A rendőrautó erősebb a tiédnél?

Totalcar Erőmérő: Opel Astra 1.6i rendőrautó – 1997.

2019.10.18. 14:18

A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkező olvasók autóit, most azonban egy igazi különlegesség lesz a mérőpadon, egy valódi rendőrautó.

A rendőrautókat mindig övezte valami legendákkal átszőtt talány. Régen, amikor az információáramlás csak az újságokra és a rádióra, illetve a televízióra korlátozódott, még inkább így volt ez. A nyolcvanas években hittük, hogy a rendőrségi Ladák igenis meg vannak piszkálva - ez volt a terminus technicus a tuningra, amiben nagyon hittünk. A cél nyilvánvaló volt, hogy a gonoszokat - akiknek szintén Ladájuk volt, - gyorsan utol tudják érni. Azt képzeltük, hogy előfordulhat egy olyan üldözős jelenet, mint a San Francisco utcáin című film jeleneteiben, vagy akár az Ötvös Csöpi filmekben, hogy ádázul kergeti a rendőr a gonoszt, és mivel jobb autója van, végül ügyesen utoléri és győzni fog a jó.

Ehhez képest az igazság az volt, hogy a való életben nem nagyon volt üldözés, sőt már nem is engedélyezik az ilyen jellegű követést még jelölt autóval - tehát rendőrség feliratos szolgálati kocsival - sem. Ennek nyilvánvaló magyarázata, hogy balesetveszélyes, más is sérülhet, az utcák tele vannak emberekkel, járókelőkkel, akiket veszélyeztetnénk ezzel.

Ma sem azért van az autópálya rendőrségnek Octavia RS-e és Audi A4-ese vagy TT-je, hogy el tudjon mindenkit kapni, hanem, hogy ne kelljen fél percet várni, hogy az autó elérje a 130-at, esetleg a 160-170-et, ha megkülönböztető jelzéssel siet valahová. 

Amikor a Rendőrség kezdte lecserélni a Ladákat Golfokra, majd az Astrákra, ismét feléledt a legenda, hogy ez nem az az 1,6-os Astra, ami Misi bácsinak is van, hanem ez okosabb, erősebb és főleg gyorsabb, mert ez rendőrségi.

A speciális kialakítású Astra F-eken kívülről is látszott, hogy nem nagyszériás példányok, hiszen a matricázáson túl a felnijük is különleges volt, a szabad magasságuk is nagyobb, hogy csak két példát említsünk. A bennfentesek azt is tudni vélték, hogy a sima 1,6-os Astra motorkódja C16NZ, a rendőrségi viszont C16SZR, amibe aztán belelátták a sok lóerőt.

Az azonban biztos volt, hogy a szentgotthárdi gyártósoron már majdnem az első lépéstől tudni lehetett, hogy egy autó rendőrségi Astra lesz, mert sok módosítással készült. Ezekről is beszélünk az Erőmérő mai epizódjában. Joggal gondoltuk mindannyian, hogy az 1997-es autó motorja is erősebb, vagy legalább jobban odafigyelve tették össze, ami önmagában is ad pár lóerőt a valós, nem csak a mentális skálán.

A mérésre érkezett Astra a Belügyminisztérium rendőrségi tenderére készített szentgotthárdi autó, amely járőrkocsiként született. Matricázása is pontos, tulajdonosának pedig megvan minden dokumentációja az autóhoz, sőt, még a korabeli Sorozat forgalomba helyezési engedélye is, amit annak idejében típusbizonyítványnak hívtak. Ebben a Közlekedési Főfelügyelet által kiadott anyagban a módosítások pontosan részletezve fel vannak sorolva, a precizitás megdöbbentő. Az erről szóló műsorrészt ajánljuk minden alanyi autótuner figyelmébe, hogy lássa, még egy rendőrautót sem lehet úgy átalakítani, hogy arról nem készül részletes dokumentáció.

A motorról nem esik sok szó a paksamétában. Ebből azonnal két lehetőségre gondolunk, az egyik, hogy a szériakiviteltől az égvilágon semmiben sem különbözik a nagyobb teljesítményű generátoron kívül, vagy pedig ez valóban titkos volt. Akármi is a titok, az Erőmérőben megmérjük, hogy a 168 ezer kilométert futott, nagyon jó állapotban lévő rendőr-Astra vajon 75 lóerős, mint Misi bácsié volt, vagy megvan 85 is, ahogy a legenda mondja.

Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg Marci érdekes gondolatait, a végén  pedig kiderül a valós teljesítmény. Kicsit elemezzük a görbéket és megfejtjük a rejtélyeket. Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, sok érdekes autó jön még!

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.