Kérünk állami támogatást vagy megyünk a szomszédba

2024.02.18. 13:00

A szakértők igyekeznek a mélyére ásni annak, miért vált barátságtalan üzeneteket egymással az olasz kormány és a Stellantis vezetősége. A szkanderban az utóbbi tűnik muszklisabbnak.

Giorgia Meloni, Olaszország miniszterelnöke és Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója éles vitába keveredett arról, miért nem gyárt több autót az amerikai-francia-olasz vállalat Olaszországban, ha már használja a Fiat logóját.

A Fiatról is szól a veszekedés.
A Fiatról is szól a veszekedés.

A szakértők úgy látják, hogy azért, mert az európai autógyártók kihasználhatják, hogy az öreg kontinensen régóta kapacitásfelesleg van az autóiparban – derült ki a Reuters elemzéséből. Ezt kihasználva a cégek megszorongathatják a kormányokat. Ugyanis azt mondhatják: 

segítetek kedvezményekkel, autóvásárlási támogatással vagy más módon, hogy a ti országotokban gyártsuk az autóinak vagy megyünk a szomszédba. Ott is vannak kihasználatlan futószalagok. 

Az autógyártók alkupozícióját erősíti az is, hogy az európai újautó-eladások stagnálnak. Ennek eredményeként a Stellantis kapacitáskihasználása európai üzemeiben 2023-ban 56 százalék volt, szemben a 2019-es 64 százalékkal. Eközben a Volkswagené 71 százalék és a cégvezetők legkevesebb 80 százalékot tartanának ideálisnak. A vállalat, amelynek amerikai ága a Chrysler, elérte, hogy Illinois államban támogatást kapjon gyártása fenntartásához. Így nem csukták be a Jeep modelleket előállító üzemet, hanem egy új közepes kisteherautót fognak benne előállítani.

Meloni ugyan radikális politikusi gyökereihez illően eltorzítva a valóságot azt mondta, hogy a cégegyesülés helyett valójában a francia PSA Peugeot-Citroën felvásárolta a Fiatot, ám az tény, hogy a Stellantis Franciaországba koncentrálta villanyautó-gyártását – derül ki a GlobalData piackutató - Reuters által idézett  adataiból.

Autók,

Eközben a legtöbb profitot az amerikai ág hozza a kisteherautók és a Jeep SUV-k eladásával. Az olaszországi tevékenység megfigyelők szerint vélhetően csak viszi a pénzt.

Papíron a két európai ország lényegében egyenlően részesedik a Stellantis gyártásából. Franciaországban ugyanis 735 ezer, Olaszországban 750 ezer autót állítottak elő tavaly. Az utóbbi országban azonban csak ez a cég van jelen az autóiparban, míg a franciáknál a Renault is gyárt autókat. Így Franciaországban összesen 1,5 millió autó készült 2023-ban.

Az olasz kormány azt akarja, hogy a Stellantis egymillió autót gyártson az országban. A cég vezetősége nem ugrik el ettől az elvárástól, de több mézet szeretne látni a madzagon. Például adjanak állami támogatást a villanyautók gyártásához és gyorsítsák fel az akkumulátortöltő hálózat kiépítését. Tavares, akinek vezetésével a Stellantis a világ egyik legnyereségesebb autógyártójává vált, azzal revolverezi a római döntéshozókat, hogy minden a piac méretétől függ. Franciaországban 2023-ban az eladott új autók 17 százaléka volt elektromos meghajtású, míg Olaszországban csak 4 százalék. Az olasz autóalkatrész-gyártó ipar ugyan jelentős, de 70 százalékban teljesen kiszolgáltatott a hagyományos autótechnológiának. Szakértők úgy vélik, hogy a Stellantisnak Torinóba kellene telepítenie villanyautó-fejlesztéssel foglalkozó tevékenységének egy részét. Ebben az olaszországi városban még jelentős autóipari mérnöki gárda áll ehhez rendelkezésre.