2024.02.11. 10:50

A villanyautópiac adatok csalókák. Van növekedés, de van csökkenés is. Ráadásul az alacsonyabb árakra való várakozás is visszafogja a keresletet.

Kínában 2024 januárjában 14,1 százalékkal kevesebb autó kelt el mint 2023 decemberében. Ez az első, havi szintű visszaesés augusztus óta. Összesen 2,05 millió új autó talált gazdára az év első hónapjában, ami az újautó-piac második leggyengébb időszaka a nyár vége után. Ugyanakkor éves szinten több mint 57 százalékkal ugrottak meg az eladások.

075 cfoto-bydexplo240110 npOwX

Az elektromos autók értékesítése 37 százalékkal csökkent a két hónap összehasonlításában, ez játszotta a főszerepet a hanyatlásban. A várakozásokat jóval meghaladó visszaesés annak ellenére következett be, hogy a kormány továbbra is erősen támogatja a villanyautók vásárlását. A magyarázat azonban furcsa lehet: Kínában érdemes halogatni az autóvásárlást, mert jó eséllyel ugyanazt a modellt később olcsóbban meg lehet szerezni. Az autógyártók ugyanis 2023-ban késhegyig menő árcsökkentési versenyt vívtak a vásárlókért. Az autógyártók szövetsége azt jósolja, hogy ez 2024-ben is folytatódik. A profitgyilkos árháborúban több mint 40 cég vesz részt - derül ki a Reuters összeállításából. Ezt a piaci folyamatot a Tesla indította el 2023 januárjában, amikor számos modellje árát 10-20 százalékkal lefaragta a korábbihoz képest. Ezzel a lépéssel kivívta azoknak a vásárlóinak a haragját, akik 2022 végén vettek autót. Tüntetések is voltak az amerikai autógyártó kínai szalonjai előtt. A kártérítési követelések azonban süket fülekre találtak a Teslánál. 

Felemás helyzet az EU-ban

Az európai piacon is problémás a villanyautó piac. Első látásra csalókák az adatok. Hiszen az uniós piacokon jelentősen nőtt a tisztán elektromos autók értékesítése. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ugyanis tavaly 1,5 millió új villanyautó került az utakra, ami 37 százalékos növekedést jelent 2022-höz képest. Ezzel pedig az elektromosok részesedése rekordszintre, közel 15 százalékra emelkedett, ezzel  meghaladják a dízelmotoros autók 13,6 százalékos eredményét. 

Ugyanakkor decemberben az uniós piacokon kevesebb mint 161 ezer új villanyautót helyeztek forgalomba, ami 17 százalékos visszaesést jelent. Csökkenésre először volt példa a koronavírus-járvány egyik legdurvább időszakához, azaz 2020 áprilisához képest. Ebben szerepet játszott az is, hogy 2022 decemberében kiugróan jó hónapot zártak a villanyautók, valamint Németországban részben az állami támogatások megszüntetése miatt közel 50 százalékos volt a csökkenés. 

Tehát kettősség jellemzi a villanyautók piacát. Az eladások világszerte növekednek éves szinten, aminek elsősorban az alacsony bázis az oka. Ugyanakkor a kereslet elsősorban a villanyautók egyelőre magas ára, az esetleges később árcsökkentésekre való spekuláció miatt visszafogott és ezért a korábbi prognózisokat át kellett írni.

Kérdés, hogy a mostani villanyautópiaci megtorpanás meddig tart. Ugyanakkor a legtöbb gyártó, köztük például a Ford is a villanyautózásban látja a jövőt, de kénytelenek voltak felülírni a korábban kitűzött terveiket.