F1 kibeszélő: mondjuk ki, nagyon ciki volt a Monacói Nagydíj
Rendhagyó F1 kibeszélő lesz a mai. Több kiemelt beszédtéma helyett egyetlen, de annál fontosabb kérdéssel foglalkozunk, ezúttal a szokásosnál szubjektívebb formában. A Monacói Nagydíj ugyanis minden volt, csak autóverseny nem.
Évek óta baj van, de most derült ki igazán, mennyire
Minden rutinos Forma-1 rajongó tudja, hogy általában nem Monacóban fog előzésekkel tarkított körömlerágós futamot látni. Ennek ellenére az évtizedek során előfordult néhány emlékezetes verseny a hercegség utcáin, főleg az F1 hőskorában. A pálya rendkívül kanyargós és szűk vonalvezetése ellenére még a "modern" F1 hajnalán is akadt előzés. Ez azonban az utóbbi években erősen megváltozott, a Monacói Nagydíj szezonok óta érdektelen vonatozásba fullad.
Ha a 2022-es és 2023-as esős versenyeket nem számoljuk, 2021-ben nulla, 2024-ben négy, a 2025-ös futamon pedig kettő előzést láthattunk Monacóban az elmúlt öt évben. A helycserék csekély száma azonban még nem a teljes történet. Az idei verseny mutatta meg igazán, mennyire nevetségessé is vált az F1 koronaékszerének helyzete.

Két kiscsapat, a Racing Bulls és a Williams szemtelen, de teljesen szabályos trükközésbe kezdett a boxkiállásokat megelőzően. Mivel a két csapat két versenyzője egymáshoz közeli pozícióban autózott, a hátrébb haladó pilóta egyszerűen elkezdte feltartani a mögötte haladó teljes mezőnyt, így szándékosan lemaradva a csapattársához képest. Amikor a távolság elég nagyra nőtt, az elöl haladó versenyző kiállt a boxba, majd pozícióvesztés nélkül tért vissza a pályára. Ezután a csapatok két versenyzője cserélt, és újraindult a játék.
Az egész mutatványban az a legdöbbenetesebb, hogy senki sem tudta megelőzni a mezőnyt feltartó versenyzőket, annak ellenére sem, hogy szándékosan autóztak csigalassú köröket. Ha még ilyen körülmények mellett sem lehet előzni Monacóban, nevezhetjük egyáltalán autóversenynek azt, ami vasárnap történt?

A TV előtt ülve is elszomorító volt nézni az egészet - hát még az a sokezer néző hogy érezhette magát, akik méregdrágán jegyet vettek a versenyre. Az ilyen antiversenyek nevetségessé teszik a sportágat, kiábrándítják a rajongókat és aláássák a bajnokság presztízsét.
Ezt bizonyára a kamerák túloldalán is érezték. A leintést követően a Williams csapat tagjai nem győztek bocsánatot kérni a piszkos trükkért. A helyzet viszont az, hogy a történtek miatt nem a Williams csapatra vagy a versenyzőikre kell haragudni. Amit műveltek, nemcsak teljesen szabályos volt, hanem egyben a legjobb módja is a kettős pontszerzés bebiztosításának az adott körülmények között. Márpedig a nap végén a csapatoknak csak ez számít. Ahogy az angol mondja: "don't hate the player, hate the game!"

Egyértelmű, hogy változás kell, de mégis mi?
Kétség sem férhet hozzá, hogy változásra van szükség a Monacói Nagydíj kapcsán, ahogy az is biztos, hogy az idén bevezetett kötelező két kiállás nem vált be, sőt, még rontott is a helyzeten. De hogy pontosan mi lenne a jobb megoldás, közel sem egyértelmű.
A leginkább magától értetődő lépés az lehetne, ha egyszerűen kivennék a Monacói Nagydíjat a naptárból - elvégre így is túl sok ország túl sok versenypályája akar F1-es futamot rendezni. Ez azonban nagyon valószínűtlen forgatókönyv. Monaco sok szempontból az F1 pénzügyi és üzleti életének főattrakciója, és egyszerűen túl nagy presztízzsel rendelkezik ahhoz, hogy egyik évről a másikra kivegyék a naptárból.

Ha már a naptárból kivenni nem lehet, magát a pályát lehetne kezelésbe venni. Elsősorban hosszabb egyenesekre és szélesebb aszfaltra lenne szükség, de egyiket sem túl könnyű kivitelezni. Monaco elhelyezkedéséből fakadóan szűk, kanyargós utcák szövevénye, a pálya tradicionális vonalvezetését tehát még akkor sem lenne könnyű érdemben megváltoztatni, ha erre mutatkozna akarat. Csakhogy a Monacói Nagydíj történelmi jelentősége miatt eleve nem biztos, hogy ez az opció felmerülhet.
Harmadik lehetőségként az autókon is lehetne változtatni - elvégre a helyzet azóta lett ennyire szörnyű, hogy drasztikusan megnőtt az F1-es versenygépek mérete és súlya. Egészen sokkolóak azok a képek, amiken egy modern F1-est tesznek egy 2000-es évek eleji modell mellé. Íme:
Szerencsére a jövőre debütáló új szabályok ebbe az irányba változnak. Az autók maximális megengedett tengelytávja 20, a szélessége pedig 10 centiméterrel csökken, ahogy a minimum súly is kisebb lesz 30 kilogrammal. Sajnos ezek nem drámai változások, de az új aerodinamikai szabályokkal kombinálva talán javíthatnak a Monacói Nagydíj problémáin.
A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy az F1 néhány szezonig most kivár. Ha a 2026-as szabályok valóban érdemi változást hoznak, nincs teendő, ha viszont nem válnak be, előbb-utóbb drasztikusabb megoldásra lesz szükség. Hiszen jelenlegi formájában a Monacói Nagydíj inkább ciki, mint a sportág koronaékszere.
