Ezeket a nagy múltú vagy éppen fiatal autómárkákat sokan ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Sorozatunk harmadik részében újabb 25 kisebb-nagyobb autógyártó múltjába pillantunk be.
Ha lemaradtál, ne hagyd ki az A-tól C-ig és a D-től F-ig tartó részeket sem!
GAZ
![GAZ](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937951_696ed8377472ec81cbc3b5f6920b9dc3_wm.jpg)
A név hallatán ma már hamarabb asszociálunk a gyomokra, mint elegáns limuzinokra vagy kevésbé szofisztikált teherautókra, igaz, a Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod (Gorkij Autógyár) típusai ZiM, Volga és Csajka néven futottak. Az 1931-es induláskor a partner Ford logóját módosították, az 1950 óta használt szarvast Gorkij címerállata ihlette.
Genesis (Genesis Motor)
![Genesis](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937953_9552116633a7e9b25c325b2101759d13_wm.jpg)
A DS-hez hasonlóan a Genesis is Hyundaiként lépett piacra 2004-ben, majd a Citroën után a dél-koreaiak is úgy döntöttek, hogy 2015-ben önálló márkává léptetik elő. Az Aston Martin vagy a Bentley esetében is használt, sebességre utaló, szárnyas emblémához és magához a Genesis névhez sem kapcsolódik hagyomány, mégis sikeres a világpiacon.
Geo
![Geo](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937955_7e3536a0e95fa562ae19cd503698d9fb_wm.jpg)
Ez is egy almárka, de nem futott be nagy karriert, 1989-es alapításától alig kilenc évre volt szüksége a Chevrolet-nek, hogy belássa, ebben a formában nem érdemes folytatni a japán autók észak-amerikai forgalmazását. Az egész világon átívelő együttműködésre utaló nevet és a földgömböt szimbolizáló logót Suzukik, Toyoták és Isuzuk is megkapták.
Holden (GM Holden Ltd.)
![Holden](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937957_85cd1c157c80545df943b8aa004667a0_wm.jpg)
James Alexander Holden 1856-tól nyergeket, unokája 1917-től karosszériákat gyártott. A General Motors 1931-ben felvásárolta, létrehozva ausztrál identitású leányvállalatát. A kerék feltalálásának történetéből származó, követ gurító oroszlánt ábrázoló logót Rayner Hoff szobrász tervezte, különböző változatait 1928-tól 2020-ig használták.
Honda (Honda Motor Company)
![Honda](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937959_c01f37f80daeb60873f05700f205e024_wm.png)
A nem ennyire régen, mai formájában 1948 óta működő márka szintén az alapító, Soichiro Honda nevét viseli. Emblémája sem okoz fejtörést, a stilizált H betűt minden alkalommal jó érzékkel alkották meg, valahányszor megújították. Annyira, hogy az autók, motorok, és sok más, közlekedéshez nem feltétlenül kapcsolódó terméküket is vonzóvá teszi.
Hummer
![Hummer](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937961_d3df0f9f7aa8b70a4e30ed559b5c1b6e_wm.jpg)
A pályafutását HMMWV, vagyis High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles néven, katonai járműként kezdő terepjáróból Arnold Schwarzeneggernek köszönhetően készült civil változat. Az amerikai hadseregben Humvee néven emlegették, az utcai kivitelre a Hummer becenév ragadt rá. Logója nem más, mint egy egyszerű és ütős felirat.
Hyundai (Hyundai Motor Company Ltd.)
![Hyundai](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937963_6da7280eba26f68e62292201901d9a21_wm.jpg)
Chung Ju-yung ugyan egy évvel a Hondát megelőzve alapította a Hyundai nevet viselő építőipari vállalkozást, az autógyártó üzletág 1967-ben indult el, de nem csak a hasonlóság elkerülésére választottak dőlt h betűt. Ez a szimbólum két kezet fogó embert, a gyárat és a vevőt jelképezi. A márkanév egyébként a koreai „korszerűség" kifejezésből származik.
Ikarus
![Ikarus](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937965_5525c8d0a7ea32d94dbee1f89d3f9925_wm.jpg)
A cég története egészen 1895-ig, Uhry Imre Kovács- és Kocsigyártó Üzeméig nyúlik vissza. A fejlődő vállalkozást 1948-ban államosították, majd összevonták a Repülőgépgyár Rt.-vel és az Ikarus Gép- és Fémáru Rt.-vel. Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár buszai a névadó, görög mitológiai alak, Ikarosz kapcsán indokoltan viselték a szárnyas emblémát.
Infiniti
![Infiniti](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937967_2ad2cb11da3b9e139c34501f6aae53f3_wm.jpg)
1989-es prémium márkáját az angol infinity, vagyis végtelen szóra utaló névvel és egy összetett szimbolikájú logóval indította útjára a Nissan. Ahogy a párhuzamosok, úgy ennek az ovális emblémába rajzolt, stilizált útnak a padkái is a végtelenben találkoznak, és ha már japán a cég, csak egy kis képzelőerő kell hozzá, hogy a Fujit is belelássuk.
Innocenti
![Innocenti](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937969_620c93c2ebfc73fd8a058d68bf8517bb_wm.jpg)
Ízig-vérig olasz márkának hangzik, nem csoda, hiszen Ferdinando Innocenti alapította még 1920-ban. A járműiparba a második világháború után, 1947-ben szállt be a cég a Lambretta robogókkal, majd a gazdasági fellendülés után angol segítséggel autógyártásba kezdtek. A stilizált i betűt ábrázoló logó gyakran változott, majd a márka 1997-re végleg eltűnt.
Intermeccanica
![Intermeccanica](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937971_decdd067c3b40acff3b2ef59cdb45225_wm.jpg)
A magyar, illetve cseh születésű, kanadai házaspár Frank és Paula Reisner 1959-ben igazi nemzetközi vállalkozást alapított. Torinóban jött a tuningműhely ötlete, méghozzá az alkatrészgyártó Italmeccanica mintájára. A később kisszériás sportautókat és replikákat építő műhely logója Brit Columbia zászlaját és Milánó ágaskodó bikáját egyesítette.
Isuzu (Isuzu Motors Ltd.)
![Isuzu](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937973_49e8e7eab2a82e410b8c64321e26d468_wm.jpg)
Aki az alapítóra tippelt, ezúttal téved, az 1934 óta létező márka neve az Isuzu folyóra utal. A kalandos múltú cég mai nevét 1949-ben, a japán kereskedelmi és ipari minisztérium ülésén szavazták meg. 1974-től 1991-ig használt logója a márkanév írásjelére és a folyamatos növekedésre is utalt. A jelenlegi felirat specialitása az egyforma s és z betű.
Iveco (Iveco S.p.A.)
![Iveco](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937975_92237ff8c4ae9dbba3bab10f35833c05_wm.jpg)
A betűszó a torinói székhelyű Industrial Vehicles Corporation bejegyzésével, 1975. január 1-jén jött létre, amikor öt haszongépjárműveket gyártó cég, az olasz Fiat Veicoli Industriali, az OM és a Lancia Veicoli Speciali, a francia Unic, illetve a német Magirus-Deutz egyesült a racionális működés érdekében. Ez a név annyira frappáns, hogy logóként is bevált.
Jaguar (Jaguar Land Rover)
![Jaguar](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937977_cf8bba541325b684f797851bbc582c8e_wm.jpg)
William Lyons és William Walmsley 1922-ben a Swallow Sidecar Company-val írták be magukat az oldalkocsikat gyártók nagykönyvébe, majd Lyons 1934-ben létrehozta az SS Cars céget. A Jaguar típusnév 1935-ben tűnt fel először, 1945 után a részvényesek jobbnak látták, ha a továbbiakban a Jaguar Cars Limited nevet, és a jaguár orrdíszt használják.
Jeep
![Jeep](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937979_6e86b1892d5fb8313ba9524b66760027_wm.jpg)
A fonetikus dzsip írásmóddal köznevesült márkanév leghitelesebb eredettörténete szerint az amerikai hadseregben a GP, vagyis General Purpose (általános célú) kifejezésből született a becenév. A jellemzően egy felirattal helyettesített logónál sokkal jellegzetesebb a hét darabból álló hűtőrács, ami mára a Jeep egyik védjegyévé vált.
Kia
![Kia](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937983_cbe28673aded9240c351836a0f2b4f1b_wm.jpg)
1944-ben acélcsövekkel és kerékpárokkal indult, majd a Hondától licencelt motorokkal és a Fiat után a Mazdától licencelt személy- és teherautókkal folytatta a dél-koreai cég. Nevük két szimbólum, a „ki” és az „a” egyesítésével jött létre, így „Ázsiából felemelkedőt” jelent. Akár KN-nek is nézhető, aktuális logójuk alaposan félrevezette az utca emberét...
Koenigsegg (Koenigsegg Automotive AB)
![Koenigsegg](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937995_4074fb6f7d3ac43326c5d0c9d523ace3_wm.jpg)
Obszcénnek tűnhet, pedig csak egy svéd családnév. Christian von Koenigsegg éppen 30 évvel ezelőtt alapította vállalkozását „világklasszis” sportautók gyártására. Logója a család címerének 12. századig visszanyúló múltjából merített. A szellem jelvényt a svéd légierő tiszteletére vette át, miután gyárát egy elhagyott katonai reptérre költöztette.
Lada
![Lada](https://kep.index.hu/1/0/5593/55937/559379/55937999_347e19d8e26f8534a6079496ab54676e_wm.jpg)
Exportra Ladaként kerültek, de a keleti blokkba sokáig cirill betűs Zsigulikat hoztak, pedig a hivatalos nevük VAZ (Volzsszkij Avtomobilnij Zavod) volt. A Volgai Autógyár és a közelben fekvő Zsiguli-hegy nem szorul magyarázatra, de a Ladára több változat is létezik, a leghitelesebb háttérsztori az emblémában is látható hajótípust, a ladját említi.
Lamborghini (Automobili Lamborghini S.p.A.)
![Lamborghini](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938003_07ff8e1b3ba2a010271ab62146e68311_wm.jpg)
Traktorokat 1948, sportautókat 1963 óta gyártanak, utóbbi nem létezhetne az előbbi sikere nélkül. A legenda szerint Ferruccio Lamborghini azért kezdett saját autót gyártani, hogy megmutassa Enzo Ferrarinak, hogyan kell ezt jól csinálni. Az alapítót lenyűgözte a spanyol bikaviadalok világa, innen származik az embléma és ezért használták híres bikák neveit.
Lancia
![Lancia](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938005_9ac7fa840854b503c075d9681d70770a_wm.jpg)
A nagy múltú, mégis mostohán kezelt autómárkák egyik legjobb példája. Vincenzo Lancia és barátja, Claudio Fogolin 1906-ban alapították, a versenysikerek mellett forradalmi újításairól vált híressé. 1911-től használt emblémáját Carlo Biscaretti di Ruffia gróf álmodta meg, a név olasz jelentése nyomán lándzsával, zászlóval és kormánnyal.
Land Rover
![Land Rover](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938007_8c476f70d28dcd28690cec627521e936_wm.jpg)
A második világháború utáni időszakban a Rover is szó szerint új utakat keresett, 1948-ban létrehozták a terepjárásra alkalmas Land Rovert. A katonai készletből megmaradt festék ne tévesszen meg senkit, mindig is mezőgazdasági célra szánták! Nem különleges, de mással össze nem téveszthető emblémája csak 1978-ban kapta meg a zöld háttérszínt.
Lexus
![Lexus](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938019_cf45332f45cee5be0d41514a8e7d7402_wm.jpg)
A Toyota is 1989-ben indította el prémium márkáját, nevének eredetéről több teória is létezik. Logikus a felvetés, hogy annyit jelent, „Luxury Exports to the USA”. A hivatalos változat szerint egy New York-i reklámcég az Alexis nevet javasolta, amit a japánok Lexisre, később Lexusra alkudtak le. Ovális alakzatba zárt l betűje már magától értetődő.
Lincoln (Lincoln Motor Company)
![Lincoln](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938029_132573c938399ad988e29c7277cfde9e_wm.jpg)
Ezt a luxusmárkát eredetileg nem a későbbi anyavállalat, a Ford, hanem Henry Leland és fia alapította 1917-ben, és csak 1922-ben adták el a detroiti márkának. Leland azért választotta Abraham Lincoln nevét, mert ő volt az első elnök, akire szavazott. Az 1972 óta ismert logó az eredeti, 1964-es Art-Deco stílusú csillag egyszerűsített változata.
Lorinser (Sportservice Lorinser GmbH)
![Lorinser](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938031_72502bb225887fc8d6b545dc6300f401_wm.jpg)
Ha már hagyomány, a Lorinser családnak 1930 óta van köze a Mercedeshez, a független műhely 1935-ben lett a márka hivatalos forgalmazója és szervize. Az alapító, Erwin Lorinser 1974-től vonta be fiát, Manfredet az üzletbe, és nevezte ki ügyvezetőnek. Hozzá fűződik a tuning üzletág, a céget és kézírásos logóját 1981-ben jegyezték be.
Lynk & Co
![Lynk & Co](https://kep.index.hu/1/0/5593/55938/559380/55938037_58615375446bf71f2fdb0650b2afb237_wm.jpg)
Sokkal fiatalabb a 2016-ban, Göteborgban bejegyzett cég. A kínai-svéd vállalkozás a Geely és a Volvo közös tulajdona, céljuk egy startupokhoz hasonló, innovatív márka felépítése volt. Nevében a Lynk az összekapcsolt autókra utal, az & Co viszont ügyes marketingfogás a Pull & Bear mintájára. Még a betűtípusa is egy fiatalos divatmárkáéra emlékeztet.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)