A legmenőbb kiegészítő

iKamper X-Cover tetősátor bemutató

2020.11.16. 13:09

Közel két éve járt nálunk az iKamper Skycamp tetősátra, ami azóta megélt egy ráncfelvarrást is. Azóta bővült a paletta, már van kisebb modell a személyautókra, és egy hasonló, de könyebb Xcover névre hallgató, amit most megkaptam kipróbálásra.

Mivel egy Ssangyong Grand Musso volt az áldozat, amire a sátrat feltenni terveztem, a csomag érkezésekor volt egy kis izgalom, ugyanis kiderült, hogy a cégnél elfekvő keresztsín nem éri át a pickup tetősíneit.

Így gyorsan levadásztam a korábban tesztelt modell hosszabb testvéreit (Brio 135), meg kell mondjam, ha nem akar az ember 60-80 ezer forintot elkölteni rá (és nem akar), akkor nem is olyan egyszerű ez a történet. Mivel viszonylag kevés a tetősínes teherautó, így ebben a méretben inkább a perembe beakasztós modellek a gyakoriak. 

A tetősátornál a keresztléceknek minimálisan 75 cm-re kellene lenniük, és bár ezen az autón elől és hátul is van tetősín, de sajnos mindkettőn kevesebb a maximális táv. Így adta magát a megoldás, hogy mindkét sínre rögzítsem, de mivel a pickupoknál az első és a hátsó rész az alváz csavarodáskor külön mozog, így előtte rákérdeztem a felépítményt felszerelő cégnél, ez mennyire gond. A válasz: terepre ne menj vele. Szóval ezt a megoldást nem ajánljuk, de rövid távon azért lehet, csak vigyázzunk. Hosszú távon meg léteznek kimondottan tetősátras tetőcsomagtartók, így az jobb megoldás (és jobban is néz ki, mint két tetősín ;) ).

Míg a Skycampnél még a fél Totalcar hosszú percekig küzdött több 10-es kulccsal a rögzítő csavaroknál, itt egy jóval kényelmesebb megoldással, kézzel majdnem szorosra tekerve a csavart, egy 6-os imbuszkulcs segítségével pár perc alatt egyedül rögzítettem a sátrat. Persze a tetőre való feltételnél segítettek, a sátor 55 kg és 190 cm hosszú, szóval nem igazán értem volna át. Az egyedül való leszedésre/feltételre amúgy sok példa van, ahol rendszerint a garázs tetejébe rögzített emelővel oldják ezt meg.

A lopás ellen védő kulcsos lezárókkal a csavarok kicsavarodása ellen is biztosítjuk a sátrat, így talán nem hagyjuk el az autópályán. Ide tartozik, hogy a gyári adatok 110 km/h-nál nagyobb sebességet nem javasolnak.

Mikor felkerült az autóra, az addig se rejtőzködő Ssangyong Grand Musso igen látványos jelenség lett. Folyamatos volt az érdeklődés, a kempingben körbefotózták, kérdezgettek. Ennek csúcspontja az M7-esen történt egy dugóban csorogva, amikor a másik sávban lassanként mellém érő FJ Curiser-tulaj kollégával beszéltük meg menet közben, hogy mik a tapasztalatok a sátorral.

A kinyitás se okozott nagyobb gondot, és a sátorral a területre megérkezvén gyakorlatilag nulla gyakorlati tapasztalattal is simán sikerült a kinyitást abszolválni. Ez két módon lehetséges:

  • Ha alacsonyabb az autó, kicipzározás és a biztosító kapcsok kioldása után egyszerűen kinyitjuk a sátrat az alapzatánál fogva, mint egy könyvet. Ezután beakasztjuk a létrát és a fokok mozgatásával vízszintbe hozzuk a két alapzatot. Ekkor nem árt figyelni, hogy a létra lábai megfelelő felületre feküdjenek fel, illetve a létra szöge se legyen túl lapos, mert ez fogja tartani az egyik oldalát a sátornak, és ha kicsúszik, az nem olyan jó móka.
  • Ha olyan szépen megtermett járműre raktuk fel, mint egy pickup, akkor kicsit nehezebb a dolog. A létra beakasztásával kezdünk, amit teljesen kitolva felfektetünk a tetőre. Ekkor a másik oldalán a létrát lefele húzva tudjuk kihajtani a sátrat.

A kinyitásra 3 percet írnak a gyári adatok, a második nyitásra szerintem az 5 perc azért nekem is megvolt. Becsukáshoz nem írnak adatot, ott amúgy is kicsit elveszi az időt, hogy be kell gyömöszölni a sátor kilógó részeit, de azért nem volt olyan vészes, rutin nélkül is olyan 10 perc alatt menetkészek tudtunk lenni.

A kinyitott sátorban mind a négy irányba van ablak, itt az árnyékolók kitámasztásánál nem árt figyelni, hogy a rövidebb rudak tartoznak az oldalsó ablakokhoz. A bejárat és a vele szemben lévő ablak a sátor igen masszívnak tűnő anyagából kapott becipzározható lezáró elemet, míg az oldalsó ablakok sötétítése egy ráengedhető rolóval lett megoldva. Elég hatékonyak, a reggeli nap fénye tuti nem fog felébreszteni, ha bezárkóztál.

Minden nyílás szúnyoghálós és átlátszó műanyag „ablakos”, ezeket kombinálhatjuk vagy akár mindent kinyithatunk. A tetőablakok minden időben nagyon hangulatosak, a bejárathoz hasonlóan zárhatóak, viszont itt a szúnyogháló fix. A külső rétegen (mivel alapvetően ez egy kétrétegű sátor)  ugyanitt egy átlátszó műanyag található, így a két réteg között szellőzik a sátor, de az eső adott esetben nem tud beesni.

Amikor fent van a sátor, a tetőcsomagtartó nem nagyon használható, ezen segít az X-Camperen lévő két tetősín, amire még bringát vagy kenut vagy akármit tehetünk, kb olyan 20-30 kg-ig, itt a határ inkább a saját tetőnk teherbírása. Amikor kinyitjuk a sátrat, a két sínt bármire is használhatjuk, én speciel a vizes cuccokat szárítottam rajta. Lehet kapni olyan praktikus kiegészítőket is, mint pl. a felakasztható cipőtartó. Ez egészen az első letelepülésig tűnt fölösleges marhaságnak, mert ha csak simán a földön hagyjuk, akkor adott esetben egy arra járó éjszakai állat is elhordhatja akár.

Az egyik népszerű kempinges FB csoportban jött szembe Donát, aki már évek óta nyomatja tetősátorral, jó pár ezer km van mögötte. Gyorsan össze is futottunk egy kis eszmecserére. Ami nagyon érdekelt, és személyesen nem tudtam kipróbálni, az a szélállóság. 

Az iKamper 64 km/h-ig teszteli a sátor szélállóságát, ez azért elég sok. Mint Donát elmondta, valójában a tetősátrak többet bírnak mint az ember idegei. Sokkal hamarabb le szoktak költözni az autóba, mint hogy komolyan megrángassa a sátrat a szél.

A másik jellemző probléma a tetősátorral a hűvös időben jelentkező pára. Na nem az ablakokon, hanem a hideg alumínium padló és a szivacs között. Ez egyfelől idővel átáztatja a szivacsot, másfelől penészedést okozhat. Erre sok megoldás van, van aki a szivacs alá plusz védőréteget helyez, de például Donát épp egy 12V-os hőpaplant tervez beépíteni a tetősátrába, kvázi padlófűtéses sátrat építve.

A tetősátor, ha jó, van támogatása, alkatrészellátása, akkor rendszerint nem olcsó. Ez igaz erre a modellre is, a listaára a magyarországi forgalmazónál 829 ezer forint. Ez nem kevés, de csak picit több, mint a Thule sátra, szóval a kategóriájában nem is olyan sok, és egy jól kezelhető, jó és erős anyagból lévő sátrat kapunk ezért a pénzért. Az autós kempinges megoldások közül pedig talán ezzel mozoghatunk a legszabadabban.

A sátrat a hazai forgalmazója, az iKamper.hu biztosította