Autógumit a húspult mellől? Vigyázat!

ADAC nyárigumiteszt - 2021.

2021.03.04. 06:04

A simogató napsugarak már arra csábítanak, hogy dobjuk le a kabátot. Érdemes még azonban óvatosnak lenni, a túlzott vagánykodás visszaüthet. Nagyjából ugyanezt mondhatjuk el a gumicseréről is: bár mutogatja magát a tavasz, emlékezhetünk még azért nagy márciusi havazásokra.

Bár az évente kétszer esedékes óraállításnak már lassan leáldozik, ez nem jelenti azt, hogy az évszakok egyhamar eltűnnének. Éppen ezért velünk marad a tavaszi és őszi gumicsere. Aki nem a négy évszakosra esküszik, nagy hibát követ el, ha télire fennhagyja a nyárit, a kánikulát pedig a télivel rettegi végig. A német autóklub, vagyis az ADAC évről évre leteszteli a legnépszerűbb abroncsokat, és próbál segíteni a választásban.

Mi a fenét nézzek a gumin?

Ha új – vagy akár használt – autógumit veszünk, a legfontosabb szempont természetesen az, hogy jó-e egyáltalán a kocsinkra. Ezt szerencsére egyszerűen megtudhatjuk: egyrészt szerepel a kézikönyvben, másrészt pedig jó eséllyel találunk egy címkét magán az autón is. Jellemzően a tankajtó belsejében, vagy valamelyik első ajtó kinyitása után az oszlopokon. Egy-egy autótípusra általában többféle méretet is jóváhagynak a gyártók.

A számsor, jobban mondva karaktersorozat, amit találunk, nagyjából így néz ki: 195/55 R16 87V. Ebből az első szám (195) a gumi legnagyobb szélességét mutatja milliméterben. A második (55) az oldalfal magasságát, méghozzá a szélességhez viszonyított százalékos arány formájában. Az R a radiálra utal, míg a 16-os az alkalmazható felni mérete colban kifejezve. Maradt még nekünk a 87: ez a terhelési index, jelentését legegyszerűbben táblázatból tudjuk kikeresni. A 87-hez amúgy 545 kilogramm tartozik. Végül a V – a sebességindex. Szintén létezik hozzá táblázat, eszerint a V jelzésű gumikkal legfeljebb 240 km/h-val közlekedhetnénk, ha egyébként nem 130 km/h lenne idehaza a megengedett még autópályán is.

gumi meret.png

Emellett még egy csomó mindent találunk a gumikon, de minket még a DOT-szám érdekelhet. Ezt az abroncs egyik oldalán, az oldalfalon találhatjuk, ebben a formátumban: DOT 2320. Az első két számjegy a gyártás hetét, az utolsó kettő annak évét jelöli. Tehát a fenti kóddal ellátott gumit 2020-ban gyártották, a huszonharmadik héten. Lényeges lehet még a nyíllal jelölt forgásirány, de olyan termékek is vannak, amelyeknél a külső-belső oldalt különböztetik meg. A téli vagy négy évszakos mintázatokon a hármas hegycsúcs és a hópehely szimbólum mutatja, hogy valóban használhatók télen.

Új gumiknál ott van még a gumicímke, egy felragasztott matrica képében. Ez a következő, egyébként kötelező adatokat tartalmazza: üzemanyag-fogyasztás és nedves úton való tapadás egy A-tól G-ig terjedő skálán, továbbá zaj, decibelben megadva. Ezeket az információkat ugyanakkor érdemes fenntartásokkal kezelni, hiszen a gyártók saját bevallását tükrözi, az értékeket senki nem ellenőrzi.

Mire valók a gumitesztek?

Az ADAC tehát minden évben elkészíti a maga gumitesztjeit, szezononként általában két méretben gyűjtik össze a legnépszerűbb, legnagyobb piaci relevanciával rendelkező gyártók friss mintázatait. Inkognitóban vásárolnak, hogy elkerüljék a preparált abroncsok veszélyét, és minden típusból több garnitúrát is beszereznek, így fény derülhet az esetleges minőségingadozásra.

A teszt előtt minden egyes példányt bekoptatnak, néhány száz kilométeren keresztül, így megszabadulnak a gyártási eljárás során használt, majd visszamaradó formaleválasztó anyagtól. Emiatt egyébként nekünk is érdemes még óvatosabban vezetni, amikor teljesen új gumiszett kerül az autóra. Ezután jöhet a tényleges tesztelés.

A gumikat válogatott kínzásoknak vetik alá, különféle útviszonyok mellett. Nyári abroncsoknál természetesen kihagyják a havas-jeges próbákat. Vizsgálják a tapadást száraz és nedves aszfalton: fékezés, vészfékezés, szlalom, nagy sebességű haladás, sávváltás szerepel többek közt a programban. Figyelembe veszik a kopást, a zajt (mérnek autón belül és kívül), továbbá az üzemanyag-fogyasztást. Végül mindezeket súlyozottan összesítik, az alábbiak szerint:

  • tapadás száraz úton: 20%
  • tapadás nedves úton: 40%
  • zaj/komfort: 10%
  • üzemanyag-fogyasztás: 10%
  • kopás: 20%

205/55 R16 méretű gumik

Idén a kisebbik tesztelt méret a 205/55 R16 volt. Jellemzően a kompakt autókon használnak ilyet, de több más méretosztályban is gyakori. A huszonéves Audi A4-esem nyári szettje is ilyen, de kapják ezt Volkswagen Golfok, 3-as BMW-k, Fiat Tipók, Honda Civicek, Kia Ceedek. Tizenöt különböző mintázatot szedtek össze a németek, a legolcsóbbtól a prémiumig.

Tapadás száraz aszfalton

Ebben az összevetésben máris született egy kis meglepetés. A Maxxis márkát főleg a bringások ismerhetik jól, de gyártanak autóra is. Száraz úton az ő gumijuk tapad a legjobban, méghozzá egészen meggyőző előnnyel végeztek az élen, csak a Hankook tudta egy tizedre megközelíteni a Premitra 5 mintázatot. A nagy nevek közül a Goodyear szerepelt aránylag gyengén. A sereghajtók között pedig olyan kevésbé ismert márkákat találunk, mint a King Meiler, vagy éppen a török Petlas.

Tapadás száraz aszfalton
Maxxis Premitra 5 1,4
Hankook Ventus Prime 3 K125 1,5
Continental PremiumContact 6 2,0
Semperit Speed-Life 3 2,0
Bridgestone Turanza T005 2,0
Pirelli Cinturato P7 2,0
Nokian Wetproof 2,1
BF Goodrich Advantage 2,2
Fulda EcoControl HP 2 2,5
Goodyear EfficientGrip Performance 2 2,6
Kumho Ecsta HS51 2,6
Apollo Alnac 4G 2,6
Uniroyal Rainsport 5 2,9
King Meiler Sport 1 3,2
Petlas Imperium PT515 3,3

Tapadás nedves aszfalton

A Continental hagyományosan jól szokott szerepelni az ADAC tesztjeinek nedves aszfaltos próbáin. Most is a legjobbnak bizonyult. A nagy nevek (Continental, Pirelli, Bridgestone) közé befurakodott viszont a Semperit is. Ha pedig már az Uniroyal eleve esőmenőként pozicionálja a Rainsport sorozatot, bizonyított is egy ötödik hellyel. A sor végén megint a King Meiler és a Petlas kullog, de most fordított leosztásban. Igaz, túl büszkék a Hankooknál és a BF Goodrich-nél sem lehetnek.

Tapadás nedves aszfalton
Continental PremiumContact 6 1,8
Semperit Speed-Life 3 1,9
Pirelli Cinturato P7 2,0
Bridgestone Turanza T005 2,1
Uniroyal Rainsport 5 2,1
Maxxis Premitra 5 2,2
Kumho Ecsta HS51 2,2
Nokian Wetproof 2,3
Goodyear EfficientGrip Performance 2 2,3
Hankook Ventus Prime 3 K125 2,7
Apollo Alnac 4G 2,7
Fulda EcoControl HP 2 2,8
BF Goodrich Advantage 2,9
Petlas Imperium PT515 3,3
King Meiler Sport 1 3,6

Melyik a legtartósabb?

Nehezen vitatható alaptétel, hogy amelyik gumi jól tapad, gyorsabban kopik. Az ADAC szakemberei a kopást egyrészt tényleges konvojozással vizsgálják, 15 ezer kilométeren keresztül. Másrészt pedig próbapadon is koptatják az abroncsokat ötezer kilométeren át. Lézeres műszerrel mérik a profilmélységet, majd következtetnek a gumi élettartamára, vagyis arra, hány kilométer múlva éri el az 1,6 milliméteres határt.

A leggyorsabban a Nokian kopott el (24800 kilométeren), amely ráadásul tapadásban is csak a középmezőnyhöz tartozott. Elég hamar elhasználódott a Pirelli, közepes lett a Bridgestone és a Continental. A legtartósabbnak toronymagasan a Goodyeart találták: akár 55 ezer kilométert is elfuthat az Efficient Grip Performance 2.

Összesítés

Ahogyan azt a hasonló teszteknél már megszokhattuk, végeredményben mindig azok a gumik a legjobbak, amelyek kiegyensúlyozottan teljesítenek minden szempontból. Így ezúttal ebben a méretben a Continental PremiumContact 6 győzött, lényegében holtversenyben a Semperit Speed-Life 3-mal. Árban ellenben jelentős különbség lehet a két márka között, így végeredményben a Semperit tűnik jobb vételnek. Főleg úgy, hogy tudjuk: tapadásban nem volt érdemi eltérés a kettő között. A dobogó harmadik fokára a Bridgestone Turanza T005 fért oda. Jó értékelést csak ez a három mintázat kapott.

Sokkal népesebb a közepesek tábora. Itt azért már jelentős különbségek vannak, egy Goodyear mindenképpen életképesebb megoldás a maga 2,6-os összpontszámával, mint a 3,3-as, és tapadásban nagyon is kompromisszumos Petlas. A sereghajtó a King Meiler Sport 1, ez a teszt egyetlen elégséges eredménye.

225/50 R17 méretű gumik

A 2021-es nyárigumiteszt nagyobbik mérete a 225/50 R17. Középkategóriás autókon fordul elő gyakran, például Audi A4-esen, A5-ösön, TT-n, 3-as vagy 4-es BMW-n, Honda Accordon, C osztályos Mercedesen. Összesen tizenhét aktuális mintázatot vetettek össze.

Tapadás száraz aszfalton

Szárazon nem férhetett kétség ahhoz, hogy a Michelin és a Pirelli teljesít a legjobban. Kellemes meglepetésként említhetjük a Gitit, a GitiPremium H1 mintázattal befutottak a negyedik helyre, megelőzve több komolyabb márkát is. Ezzel szemben a Continental és a Bridgestone csak a középmezőnyben tanyázik.

Tapadás száraz aszfalton
Michelin Primacy 4 1,5
Pirelli Cinturato P7 C2 1,5
Dunlop Sport Maxx RT2 1,8
Giti GitiPremium H1 1,8
Falken Azenis FK510 1,9
Nexen N Fera Sport 1,9
Sava Intensa UHP 2 2,0
Continental PremiumContact 6 2,1
Bridgestone Turanza T005 2,2
Kleber Dynaxer HP4 2,3
Kumho Ecsta PS71 2,5
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 2,5
Esa+Tecar Spirit Pro 2,8
Firestone Roadhawk 2,8
Semperit Speed-Life 3 2,9
Viking ProTech NewGen 3,3
Barum Bravuris 5HM 3,4

Az utolsó helyen bukkan fel a Barum Bravuris 5HM – a Continental-csoporthoz tartozó márka idehaza is népszerű, hiszen jellemzően jó ár-érték arányú termékeket kínál, de erre érdemes odafigyelni.

Tapadás nedves aszfalton

Erre az eredményre talán nem sokan számítottunk volna. Nedves úton ugyanis két kedvezőbb árfekvésű márka, a Falken és a Semperit teljesített a legjobban, egy tizeddel még a Continentalt is megelőzték. A Barum ebben az összevetésben sem húzhatja ki magát túlzottan, de igazán csapnivaló teljesítménnyel csak a Firestone rukkolt elő. Nem biztos, hogy jó ötlet tehát a hipermarketek polcairól leakasztani a nyári gumikat, csak azért, mert közel van a szalámihoz, és nem kell sok energiát fektetni a keresésbe.

Tapadás nedves aszfalton
Falken Azenis FK510 2,0
Semperit Speed-Life 3 2,0
Continental PremiumContact 6 2,1
Kumho Ecsta PS71 2,2
Esa+Tecar Spirit Pro 2,3
Bridgestone Turanza T005 2,5
Michelin Primacy 4 2,7
Pirelli Cinturato P7 C2 2,8
Dunlop Sport Maxx RT2 2,8
Nexen N Fera Sport 2,8
Sava Intensa UHP 2 3,1
Kleber Dynaxer HP4 3,1
Giti GitiPremium H1 3,3
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 3,3
Barum Bravuris 5HM 3,4
Viking ProTech NewGen 3,5
Firestone Roadhawk 4,9

Ha ezek az osztályzatok nem lennének elég beszédesek, meg egyébként is túl sok tényezőből tevődnek össze, akkor nézzünk egy részeredményt. A nedves úton való fékezés elég fontos és szemléletes példa. Míg a Semperittel 80 km/h-ról 32,7 méter alatt tudtak állóra fékezni a tesztelők, és a középmezőny is 36-37 méter körül tudott maradni, addig a Firestone-nak ugyanehhez 41,2 méterre volt szüksége. A legjobbhoz képest majdnem tíz méter a különbség, azaz bő két személyautónyi. Ez nagyon sok, különösen vészhelyzetben.

Összesítés

A legkiegyensúlyozottabb abroncs, ezáltal a teszt győztese a Falken Azenis FK510. Amellett, hogy jól tapad, nem is kopik igazán gyorsan, egyedül az üzemanyag-fogyasztása kifogásolható. Picivel maradt le a drágább Continental, dobogós még a Kumho, és megkapta a jó osztályzatot a Bridgestone.

A közepesek mezőnye jókora szórást mutat, ide került a Michelintől a Gitin keresztül a Semperitig tizenkét gyártó terméke. Érdemes kiemelni az idehaza nem túl ismert Esa+Tecart, amely az elfogadható teljesítmény mellett kedvező árat is fel tud mutatni. A sor végén a Firestone Roadhawk: a nedves aszfalton mutatott gyengélkedése kihatott az összesített eredményre is, ezzel a teszt egyetlen bukott diákját tisztelhetjük benne.

Összegzés

Ezek a gumitesztek leginkább tájékoztató jellegűek. Érdemes az összértékelésen kívül a számunkra valóban fontos kritériumokat figyelni a fenti táblázatokban. A tapadásból, ha tehetjük, ne engedjünk, de ha a pénztárcánk úgy követeli, választhatunk kissé hangosabb, kissé gyorsabban kopó termékeket, ezek a tényezők nem mennek a biztonság rovására. A kopás ellenben épp olyan szempont, amitől hosszútávon egy drágább gumi is gazdaságosabb lehet.

Aki sokat megy, és meg is teheti, jobban jár a legkiegyensúlyozottabb abroncsokkal. Ha szűkebb a keret, érdemes lehet szétnézni a másod-, vagy harmadmárkák piacán. A Continental esetében ez például a Semperitet és a Barumot, a Michelinnél a Klebert, a Goodyearnél a Savát, míg a Hankooknál a Laufennt takarja. Ha viszont jellemzően rövid utakat teszünk meg, azt is inkább városon belül, és szélsőséges időjárás esetén le tudjuk tenni a kocsit, jó alternatívát kínálnak az egyre csak fejlődő négy évszakos gumik. Ezekkel tudnak takarékoskodni olyan sofőrök is, akiknél a gumi mindig inkább csak elöregszik, mintsem elkopik.

Ne feledjük, hogy a tesztek mindig csak az adott méretre és a valóban tesztelt mintázatokra érvényesek. Ha teszem azt, a Continental jól szerepel a 16-osok között, nem biztos, hogy a 13 colosoknál is az a tuti vétel, vagy ha éppen a Barumnak nem kiemelkedőek a 17-esei, 14-esben még lehet jó.

A legfontosabb, hogy bármit is veszünk, folyamatosan figyeljünk oda az abroncsok állapotára. Ellenőrizzük rendszeresen a guminyomást, időszakosan a profilmélységet, és ha bármi rendellenességet tapasztalunk, esetleg repedezettnek tűnik a gumi, keressünk fel szakembert. Lehet bármilyen az autónk, az úttesttel csak ezen a négy francos kaucsuk-karikán keresztül érintkezünk, ne bízzuk a véletlenre.

Forrás: ADAC

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.