Egyetlen példány készült Németországban a hatkerekű, kétszemélyes, platós karosszériás Fiat Pandából. Nemrég restaurálták, minden csavarját felújították.
A németországi Heilbronnban van – illetve már csak volt – egy autókereskedés, Koch Klassik néven fut. Már a harmadik generációnál jár a benzinkutat is üzemeltető vállalkozás tulajdonosa, aki jelenleg Horst Koch, s vállalkozásával épp költözik, Frankfurt mellé. Az ő apja az NSU-nak volt a motorversenyzője, a cégvezetést Horst tőle 1983-ban vette át.
![Nincs rajta Fiat embléma, hivatalosan nem is az már](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576445_120751a07b8e0d68b6357c4b08f3083b_wm.jpg)
Az országon belül szinte mindenki ismeri őket, de hírük Németország határain is túlmutat, kimondottan drága, főleg veterán autókkal foglalkoznak. Százezer eurónál olcsóbb járművei nem nagyon vannak, a legdrágábbak inkább a millióhoz közelítenek. Bár mostanában ugye épp költöznek, így a kínálatuk is megfogyatkozott.
![Új, színes logók a felnik kupakjain és az ajtó mögött, a B-oszlopon](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576447_bf3900eecabd90f34f68a5b5c8d7529e_wm.jpg)
Horst azt szokta mondani, van olcsóbb kocsija is, tízen pár ezer euró körül már tud mutatni gyerekautókat – olyanok ezek, mint a mi gyerekkorunkhoz hozzá tartozó pedálos Moszkvics, csak ezeket nem pedállal kell hajtani, hanem belsőégésűek, s van bennük már váltó is. Ezek miatt (még) nem, de ha érdekes és különleges jármű került hozzá, többször is hívott már.
![Kiállása, na, az van neki](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576453_5263df2182d2b63e27a62e41173361d5_wm.jpg)
Vezettem már nála háború előtti és utáni gépeket is, például sor nyolcas hajtotta Packardot, Fiat Samanthát, Siatát, vagy 190E Evo II-t – mindig megbízott bennem, odaadta akár egy napra is a kocsikat. Nagy tétekben játszanak, nem aprózzák el a dolgokat: restaurálnak, adnak-vesznek, s hosszútávú historic futamokra is készítenek fel autókat. Így esett, hogy egyszer gurultam egyet a mai ralik ősanyjának tartott – 2007-es, jubileumi – Peking-Párizsra általuk felkészített Mercedesszel is. Ez mindenhol, tökön-babon át is elmegy, alaposan felkészítették, még a Belső-Ázsiában kapható 68 vagy 75 oktános benzinnel is üzemel.
![Szelfi a kategóriáját megnyert Peking-Párizs versenyautóval. A Mercedesszel Új-Zélandon és Dél-Amerikában is versenyeztek. Sokat látott, komoly versenyautó](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576455_55265926ec605d16eae61e0466ab02d7_wm.jpg)
Legutóbb, amikor a Horst felesége, Helga által főzött kávét szürcsöltük s Enzo névre hallgató kutyájukat simogattam épp abban az irodájában, amelynek falát egy hatalmas, Mille Migliát is megjárt vintage Bentley-t ábrázoló kép díszíti – amely az övé volt –, már sötétebben látta a veteránozás jövőjét. S nem is feltétlenül az elektromos autók térhódítása miatt.
![Herr Koch itt még régi irodájában, amely tele van autós relikviákkal. A falon lógó képen ott van büszkesége, a Bentley](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576457_22a4e22cb6d85fcdd1eb7e5a688a0f5a_wm.jpg)
Ugyanis azt kérdezte tőlem legutóbb, hogy „kinek adjak el alapvetően kézi váltós autókat, amikor Németországban már automata váltós kocsin is meg lehet szerezni a jogosítványt? Akinek így lesz meg, azt sosem fogom tudni rábeszélni egy sirályszárnyas Mercedesre, hiába lesz rá később pénze, mert sikeres.” Majd kimentünk a csarnokba, s mosolyogva, frissen szerzett Lancia Delta Integrale EVO 1 Gruppe N-es kocsiját mutatta, kérdezvén, 125 ezer, nem érdekel? Mostanában egyébként már lányával, Lindával is szoktam kommunikálni – ő annyira benzinvérű, hogy apja a Bentley-vel úgy járt veteránversenyekre, hogy egy kimondottan a kocsiba készített gyerekülésben foglalt helyet – meg is fertőződött, az tuti. Linda a hétköznapokon egy Porschét hajt, de kedvenc autója – van is neki egy ilyen, pirosban – neki is a Delta Integralé EVO I. Amikor legutóbb náluk jártam, épp nem tudott beülni a Lanciába, így Rémi Dargegen portréját emeltem be a cikkbe. Hihetetlen figura Rémi is, a veteránautó fotózás egyik nagyagyúja ma a világon. Érdemes rákeresni munkásságára.
![Linda a becsövezett EVO-ban. Ültem mellette többször is, elég jól vezet…](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576789_cc59a86526c81d08ec8ea947230d0da0_wm.jpg)
Linda mostanában a cég Heilbronnból Frankfurtba költözését szervezi, s nemsokára a Classic Data járműbecslője lesz. Apja számtalan ilyen sportkocsit is adott el annakidején új kocsiként a kereskedésében, ugyanis korábban a Koch Klassik Automobil GmbH a Fiat hivatalos márkakereskedése volt évtizedeken keresztül, de Lanciát, Ferrarikat és Moto Guzzikat is forgalmaztak, majd annak ellenére, hogy Horst rajong az olasz technikáért és gépekért, kétezerben felmondta mindegyiket – zavarta a sok gyári megkötés és előírás.
![A dupla kipufogócső nagyobb motort sejtet, de sima 45 lovas hajtotta, bár ma már 75-öst tettek bele](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576459_de73ab12ad937a10e0ade040b25f4fd0_wm.jpg)
Szabadszellemű ő, amit jól jelez, hogy a nyolcvanas években Panda kabriókat épített. Az első, Giugiaro tervezte, mára ikonikussá érett Pandából a klasszikus változatokon kívül ugyanis számtalan érdekesség is épült, s itt nem csak a Van kivitelre gondolok, a pápának is készült jármű belőle, vagy elektromos is, s a Koch-féle kabriók is ilyenek – persze, azok kivétel nélkül benzinesek.
![ars poetica.png](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4737/47371/473716/47371699_0db311b15af498682843321ba059e3be_wm.png)
Történt, hogy Horst Koch a barátjával, Karl-Heinz Knapp-pal együtt építette ezeket a kocsikat, cégük nevének a KK-Automobil (= Knapp és Koch) választva. 1980 és 86 közötti összesen 250 kabrió Pandát állítottak elő. A gyártás vége felé kitalálták, hogy építenek egy még különlegesebbet, ezt az alapvetően reklámhordozónak gondolt, Panda A141 alapra épített hatkerekűt.
![Csövekből készített, dupla rugós, merevtengelyes felfüggesztés hátul. A hajtás természetesen elöl maradt](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576461_88288d8712f31ba8e38dc559ffa544e3_wm.jpg)
Időközben már regisztrált gyártónak minősültek, így a Fiat már nem Fiat hivatalosan, hanem a KK-Automobil cég terméke, ez szerepel az 1985-ös kocsi típustábláján is gyártóként, típusként pedig a Six-Wheeler név, bár a forgalmijában Panda 6 Wheel olvasható. Szóval teljesen legális, még a hosszabb kipufogórendszer is be van jegyezve a forgalmiba – hiába, Németországban ez így szokás.
![KK-Automobil, mint gyártó](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576463_bd72fa2f1cd3a5517d9c22c55d28cf3c_wm.jpg)
A kék külső s piros belső színt kapott különlegességet még a genfi autószalonon is kiállították 1986-ban, s számtalan tudósítás is megjelent róla a korabeli médiában.
![Középen fent az újságban a fehér színű egy KK-féle Panda kabrió, az alsó képen az átépítésre váró kocsik előtt a hatkerekű, felhúzott ponyvával](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555764/55576465_a857620da243d2789dfa57f7ecad3d5f_wm.jpg)
„Nemcsak a hazai, hanem még japán szaklapokban is bemutatták alkotásunkat. Látva az érdeklődést, kisebb sorozatot terveztünk belőle gyártani, de társam, Knapp hirtelen halála miatt ez végül nem valósult meg. Az üzem 1986-ban befejezte a működését, a hatkerekűt pedig eladtam” – meséli Horst. Teltek az évtizedek, s lassan feledésbe is merült a történet. Majd 2019-ben Horst találkozott a Pandát annakidején megvásárolt vevővel. Szó-szót követett, kiderült, hogy ő is tovább adta, de tudja, merre kell keresni a kocsit – miután reklámokban is szerepelt, Mallorcára került, majd vissza Németországba. Ekkor már nem volt épp bizalomgerjesztő állapotban, de ennek ellenére egy 16 éves srác beleszeretett, s azt tervezte, hogy mire jogosítványt szerez, felújítja. Mivel a felújítás épp csak elkezdődött – kiszerelték az ablakait –, majd abbamaradt, e ponton Horst-nak lehetősége volt ismét bekapcsolódni a kocsi történetébe: a már 24 éves sráctól megszerezte a kocsit.
![Horst azt hitte, gyors felújítás lesz, de alapos restaurálás lett végül belőle](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555766/55576613_e4cfd9598c8db06dcc022ddf9f83bc47_wm.jpg)
Miután ismét teremtőjéhez került a gép, Herr Koch a tőle megszokott alapossággal állt neki a feladatnak. Műhelyében először is darabjaira szedték.
![Teljesen újjá született – bal felül a vezetőajtó mögötti oldalfal állapota elég beszédes](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555766/55576617_b8cbee8296ca1b1dad06ec5caed251f1_wm.jpg)
A motort menthetőnek ítélték, de a karosszéria esetében alaposabb munkát igényelt a Panda: először azt hitték, elég, ha lefújják róla szárazjéggel a festéket, de végül a homokfúvás és a gitt kézzel történő eltávolítása mellett döntöttek – kellett a nehéztüzérség. Előkerültek a rozsdás és lyukas felületek, a sérült és hajlott fémlemezek. Sokkal több feladatot adott a karosszériamunka, mint elsőre gondolták. A megsemmisült fémlemezeket eltávolították és újakat helyeztek fel. Az oldalát elöl, s a plató részt is újjá kellett építeni. Teljesen. Új minden, a kerékjárati ívek, az oldalfal, a padlólemez. A kabinban a taposólemezek is, a tűzfal.
![A beltér alapja is hibátlan lett](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555766/55576649_ada8190bfe50258aaf5dd65e5f3b50fe_wm.jpg)
Az ajtókból sikerült jó állapotú, használt, vagyis bontottokat találni, azok kerültek fel. Egy fémtiszta, gyönyörű állapotú karosszéria lett a kitartás és az alapos munkavégzés eredménye. Jó, ha az embernek van egy szakműhelye, s elérhető a szakembergárda is az üzemben...
![A plató oldala síklemez](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555766/55576679_40b9a3bc2d7d79009b8f4e391d56487a_wm.jpg)
A hiányzó alkatrészek beszerzése viszont komoly kutatómunkát igényelt – ebbe is több energiát kellett belefektetni, mint elsőre gondolták. Az oldalablakok és a kéderek például hiánycikknek számítanak, végül az utolsó pár darab gyárit sikerült még megcsípniük. „Az ember azt gondolja, számtalan roncstelep létezik még Olaszországban, a Garda-tó körül, onnan be lehet szerezni a dolgokat. Tizen éve még talán így volt, jártam ezeken magam is, de ma már nem így van. A nyári vakációimból pár napot mindig erre szoktam szánni, ismerem, mi a dörgés, látom a változásokat, a kínálat szűkülését. Végül az alkatrészek többsége Ausztriából, Dél-Tirolból és egy alkatrészgyűjtőtől érkezett, Németország északi részéről – meséli Horst. Kultuszautó lett a Panda, azon alkatrészek árai, amik még elérhetőek, mennek felfelé.”
![Végül nem kék lett](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555766/55576685_e447a1ddcd581826e1ca835a83704500_wm.jpg)
Az új karosszériaelemek felszerelése és a karosszériamunkák befejezése után a jármű üreg- és alvázvédelmet kapott, majd átgurították a fényezőhöz. A fényezés már gyerekjáték volt, nem kellett sok gitt sem. Az eredeti színe kék volt, azonban most ezüst, vagy inkább talán galambszürke színt kapott, ez talán jobban kiemeli a vonalait, meg ez most divatos is, s ha matricázni szeretnék, ez a legjobb alap hozzá. A plató belseje piros volt, az is ugyanolyan lett, mint a külső szín.
![A piros ülések új, már bőr huzatot kaptak](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555766/55576689_303f8ecc378604a1902e2210393e7d4c_wm.jpg)
Természetesen a beltér is újjá született, a piros belsőt fekete bőr váltotta. A fejtámlákba mind a két oldalukon belehímezték a cég logóját. Minőségi az alapanyag, s kézzel készített varrások emelik a megjelenés színvonalát az üléseken és a kormányon is.
![Amit lehetett, azt bőrrel borítottak](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576711_1dbb113ed1cf7658dc2563fa61ec4ace_wm.jpg)
Eredetileg a két ülés feletti tető is ponyvát kapott – ugye mondtam, hogy korábban nyitott tetejű Pandák átépítésével foglalkoztak? – de, ezt most lecserélték. A teherautó ponyvát egy betolható plexi lap váltotta, s a korábban a rakteret fedő ponyvát is elhagyták már. Az utastér és a raktér közötti hátfal viszont zipzárral rögzített, műanyag ablakot kapott ponyva, s azt ki is lehet emelni.
![A platón tologatható vonószemek LED-es világítást kaptak, a kabin hátfala egy lebernyeg](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576715_b7ad298f76afa7402a481dc99499f37d_wm.jpg)
A plató aljára világítás került, ahogy Horst mondja: „amikor este, egy hosszabb túrázás után felemelem rá a kerékpárom, jól jön ez a kiegészítő.”
![Előtte-utána állapot.](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576723_2046d7d8e4b67a32b0a49f5dce267ea4_wm.jpg)
A kocsi végül 2020 őszére, körülbelül tíz hónap munka után készült el, bár volt pár nagyobb szünet is a folyamatban.
![Az összeszerelés már gyerekjáték volt, a nehéz feladat az alkatrészek beszerzése volt](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576725_2a07e05956ec3e841c3267106925d566_wm.jpg)
A gép az első utat hiba nélkül teljesítette a bemutatójára, majd két nap múlva a motor Heilbronn belvárosában megadta magát. Végül inkább egy cseremotor beszerzése mellett döntöttek, amely Ausztriából érkezett a géptérbe – ez volt az olcsóbb, mint a javítás. Ekkor nagyobbra cserélték az eredeti, sima, gyári 45 lóerőst, 75 lóerő mozgatja most a járművet. Az új motorral azóta is hiba nélkül fut a kocsi.
![Bal oldalon még a régi motor, jobbon már az új, amire pár elem átkerült a régiről, például a gyújtás](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576729_626da345d238d4a47de0386640a8903d_wm.jpg)
A kocsi vezetése érdekes, bár, ahogy Linda fogalmaz, „ugyanúgy megy, mint egy sima Panda, csak nagyobb íven kell vele fordulni, viszont hihetetlenül stabil menet közben.
![A beltér szerintem nagyon rendben van](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576731_180a1a855e25c71467e308aae3f737fc_wm.jpg)
A legjobb szép, tavaszias időben úgy menni vele, hogy az ember kiemeli a tetejét, s lehúzza a hátfalat, miközben viszi a cangáját a szerpentinen. Lefelé jobban megy” – meséli mosolyogva.
![A kormány középébe is nyomtak egy logót](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576733_ab97112e0c59f28f99f4242773283c76_wm.jpg)
Az, hogy a kocsi bárhol jelenik meg s magára vonzza a tekinteteket, nem is lehet kérdés. S valahogy ez a színösszeállítás is jobban megfelel a mai ízlésnek, mint az eredetije – a színes zakók korszaka rég elmúlt már.
![Finom részletek: nyitható hátfal, egyedi logó, kivehető tető, bőrkormány, szivató…](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576735_937358e5988a0ca88a098255a1eae810_wm.jpg)
Ha pedig valahol ott hagyják, garantáltan csődületet találnak pár perc elteltével körülötte. Van is ezernyi olyan részlete, amit érdemes közelről megnézni, s itt nem csak a hatkerék mint műszaki kuriózum a nóvum.
![Haszonjármű, de sokkal inkább reklámhordozó cégérnek használnám](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576737_8c38965e8dfa90ea62fd4042b556b7b1_wm.jpg)
Különlegesség a maga nevében, nagyon is. Talán ez a világ legkisebb hatkerekű autója – én nem tudok nála kisebbről, de ettől még akadhat ilyen.
![Rozsdamentes merevítés, ahogy a pick-upoknál divatos, a padlón LED-es világítás](https://kep.index.hu/1/0/5557/55576/555767/55576739_952cacb383d5dfd9a24ffcfe7341dbed_wm.jpg)
Ideális szabadidős sporteszköz, kerékpár, motor vagy jetski szállítására, de reklámhordozónak sem utolsó. Mellesleg a gép ismét eladó, nyilván az ára arányban áll előfordulási gyakoriságával... Szóval nem outlet szint.
Koch-ék bruttó 78 ezer eurót kérnek a ritkaságért. Annakidején harmincezer márkába, kétszer annyiba került volna – ha gyártották volna –, mint egy Koch-féle kabrió-Panda.
![Hegedűs Péter portré](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5557/55576/555769/55576907_d6f761235265a9f71058aec294c7235f_wm.jpg)
![Motul olaj.webp](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5557/55576/555769/55576913_51478d8ebe96d2f11db1cfb3a6b261f7_wm.webp)
A cikkben szereplő Fiat Pandához a Motul ezt az olajat ajánlja: MOTUL 2100 POWER+ 10W-40.
" Technosynthese* rész-szintetikus kenőanyag kifejezetten a 2000 előtt gyártott benzin vagy dízelmotorral, turbófeltöltéssel vagy szívó, közvetlen vagy közvetett befecskendezéssel ellátott autókhoz fejlesztve. Minden típusú üzemanyaghoz alkalmas: ólmozott vagy ólommentes benzin, etanol, LPG, dízel és bioüzemanyagok. Katalizátorokkal is kompatibilis” – mondja Hegedűs Péter, a Motul szakértője.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)