A nyolcvanas évek elején versenypályára küldték volna ezt az A Corsát, de végül csak kedvet csinált ahhoz, hogy szelídebb kiviteleiben amatőröknek is meglengessék a fekete-fehér kockás zászlót.
Még nem gyártották egy éve az Opel Corsa A-t, amikor annak versenykivitelével is előrukkolt az Opel és az Irmscher. A Spanyolországban gyártott kiskocsi volt az Opel első kisautója, ez volt a második keresztbe beépített orrmotoros, elsőkerékhajtású gépük – modern volt annak idején. Nagyságrendileg tíz éves gyártási ciklusa alatt elkészítettek belőle több mint hárommillió darabot, volt idő, amikor Németországban is gyártották. Logikusnak tűnt, hogy versenyzésre is befogják.
![Az egyetlen verseny-Sprint ma az Opel rüsselsheimi csarnokában pihen, az alagsorban](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566680/56668025_35e3141e0df9c30ef3c33eb165b7b646_wm.jpg)
A Sprint névre keresztelt sportváltozatot az 1983-as genfi autószalonon láthatta a közönség, a kis 1,3 literes motorja két karburátorral erősítve a szériakivitelnél több mint 56 lóerő teljesítményt adott le. Hosszú áttétellel megfutotta a kétszázat. A kétüléses koncepcióautó szélesebb sárvédőket kapott, alá 225/50-15-ös gumiabroncsokat szereltek.
![Pofás volt annakidején. A könnyűfém felnik mérete 7 x 15 coll](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668113_f47bf1e1422543a7cfa9a67621dcbdeb_wm.jpg)
Új a homlokfal és a hátsó rész is, a módosított elemek műanyagból készültek. A hűtőrácson kisebb a levegőbelépő felület, így az Opel szerint csökkentették a menetszél fékező hatását. Szellőzőket nyitottak viszont a géptetőre, hogy ne süljön meg az erőforrás, a fékek melege pedig az ajtók első éle előtti nyíláson távozhat. S van sliccelés a hátsó kerekek előtt is.
![Szinte csak a tető és az ajtók maradtak meg a szériakocsi karosszériájából](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668115_434f8bf6bd09476f55ee54828386d4a1_wm.jpg)
A Gruppe B előírásai szerint Hideo Kodama Opel formatervező-stúdiót vezető főnök – az 1944-es születésű tervező alkotta meg később a Corsa B-t is – irányítása alatt felépített kocsival annak demonstrálása volt az Opel célja, hogy mit lehet kihozni a gépből. Ahogy Kodama mesélte, „kezdettől fogva minden lehetőséget kihasználtunk, amit a szabályozás megengedett.”
![Merevítés, többpontos biztonsági övek, könnyített ”oldalkárpitok”](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668119_883d4e69c73645f5c677a6658b08af3b_wm.jpg)
A súlycsökkentés érdekében a vaslemezig kipakolták a teljes belteret, s csak azt építették vissza, amire feltétlenül szükség volt. Két kagylóülés, négypontos biztonsági övek, sportkormány és alumínium bukócső fogadja belül a versenyzőket. A műszerfal helyére szintén alumíniumból készült műszertartót szereltek – az Opel Design Center által kifejlesztett műszerrögzítéseknek köszönhetően a műszerek (sebességmérő, fordulatszámmérő, vízhőmérő, olajnyomás és üzemanyagszint-jelző) meghibásodásuk esetén villámgyorsan cserélhetők. Ez nagy szám volt annakidején.
![A piros üléses felvételek 1983-ban, a sárgák nemrég készültek a beltérről](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668121_8994f9d016a2e958fc120498e803e2fb_wm.jpg)
A padlót hővisszaverő fóliával borították, az ajtók és a „csomagtér” oldalkárpitja lyuggatott lemez. A könnyű műanyagból formázott 80 literes üzemanyagtartály a hátsó ülőpad helyére került – fedelén bukósisaktartókat alakítottak ki.
![A műszerek sorrendje is változtatható](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668137_7121e114fcef0027127687bb1b8f7bb6_wm.jpg)
A B-csoportos Corsa futóműve is eltér a szériától, három centiméterrel alacsonyabbra engedték, a lengéscsillapítók a Bilstein-től jöttek, a rugók keményebbek. A váltó négyfokozatú maradt.
![A pótkereket meghagyták](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668139_bcbf8423a3639c0b37c7634d4b23530c_wm.jpg)
A motor viszont komoly műtéten esett át, felhúzták amennyire lehetett: nagyobb szelepeket, kovácsolt dugattyúkat, könnyebb forgattyús tengelyt, polírozott szívócsöveket, verseny vezérműtengelyt és versenysportos leömlőt, illetve kipufogórendszert kapott Irmscheréknél az erőforrás. Így 126 lóerőt teljesít 7600-as percenkénti fordulatszámon, ami száz lóerős literteljesítményt eredményez! Ez azért már valami! Akkor főleg, de ma sem rossz. Vele a kocsi 8,2 másodperc alatt gyorsul százra.
![A tütéket már lecserélték, pár cső is új, de különben nagyjából eredeti állapotában maradt meg a géptér, A felső kép 1983-as, az alsó jelenkori](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668145_c66db520cc3e8a7722e376bddee41cd9_wm.jpg)
Az autómérnök Günther Irmscher Stuttgart közelében 1968-ban alapította meg cégét, amelynek ötletét egy általa fejlesztett versenyautó – illetve annak eladási szándéka – adta. A fiatalember ekkor már ismert autóversenyző és autóépítő mérnök volt, többször nyert a német túraautó bajnokságon (DTM) és a Tour d'Europe-on.
A sikerekre az Opel is felfigyelt, és 1970-től egyre szorosabban működött együtt a sikeres versenyautó építővel. Az Opelnél ez az időszak volt a sportos kocsik megszületésének ideje. 1967-ben mutatta be a cég a Commodore-t, amelynek duplakarburátoros 130 lóerős kupé kivitele már kezdte felvenni a versenyt a komolyabb sportkocsikkal is. Jött a Commodore GS/E, majd szépen lassan mindegyik széria Opel kocsinak született Irmscher kivitele is.
A versenysport újabb lehetőségeket kínált, Irmscherék elkezdtek verseny- valamint tuning alkatrészeket is forgalmazni – pont jókor. Ekkor tombolt Németországban a Manta láz, s egy Manta-Fahrer vagy sportosabb Asconára, Kadettre vágyó fiatal szemében az Irmscher feliratú légterelő, visszapillantó tükör, köszöbszélesítés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a kocsi vezetője az utca császárának érezze magát. Közben 1977-ben elkészült az első, Opel Kadett City alapra épített különleges Irmscher szériaautó is, s összehozták a Corsa Sprintet, majd 1985-ben a két cég között szerződés is köttetett, amelyben különleges Opel modellek gyártásáról állapodtak meg.
![Irmscherék roadstert is gyártottak a Corsából](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668149_3702e2f2f2005a90a9cd04dbe870e796_wm.jpg)
Az ezerarcú kisautó egyik érdekes színfoltja az Opel tunerből autógyártóvá cseperedő Irmscher több mint ezer darab Irmscher Corsa Spidere is. Többek között érdekessége, hogy a tuner csapata a spanyolországi Zaragozában, az Opel gyárban szerelte be a kabrió átalakításához szükséges karosszéria erősítéseket, majd azokat a testeket szállították át Németországba összeszerelésre. Ilyen kocsit használt Günther Irmscher nővére is.
![Nem titkolták a hirdetés szövegében, hogy az átalakítás az Irmschernél készült Fehér, piros vagy ezüst színű lehetett a Corsa Sprint-R](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668161_2b3562bb138a8ea3e582840d38ddeb84_wm.jpg)
Aztán e durva versenykivitelből nem sok lett, az utcaibb kivitelek azonban sikeresek lettek – megágyazta nekik a terepet. Ahogy a cégalapító fia – a szintén Günther Irmscher – írta nekem: „volt egy speciális Corsa sorozatunk, az Irmscher által fejlesztett 1,3 literes befecskendező motorral, 83 lóerővel. Ezt a különleges modellt nagyon jól fogadták és jó eladási számokat is produkált. Ez volt a Corsa Sprint-R. Kicsit eltért a szériától, de persze, sokkal szerényebb volt, mint a rali prototípus, amely sajnos nem jutott el a sorozatgyártásig. De ennek ellenére ezek alapjaira körülbelül 30 modellt készítettünk szélesebb testtel és a világ akkori legkisebb befecskendezős motorjával is, s voltak pár éven keresztül futamok is ezekkel s Cup s a szelídebb gépekkel is.”
![Verseny közben](https://kep.index.hu/1/0/5666/56668/566681/56668163_4a6e671f92818e3c4aa22523edac752d_wm.jpg)
Ez(ek) nem keverendő(ek) össze az 1987-ben bemutatott gyári Corsa Cup kivitellel. A kevésbé vad (= a végén azért száz lóerős, ötfokozatú váltós erőátvitellel szerelt) verseny Corsa változatokkal rali és aszfaltos pályán is versenyeztek, elsősorban utánpótlás kereső versenyeken, egyforma gépekkel, azonos gumiabroncsokon, főleg az Opel Junior Cup-ban, egészen a nyolcvanas évek végéig.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)