeket érdemes ellenőrizni a tulajdonosoknak. 

A történetből TEHÁT úgy tűnik, hogy a gyártó inkább eseti jelleggel kezeli az olajfogyasztási panaszokat és EGYELŐRE nem ismerI el konstrukciós hibáNAK

A márkaszerviz 2022-ben (a kiterjesztett garancia lejártát követően) pedig azért cserélhette a vezérlést, mert erre élő visszahívás van, tehát kötelessége volt (21-C-133 kód). 

Viszont annak meghatározása, hogy egy 5-6 éves, közel 90 ezret futott autó motorja mikor és miért kezdte el abnormális mértékben fogyasztani az olajat, hát enyhén szólva nem egyszerű eldöntendő kérdés. 

A garanciaidő lejárta és a hivatalos – igazolható – visszahívási akció hiánya miatt ebben az esetben a gyártó/importőr méltányosságában bízhat csak a pórul járt autós - ahogy ezt olvasónk is tapasztalta. 

Fotó: Papp Tibor
Fotó: Papp Tibor

A méltányosság lényege, hogy a gyártó azokra a panaszokra is reagál érdemben, amelyek garanciaidőn túl jelentkeztek

Ezen hibák esetében azonban nem a teljes költségeket vállalja át, hanem annak csak egy meghatározott részét. Az olvasó esetében ez 15%, ami értékelendő, de a végösszeg még így is vaskos marad. 

Méltányosság = jófejség

Lényege, hogy a döntést hozó fél mérlegelése során figyelembe veszi azokat a körülményeket, amelyeket a tényállás tisztázása során (vagy az ügyfél kérelméből) megismert, és amelyek figyelmen kívül hagyása nem eredményezne jogszabálysértő döntést. A méltányosság gyakorlása a gyártó jogkörébe tartozó saját elhatározáson alapul, vagyis ún. diszkrecionális jogkörbe tartozik.

Az irány tehát helyes, a méltányosságból átvállalt javítási költségek pontos mértékéről a gyártóval kell megegyezni, a márkaszerviz ilyen esetben csak a hírvivő és a végrehajtó szerepét látja el - így velük maradhat a jó viszony. 

A még mindig magas végösszegre gyógyír lehet a márkaszervizben elvégzett motorcsere helyett egy független, a típusra szakosodott szerviz motorfelújítási szolgáltatását igénybe venni - bár a megemelkedett árak mellett egy számlás, munkájára garanciát vállaló javítás sehogy sem lesz olcsó mutatvány. 

Ahogyan a jótállás megőrzésének sem előfeltétele a márkaszervizes karbantartás, úgy a panaszok rendezését sem kötheti márkaszervizes javításhoz a gyártó

Végső esetben – ha az „alkudozás” nem vezet eredményre – polgári peres bírósághoz is lehet fordulni a jogvitával. Azonban a garanciaidő lejárta és a hivatalosan el nem ismert „konstrukciós hiba” okán a siker esélye nem túl kecsegtető. Arról nem is beszélve, hogy az igazságügyi műszaki szakértő szükséges bevonása miatt az eljárás se rövid, se költséghatékony nem lesz.

Olvasónk sajnos most úgy tűnik, hogy megszívta, a kétmilliós kiadásra mindenképp fel kell készülnie. Azonban ennél is nagyobb probléma, hogy a PSA égisze alatt gyártott 110 lóerős, 1,2 literes Puretech névre keresztelt motort egy időben szinte mindenbe szerelték, ami mozgott. Peugeot-k, Citroenek, Opelek is kaptak a jóságból, így most ezek tulajdonosai is elkezdhetnek izgulni, ráadásul  úgy tűnik, hogy a rendszeres szervizelés sem segít megelőzni a bajt.

Bár nem tudjuk, hogy hazánkban hány ilyen fut, a számuk szinte biztos, hogy több ezerre tehető, ami végül több ezer elégedetlen felhasználót jelent, akárcsak a Renault 1,2 tCe esetében. 

 Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.