Ennyit számít a BMW-nek az új részecskeszűrő

Totalcar Erőmérő: BMW 320d E91 (2007)

2019.02.15. 15:12

A Totalcar Erőmérő sorozatában dolgozik a profi és hitelesített teljesítmény mérőpad, és megdolgoznak a járművek is az Autokorbelnél. Sokszor elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit, és boldogok vagyunk, hogy nem csak több mint 1200-an regisztráltatok az év elején meghirdetett új jelentkezési időszakban, de sokan követitek is, amit csinálunk. Ezúttal egy korábban már lemért BMW dízel kerül ismét a mérőpadra, mert az akkor felfedezett hibáját kijavították. Lássuk, megvédi-e a becsületét a 650 ezer kilométert futott 320d!

Ritkán tér vissza autó a Totalcar Erőmérőbe, hiszen nagyon sokan jelentkeztek a felhívásunkra, és szeretnénk, ha sok különböző autó kerülne be a sorozatba. Néha mégis kivételt kell tennünk, mert ha valami annyira gyengén szerepel a mérőpadon, mint a pár hete bemutatott 2007-es BMW, de tulajdonosa megpróbálja kijavíttatni a hibát, mindenki számára fontos tanulsággal szolgálhat egy újabb mérés. Emlékezzünk csak az Erőmérő korai epizódjaiban szereplő Alfa Romeóra, és a vezérlésmódosító hibás, majd helyes beállítására!

Amikor először mértük le a 650 ezer kilométer felett futott BMW 320 d-t, 64 lóerővel maradt el a névleges teljesítményétől, ami egyértelműen hibára utal. Mivel egy ideje nem a korábbi tulajdonos, hanem egy családtagja használta az autót, ő nem tudta, hogy az utóbbi pár ezer kilométer alatt hogy viselkedett a hármas. Úgyhogy a mérés végén volt meglepetés, kicsit szomorkodtunk.

Nem hagytuk ennyiben, hiszen egy hibakód-kiolvasás felfedte, hogy az elektronika túl gyakran próbálja regenerálni a dízelmotor részecskeszűrőjét, és a nyomásértékek sem megfelelőek a szűrő környezetében. Ez egyértelműen arra utal, hogy a szűrő eltömődött, bizonyos fordulatszám fölött nem képes átereszteni a kipufogógáz-többletet.

A dízel részecskeszűrő (DPF - diesel particle filter), vagy ahogy többen nevezik, dízel-koromcsapda olyan berendezés a kipufogórendszerben, amely mechanikai kialakítása miatt nem engedi át az egy bizonyos részecskeméretnél nagyobb korom- és egyéb égéstermék-szemcséket.

Ahhoz, hogy ezt a funkcióját hosszútávon betölthesse, a motorvezérlő elektronika időszakosan parancsot ad az autónak, hogy regenerálja, tisztítsa ki a szűrőt. A regenerálás során a motor néhány működési paramétere megváltozik, ami nagyon magas hőmérsékletű kipufogógázt eredményez, így a szűrőből kiégnek a lerakódások, és ismét visszanyeri eredeti áteresztőképességét és funkcióját.

A regenerálási és normál működési ciklusok nem váltogathatják egymást a végtelenségig, mert a korom nem ég el maradéktalanul, valamennyi lerakódás, hamu mindig marad a szűrőben. Lehetséges, hogy a szűrő egy idő után elkezd eldugulni, a motor a szűkülő áteresztőképesség miatt nem képes leadni eredeti teljesítményét, és hibakódokat generál. A kódokat eleinte a vezérlő-számítógépben tárolja, majd később megjelenik valamilyen ellenőrzőlámpa a műszerfalon.

Hasonló jelzés ennek a rengeteget futott BMW műszerfalán is megjelent már korábban. Akkor elvitték kitisztíttatni a szűrőt, ez azonban, mint láttuk, nem járt tartós sikerrel. Jellemző, hogy a szűrőtisztítás általában is csak rövidebb ideig jelent megoldást, főleg ha az autót városban használták. Ezt a BMW-t főként autópályán hajtják, de sok benne a kilométer, ami szintén magyarázat lehet a tisztítás kérész életű eredményére. Hasonló esetekben a savazás és szétbontásos kiégetés már nem segít, hamarosan ismét útitársunk lesz a check engine-lámpa. Érdekesség persze, hogy a BMW műszerfalán nem világított a jelzés, mégis gyenge volt.

A szűrőcsere minden végstádiumú lerakódásos esetben megoldást hozhat, ezzel megint garantálhatjuk a hosszú, problémamentes üzemet. Ezt tette a mérésen szereplő BMW tulajdonosa is, aki nem gyári, hanem egy jó minőségű, új utángyártott Bosal részecskeszűrőt építtetett be, miután pár hete a mérőpad mellett állva megtudta, hogy az autó alig több mint nyolcvan lóerős az eredeti 150 helyett. Kicseréltette a nyomásszenzort is, amit szintén érdemes ilyenkor megtenni.

Hogyan lehetséges, hogy a BMW mostani gazdája nem vette észre 64 lóerő hiányát? A magyarázat egyszerű: a teljesítménycsökkenés lassan következik be, ráadásul alacsony fordulaton csak minimális az eltérés, szinte észre sem venni. Ez azt jelenti, hogy ha valaki óvatosan közlekedik, 2000/perc fordulatszám környékén felkapcsol egy fokozatot, és soha nem nyom padlógázt, gyakorlatilag annyi lóerővel gazdálkodik, amitől a hibátlan autó sem tud jelentősen többet az alsó régióban.

Megváltozik a helyzet, ha tönkrement szűrővel szenvedő motort pörgetni kezdi, mert akkor a fojtás bekorlátozza a kipufogóban a térfogatáramot és a motor nem tud kiforogni, hibajelet generál "betilt".

A 2007-es BMW 320d M47D20TU2 kódú motorja az új részecskeszűrővel szépen elforgott a leszabályozásig és nagyon szép görbéket rajzolt a második mérés során. Nézzétek meg a videót és csodálkozzatok velünk, hogy mennyire jó tud lenni egy körülbelül 650 ezer kilométert futott, de bontatlan, ha hagyják szabadon kilélegezni.

Az Erőmérő sorozat másfél év után is tartja eredeti ígéretét: minden héten újabb több érdekes autó jön, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

A Mercedes, amit nem öt év használatra gyártottak
A soros, hathengeres, szívó benzinmotor még 350 ezer kilométer után is mesésen jár, de vajon erős is maradt?
Erősebb autó csodaadalékkal?
A Pro Engine Ultra egy Fiat Puntóban bizonyíthatott. Először sima benzinnel, majd az adalékkal mértük a teljesítményét.