Favorit és Toledo vásárlás, sivító Punto

2001.05.29. 13:54

A kereskedő tényleg jó barátom, tehát átverés kizárva. Kérdésem ennek ellenére, hogy mire kell odafigyelni ennél a típusnál, mind a vásárlásnál, mind a használat, üzemeltetés során? És mi a te véleményed erről az autóról? Ha gyalázni való, azt is írd le, kérlek!

Szia Doki !
Van egy 93-as évjáratú Civic-em. A kisebbik 1.6-os fajtából (ESi). Néhány hónappal ezelőtt ki kellett cserélni az akkumulátort. A cserét úgy végeztük, hogy a régi kiszereltük, beszereztük az újat és ezután került csak újra aksi a kocsiba. Emiatt 1 napig nem volt áram az autóban. A riasztót újraprogramoztuk. De a motorral nem tettünk semmit. Eleinte az alapjárati fordulatszám meglepően alacsony volt : kb. 500. Ezután magától beállt a szokott értékre.
De azt vettem észre, hogy a kipufogó mostanában kormoz.
És a alapjárati fordulatszám kb. két-három lépcsőben áll vissza, ha leveszem a gázt. Először 1300 itt megáll egy kicsit, aztán 1000 körül, majd beáll a normál 750-ra.
A kérdéseim a következők lennének:
-ez most hiba vagy szokjam meg
-kell-e (lehet-e) állítani motoron aksi csere után
-és még egy más jellegű kérdés: ha kicsit hidegebb van, míg be nem melegszik a motor, kicsit nehezebben forog a szervó,
ez mitől lehet? Segítségedet előre is köszönöm, várom válaszaid.
Üdvözlettel: Tédi Szabolcs
(2001. 05. 07.)

Hogy a kipufogó kormos, nem az akku csere miatt van. Amikor üzem meleg állapotban egy legalább 10 km-es út után leállítod a motort, vegyél ki egy gyertyát és nézd meg, hogyan is van kiégve! Ha szép tiszta, világos, nincs ok aggodalomra, az égés tökéletes, a cső végének kormos színe a tartós városi üzemnek és a lefutott kilométereknek köszönhető, természetes dolog. (gondolom már 100 ezer km körül biztos van a kocsiban.)
Ha a gyertyák elektródáinak színe is fekete, kormos, írjál újra és megírom, mi is a tennivalód!
Az alapjáratra való visszaesés gyorsaságának korlátozása, ha jó a kocsi, az általad leírtak így kell, hogy üzemeljen.

A hidegindítás után gyengébb kormányrásegítés két okból fakadhat:
- A szervo rásegítőben található olaj már elöregedett és cserére szorul.
- Vagy a szivattyú kopott és ez már a tönkremenetel előjele.
Először mindenképpen a rendszerben lévő olajat kell lecserélni. ATF automata váltó olajat igényel.
Ha nincs kellő szakértelemmel rendelkező ismerős, inkább szervizben végeztesd el az olaj cseréjét, mert vagy nem tudod az egész mennyiséget lecsalogatni a rendszerből, vagy a feltöltés és légtelenítés közben végzed ki a szivattyút!


Kedves Doktor!
Az illető egy 94-es 1,4i Astra, C14SE motorral. A tünet: rángat, pl. 4-esben 60-70 körül, nem változó gázpedálhelyzetnél. Gyorsításkor nem. Kis pedálnyomásnál is előfordul. Nem állandó a rángatás, pl. hideg motornál nem annyira jelentkezik. Lehet, hogy egy gyertyacsere a megoldás? Vagy valami komolyabb lehet?
Köszönöm és üdv: Attila
(2001. 05. 07.)

A gyertyák és a többi időszakosan cserére szoruló alkatrész, (szűrők, olaj, elosztófedél, rotor stb.) futásteljesítményét neked kell tudni. Mint hiba okozója, egyébként számításba jöhetnek a túlhasznált, vagy elégett gyertyák is. Esetleg az elosztófedél, a rotor zavarszűrő ellenállásának hibája, illetve a gyertyakábelek elöregedése.
Ha egyik sem, ellenőrizni kell az előgyújtást is, mert az 1,4-es motor igen érzékeny, és ha túl nagyra van beállítva ez az érték, ugyanezt a tünet együttest bírja kihozni magából.


Kedves Doki!
Mindenfajta előítéletet félretéve, kérem, válaszolj a következő kérdésre: érdemes ma még Skoda Favoritot megvenni ? (1990-1993 közötti évjárati lehetőségek) Áthidaló megoldásnak, max. 3-4 évre.
Mire kell különösen figyelni a kiválasztásnál? Itt Pécsen a kínálati szinten kialakult árak 600-800 ezer forint közöttiek. Ha ezt nem javallod, ennyi pénzért, (hitel almás) vajon milyen autótípusok között érdemes még keresgélni? Én igazából egy jobbára városlakó, és az autót vezetni képes és nem javítani szerető vagyok.
Minden jótanácsot köszönök, József
(2001. 05. 08.)

A Favorit nem is rossz kocsi, de azért az igazi nyugati társainál kicsit több szervizelést igényel ám! Bár aki azt gondolja, hogy az alapvető szervizelést és a km-futás teljesítmény szerint esedékes karbantartást, illetve javítást el lehet hanyagolni, az előbb-utóbb keserves tanulópénzt fizet ez ügyben! Tehát, ebben a kategóriában és ebben az árban számításba jöhető típusok közt a pécsi adottságokat is figyelembe véve, valóban nem sok más gyártmány jöhet szóba (természetesen az üzembiztonságot is szem előtt tartva).
Elsősorban az általános dolgokra kell figyelni. (Tényleges tulajtól legyen, a törzskönyve legyen rendben, általános műszaki és esztétikai állapota a korának és a megtett kilométereknek megfelelő legyen.)
Ha különösebb kivetnivaló nincs e téren, és nem áll rendelkezésre olyan ismerős, aki ismeri ezt a típust, el kell vinni a megvásárolni kívánt kocsit egy olyan szervizbe, ahol független véleményt mondanak az autóról. Ha a kocsinak nincs takargatni való gondja és ez az eladónak nem jelent többlet költséget, biztosan nem lesz kifogása ellene.
Ha itt minden ok, már csak az eredetvizsgálat van hátra, aminek a kívánt eredménye esetén ki szabad fizetni a megegyezett vételárat! Az eredetvizsgálaton nem csak arra derülhet fény, hogy a kocsi azonosító számai nem gyáriak, hanem azt is vizsgálják, mekkora hányada nem gyári alkatrész? Így derülhet fény egy esetleges komolyabb karambol nyomaira is, amit az eladók ugye döntő többségben szeretnek jótékony homályban tartani!


Kedves Doki!
A "bringa" egy 75 SX Fiat Punto, injektoros, 5 éves, 70 ezer km-rel. Indítás után rövid ideig sivító hang jön a motorból (mintha turbója is lenne). Bemelegedés után a hang (1-2 perc) megszűnik.
Lehet gond az injektorral?
Üdvözlettel, HA
(2001. 05. 08.)

Elsősorban az ékszíjat, (ékszíjakat) a vezérműszíjat és annak feszítő görgőjét, a vízpumpát, ill. a generátor csapágyat kell ellenőrizni! De sürgősen! Az injektor ilyen hangot más egyéb tünetek nélkül csak a legritkább esetben tud adni. Vagy talán még akkor sem!


Hello Doki,
Állandóan olvasom a leveleidet, s teljesen le vagyok nyűgözve a tudásod előtt. Nekem egy 1993. 09. havi Opel Astra Caravanom van, 1.4 SE (82 LE) motorral, német gyártmány. Az utóbbi két évben egy hátsó kipufogódob cserén és egy hátsó ajtó központi zár motorján máshoz nem kellett hozzányúlni.
Az utóbbi időben azonban furcsa hangot hallok, amikor kettesben, hármasban (néha negyedikben is) gyorsítok. A hang csak egy bizonyos fordulatszám "szakaszban" észlelhető, teljesen mindegy milyen sebességtartományban (lehet 20/30 km/h is, de akár 50/60 km/h). Nem tudom megállapítani, hogy a motor felöl jön-e, vagy az autó aljáról. Ha erőteljesen gyorsítok (kihúzatom az autót) nincs hang. Pedig akkor is érintem azt a fordulatszám tartományt. (Sajnos a kocsiban nincs fordulatszámmérő).
Más aki hallja, azt mondja, hogy egy bizonyos rezonanciáról lehet szó a kipufogónál. Eléggé nyers a hang, és nem tart tovább 1-2 másodpercnél.
A szervizben természetesen nem hallanak semmit, de lehúzott ablaknál nagyon hallható. Az autó most áll olajcsere előtt, 12 ezer km-t futott az utolsó olajcsere óta. Tudom, hogy nem sok, amit leírtam, s tényleg meg kellene hallgatni, de azért remélem tanácsot tudsz adni, hogy legalább melyik irányba induljak el, hogy tudnám a hiba okát felderíteni.
Tanácsaidat előre is köszönöm.
Tisztelettel, István Zalaegerszegről
(2001. 05. 08.)

Vagy valamelyik motor, illetve sebváltó tartó bak kezd tönkre menni, vagy a katalizátorban a kerámia test mozdult meg a dob belső elégése miatt.
A kocsi alatt álló motornál meg kell ütögetni jó erősen a kipufi dobok borítását. Ha valamelyiknek lóg a "bele" jól hallható a jellegzetes hang! (Erre bevált célszerszám a gumi kalapács, vagy egy-két határozott ökölcsapás.)
A tartóbakokat legbiztosabban kiszerelve lehet megvizsgálni. Én mindig a jobb oldalival kezdem, utána a hátsó és csak végül a bal oldalon lévő váltó tartó az esélyes.
Ha ezeken túlléptetek és nincs eredmény, írj újra!


Tisztelt Doktor úr!
Most készülök megvásárolni egy 93-as évj. Seat Toledot. 1.6i, klíma, központi zár, riasztó, 70 ezer km, szervízkönyv, Seat márkakereskedésből (most név nélkül), fél év teljes körű garancia. A kereskedő tényleg jó barátom, tehát átverés kizárva. Kérdésem ennek ellenére, hogy mire kell odafigyelni ennél a típusnál, mind a vásárlásnál, mind a használat, üzemeltetés során? És mi a te véleményed erről az autóról? /Ha gyalázni való, azt is írd le, kérlek!/. Amit én a próbaút során tapasztaltam: a fék egy kicsit lejjebb a szokásostól, de nagyon jól, a kuplung pedig eléggé fent fogott. Ezen kívül minden OK.
Köszönettel: Marci
(2001. 05. 08.)

Hogy a kuplung egy kicsit feljebb fog, mint az átlag, az az automatikusan után állítós bowden miatt van. Ha a leírt km teljesítmény tényleg fedi a valóságot, a tárcsának még 40-50 ezer km-e van a halálig!
A fék mélyebben való fogása már a kopott fék betétek, vagy pofák számlájára írható, ami nem túl húzós probléma, de azért elhanyagolni sem szabad. 1,6-os motorral nem egy versenyautó a Toledó, pláne ha megy a klíma is, de azért kategóriájában jó helyet foglal el a népszerűségi listán, nem is ok nélkül! (Hála a Volkswagen-rokonságnak!)
Ez a népszerűség sajnos tükröződik a lopási top-listákon is, ezért komoly riasztót bele és vigyázni rá intenzíven! A klímát vásárlás után rögtön ellenőriztetni és - ha szükséges - utántöltetni kell!
Ezt aztán kétévente illik ismételni.
A karosszériát időnként illik végigmosatni alulról is, és ellenőrizni (általában a téli hidegek előtt) az alsó lemezfelületek állapotát. Ahol szükséges, alvázvédő festékkel kijavítani a hibákat, ugyanis ez nem sikerült túl időt állóra a gyártóknak. Ezen felül rendszeresen figyelni kell a lengéscsillapítók állapotát, mert nem kicsi a karosszéria és a gyenge gátlók igen gusztustalan meglepetést tudnak okozni egy vészhelyzeti manőver során!
Ha jó az ára meg kell venni a kocsit, szeretni aztán már nem lesz nehéz!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.