Hogyan fotózz autót?

2020.08.08. 15:04

Ezen írás célja, hogy úgy gyere haza, hogy használható fényképeket készítesz valami autóról. Kérlek, olvasd végig a cikket, memorizáld, könyvjelzőzd be és csapd fel, ha valami nem tiszta. Megpróbáltam rövid pontokba szedni a lényeget. Inkább sok rövid pont, mint sok kenyérszöveg. Hajrá!

Technika

1. Használd az A üzemmódot!

Az A üzemmódban a rekeszt lehet állítani. A cél, hogy minél kisebb rekeszt használj (minél nagyobb szám), hogy az autónak minél több része legyen éles.

2. Figyelj a záridőre!

Az ökölszabály az, hogy az 50 mm-es optikával ne legyen 1/60 alatt a záridő. Ha alá megy, nagyon valószínű, hogy bemozdul a kép. A bemozdult kép használhatatlan. Ha rengeteg záridőd van, az rossz. Vagy feltekerve hagytad az ISO-t, vagy nem elég szűk a rekesz, vagy a napon állsz. Egyébként az optika f/8 és f/16 között a legélesebb, ha tudod, használd ott.

3. Tekerd fel az ISO-t!

Ha a rekeszérték f/4 fölé esik (kisebb szám, pl. 2.8) akkor inkább tekerd fel az ISO-t. F/4 alatt nem lesz elég mélységélességed.

4. Ne tekerd túl az ISO-t!

Ismerd ki a géped, hogy milyen ISO érzékenységnél kezd zavaróan zajosodni az általad használt képméret mellett. Ha régi és/vagy kisebb a szenzora, ez lehet elég alacsony (ISO 400-800), egy modern full frame-es gépnél egészen magas érték (3200+). Egy a lényeg: csak nagyon extrém esetben tekerd e fölé az ISO-t, mert nagyon zajos lesz. A zajos kép gyakran használhatatlan.

5. Csak RAW-ban fotózz!

Állítsd RAW-ra a gépet, és ne állítsd át. Soha.

6. Ne törölj!

Ha van elég tárolóhelyed, ne törölj képeket. Ha egy kép teljesen fekete vagy teljesen fehér, törölheted, amúgy csak ha az életed múlik rajta.

7. A hisztogram a barátod

Az lcd-n nem lehet eldönteni egy képről, hogy jól exponált-e. Azt a hisztogram mondja meg neked. A hisztogramról ezt kell tudni:

  • bal oldalon van a sötét, jobb oldalon a világos
  • ha a hisztogram jobb szélén van sárga pötty, akkor valami beégett (teljesen fehér), nézd meg a beégett részleteket villogtató képet, hogy mi. Ha fontos részek, exponálj alá
  • ha a bal szélén van sárga pötty, akkor valami bebukott (teljesen fekete), exponálj fölé
  • a vonalak közti távolságok egy teljes fényértéket jelentenek. Ha egy teljes vonallal vagy balra, egy teljes értéket kell túlexponálnod
  • ha mindenhol púpos de nem érinti a két szélét, akkor inkább a jobb harmadon legyen a púp

8. Kompenzáld az expót!

A fénymérő nem lát tárgyakat, nem tudja, hogy mit akarsz fotózni. A fénymérő nem lát színeket, nem tudja, hogy bordó vagy sötétszürke. Foltokat lát és kiértékel. Sokszor elrontja. Néha nagyon. Ha a hisztogram azt mondja, hogy elrontotta, akkor elrontotta. Tekerd fel/le az expókompenzációt, és fotózd le újra. Ilyen gyakran van.

9. Nagyíts bele néha a képekbe!

Ha nem vagy biztos benne, hogy éles a kép, nagyíts bele és nézd meg. Ha nem az, ne töröld, csak csinálj még egyet.

10. Nézd meg, hogy beégett-e a kép!

Eggyel a villogás mellett van a beégett részleteket mutató kép. Ha értékes részek vagy nagy felületek villognak, az rossz. Ha a lámpa, a krómozott élek vagy egy-egy pötty, az még jó (sőt).

11. Polarizálj!

Ha napközben fotózol, használd a polárszűrőt. Tekergesd, nézd meg hogy a legjobb. Miután csak egy irányú fényt tud polarizálni, ezért sosem lesz az összes felületet jó. Nem baj, döntsd el, hogy néz ki jobban. Ha nem tudod eldönteni, csinálj így is, úgy is képet. Ne törölj. Ne felejtsd el, hogy a polárszűrő egy teljes fényértéket levesz. (1/60 helyett 1/30 vagy f/8 helyett f/5.6). Késő délután és kora reggel általában nem segít, ilyenkor inkább vedd le, mert amúgy is kevesebb a fény.

12. Használd ki a helyed!

Ha a kártyára ráfér 500 kép, akkor csinálj 500 képet. Ingyen van. A lambóról 351 képet csináltam, 89 volt a galériában. Ez az arány, erre gondolj.

13. Figyelj oda mindenre!

Minden képnél oda kell figyelni a fent leírtakra. Mindegyiknél. Záridő, rekesz, iso, élesség, expó, beégések, polárszűrő. Mindig.

Kompozíció

14. Ne borogass!

Ne legyen ferde a kép. Nem vagy művész. Az autót akarod megörökíteni, nem díjat nyerni. Ha nem fér bele, menj hátrébb. Ha úgy sem, menj máshova. Ha mindenképp meg akarod dönteni a gépet (ne), akkor úgy döntsd, hogy evidens legyen, hogy ferdére akartad a képet. Ha már mindenképp borogatsz és nem hallgatsz rám, balra borítsd (neked bal), az a természetesebb.

15. Ne a horizontot figyeld!

Vonatkoztass el a horizonttól. Máshogy egyenes egy kép a fényképezőgépben. Azt nézd, amit a keresőben látsz. Ha a horizontot rakod egyenesre, és az eltart tőled, ferde lesz a kép. Az autó legyen egyenes.

16. Hagyj helyet!

Csomó képed ferde lesz. Ha egyenesre vágod őket, egy csomó részt le kell vágni. Ahhoz, hogy ne kelljen az autóból levágni, hagynod kell helyet körülötte a képen. Hagyj.

17. Hagyj időt magadnak!

Túl sok mindenre kell figyelni ahhoz, hogy rohanhass. Ha nincs elég időd, hogy kényelmesen lefotózd az autót, egy csomó mindent el fogsz felejteni figyelni és szar képek lesznek. Inkább csinálj kevés, de jó képet. Sok fos semmit nem ér.

18. Harmadolj!

Ne rakj semmit középre. Csak a mesterek tudnak középre komponálni. Mi nem. Amerre az autó néz, arra legyen neki helye. A feneke is tud nézni.

19. Ne takarja semmi az autót!

Semmi nem érdekesebb az autónál. Ne lógjon bele oszlop, gumi, autó, nő. Semmi.

20. Location is everything

Keress megfelelő helyet, ahol több szögből, nyugodtan, rohanás nélkül tudsz fotózni. A háttér legyen monoton. Vagy zseniális.

21. Ne nőjön ki semmi az autóból!

Ne lógjon ki egy villanyoszlop a tetejéből. Ne legyen stoptábla a motorháztetőn. Figyelj oda. Nagyon kis odébb sétálással a legtöbb dolog kikomponálható a zavaró helyekről. Ha nem, rossz a helyszín, keress másikat.

22. Komponálj!

Keress jobb perspektívákat. Guggolj le, állj fel egy virágágyásra, mássz fel egy teraszra. Légy kreatív. De figyelj oda, mert az extrém perspektívák inkább gagyinak hatnak, mint királynak.

23. Ne csinálj tájképet!

Tájképet Mamiyával csinálnak, neked Nikonod van. Tegye ki a kép nagy részét az autó. Ha tetszik a táj, fotózd le külön és mutasd meg barátaidnak. Az olvasókat az autó érdekli.

24. Keresd a fényt!

Ugyan nem lesz sok időd várni a megfelelő fényt, de ha megteheted, mégis várj. Keress egy jó helyszínt és várd meg (menj vissza) késő délután vagy kora reggel, amikor hegyesebb szögben süt a nap. Sokkal szebbek lesznek a fények és nem lesz olyan nagy a kontraszt.

25. Ne állj a napra!

Ha nem tudsz csak a nap közepén fotózni, és hét ágra süt a nap, keress árnyékot. Nem baj, ha az érdektelen háttér beég, az autó legyen az árnyékban és jól exponálva. A napon nagyon csillog és túl nagy lesz a kontraszt, és legtöbbször a fénymérőt is becsapja és néha egy-másfél teljes értéket alulexponál.

26. Ne csonkolj!

Ne vágd le az autó utolsó 10 centijét. Az béna. Ne lógjon bele csak az első negyede. Az is béna. Ha részletet fotózol, legyen egyértelmű, hogy melyik részletét fotózod az autónak. Azt se tedd középre, harmadolj. Figyeld az expót, nézd a hisztogramot.

27. Csonkolj!

Ha tetszik az irányjelző, de úgy jó a kompozíció, hogy belelóg a kerékjárat, nem baj. Ha tetszik a lámpa, de ha jó helyre komponálod, akkor belelóg a lökhárító, nem baj. Csonkold le, de legyen jó a kompozíció. Ne legyen ferde.

28. Fotózz részleteket!

Az autó érdekes részleteit is keresd meg. Nézegesd több szögből. Komponálj. Araszolj. Egy centin is múlhat, hogy szar vagy jó képet csinálsz. Menj közelebb, távolabb, jobbra, balra, fel, le. Ha nem egyértelmű, hogy az autónak mijét fotózod (gomb, tekerő, kallantyú, popszegecs, hegesztés stb.), csinálj egy olyan képet is, ahol látszik. A képalá nem ment meg.

lamb espada 028

29. Az aszimmetria néha jobb

Ne akarj mindig szimmetrikus képet csinálni. Az autó szemből és hátulról mindig szimmetrikus. Vágd el máshol, légy bátor, kreatív. Nézd meg az lcd-n a képet, és ha inkább gagyi, csinálj másikat. Ne legyen ferde, túlexponált, és ne töröld.

30. Ha szar, ne nyomd meg!

Ha már a keresőben látod, hogy egy szar kép lesz, ne nyomd meg. Csodák nincsenek, szar lesz. Lépegess arrébb, hajolj lejjebb, feküdj le. Találj ki valamit. Ne legyen ferde és figyeld az expót.

31. A photoshop nem ment meg!

Nem lehet fos képből jót csinálni Photoshopban. Jó képből lehet jobbat, a szar az szar marad. Erre ne építs.

32. Komponáld jóra!

Arra ne építs, hogy majd megvágod később máshogy. Az összes pixel kell. Így is elég pixelt fogsz veszteni attól, hogy ferde a kép. Komponáld eleve jóra.

Végszó

Minden kép előtt figyelj oda minden egyes fenti pontra. Jó a záridő? Jó a rekesz? Nem felejtettem fent az ISO-t? Beállítottam a polárszűrőt? Nem hagytam rajta az expó kompenzációt feleslegesen? Nem lóg bele semmi? Nem lóg elé semmi? Jó a háttér? Nem a napon áll? Nem ferde? Nem lóg ki a képből? Nem középen van? Nem szar a kép? Nem tájkép? 

Katt. 

Minden kép után figyelj oda megint. Nem égett be fontos rész? Nincs szörnyen alul exponálva? Nem mozdult be? Jó helyen van a fókusz? Elég éles? Biztos nem ferde? Nem csonkoltam? Nem tájkép?

És csak akkor térj el az itt leírtaktól, ha mégis jól néz ki. :)

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.