A parkolási mumus: mozgáskorlátozott várakozóhely

2024.03.08. 05:56

Mire készülhet egy alapjaiban jogkövető, alkalmanként hibázó autós, ha mozgáskorlátozott helyen parkol? A közhiedelem szerint csak rosszra, vagy még rosszabbra. A valóság ötven árnyalata azonban itt is jelen van, érdemes tisztán látni a helyzetet.

Egyre gyakrabban tapasztalom, hogy mindenki csak pénzben tud gondolkozni. Mennyi a bírság összege, mennyi az ügyvéd díja, mennyi a per költsége, mennyit lehet spórolni az azonnali fizetéssel? Tipikus autós kérdések ezek. 

Az egyik legdrágább autós mutatvány.
Az egyik legdrágább autós mutatvány.

Közben meg a közlekedési joganyag elsődlegesen nem erről szól, hanem az élhető és zökkenőmentes mindennapi kommutálás keretrendszerének megteremtéséről. Az csak a fogyasztói kapitalizmus egyik mellékzöngéje, hogy a renitens autósok csak a pénzbírságokból értenek. Jól megfigyelhető ez a gyorshajtások szankcionálásánál 2008-ban bevezetett módosítás esetében.

Viszont a többség szerencsére jogkövető, és csak néha vét a szabályok ellen. Olyankor pedig a jog sem sújt le minden erejével a megtévedt bárányokra, hagy mozgásteret ha úgy látja, hogy az intézkedés célja rommábírságolás, ellehetetlenítés nélkül is elérhető.

Nem állt oda...
Nem állt oda...

A szabálysértési joganyag célja elsősorban az, hogy beleverje a fejekbe: ezt legközelebb ne csináld!

A médiában kevés szó esik arról, hogy mi várható akkor, ha mozgáskorlátozott helyen hagyja a járművét valaki, akinek nincs erre jogosító igazolványa. Az közszájon forog, hogy csilliárdos lesz a bírság, kattan a kerékbilincs és jön a lopóautó 15 percen belül. De valóban így van? Nem egészen.

A mozgáskorlátozott helyek jelölésével kapcsolatosan sok autós panasz érkezik. Vagy a táblát takarja ki a fa, vagy a felfestés kopott le, néha pedig éjszakai fényviszonyok között észlelhetetlen a jelzés. Ősszel a falevelek, télen a hó tudja elrejteni a jelöléseket. A mindennapi rohanásban így nem is olyan nehéz véletlenül rossz helyen megállni. 

Szerkesztőségünk több tagja is járt már így az évek alatt. Egyik ifjú titánunk egy klasszikus taposóaknára lépett: a táblát kitakarta a lombkorona, a felfestést pedig megette az időjárás. Nem is észlelte, hogy rossz helyen áll, negyed óra alatt meg is kapta a bírságcsekket. Jobb félni, mint megijedni alapon befizette a közteresek által kiszabott 50 ezres (ma már 65e) helyszíni bírságot, nem kockáztatta a rendőrség előtti eljárás 100 ezres (ma már 130e) beugróját. 

Most még látszik, tavasszal majd kitakarják a levelek.
Most még látszik, tavasszal majd kitakarják a levelek.

Másik kollégánk ennél bátrabb volt, és bízott a rendőrség méltányosságában. Kiderült, neki volt igaza. Mivel korábban nem volt közlekedési szabálysértése és valóban csak egyszeri hibát vétett, a rendőrség útjára engedte egy írásbeli figyelmeztetéssel. Miért? Mert a cél nem a bevételnövelés, hanem a mozgáskorlátozott helyek rendeltetésszerű használatára való motiválás. Az pedig - elsőáldozóknál - anélkül is elérhető, hogy léket vágna a családi költségvetésen a hatóság. 

Kevésbé ismert jogi tény, hogy a mozgáskorlátozott helyen való engedély nélküli várakozás ugyanolyan szabálysértés, mint a tilosban parkolás, csak a díjtétele nagyobb

Aki viszont nem életvitelszerűen űzi ezt a tevékenységet, annak a díjtétel annyira nem is releváns, hiszen van oka bízni a rendőrség méltányosságában. Aki pedig sportot űz ebből is, az idővel úgyis kap egy kerékbilincset vagy helyszíni ellenőrzést, ami alól nem lesz kibúvó. 

Jobb ma egy 65 ezres bírság, mint holnap egy 130 ezres?

Elsőre úgy tűnhet, de azt fontos tudni, hogy a "közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése" esetén a rendőrség alkalmazhat pénzbírságot (büntetés) és figyelmeztetést (intézkedés) is. Ha előbbit alkalmazza, akkor valóban kötelező a mérték, 130 ezres bírságot kell kiszabnia. Viszont, intézkedést (figyelmeztetés) alkalmazhat önállóan is, a pénzbírság helyett. Olyankor pedig nem köti a mértékre vonatkozó jogszabályi előírás. 

Level 99: se kártya, se rendszám
Level 99: se kártya, se rendszám

Gyakran előforduló eset az is, hogy a társasházak előtt az önkormányzat által kijelölt mozgáskorlátozott helyet egy konkrét autó használja, a tulajdonosa azonban elköltözik, a hely pedig üresen tátong hosszú időn át.

Olyat is láttam már, hogy a budai hegyek kis utcáiban teremgarázsban állnak a jogosult autók, az utcán meg évek óta üresen áll a fenntartott hely. Ilyenkor be lehet jelenteni az önkormányzatnál a szituációt és lehet kérni a közlekedési rend felülvizsgálatát. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Coverfotó: Dívány.hu