Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

2025.04.19. 13:15 Módosítva: 2025.04.20. 22:16

Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.

Tisztelt Uram! Kedves Marci!

Rövid idő alatt eladtam 2005-ös VII. generációs Honda Civic-em 1.4i LS Coolt. Problémám a következő: gondolkodom a villanyautózás elkezdésén, mert napi 2×16 kilométert ingázom két település között. Alkalmanként meglátogatjuk a nagymamát, aki 90 kilométerre lakik tőlünk. Egy 2015-ös évjáratú Nissan LEAF 10pálcás a kiszemelt.

Valós információ, hogy kb. 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? Célszerűnek tartja a villanyautót napelem nélkül is? Míg a másik kiszemeltem szerelőm ajánlására egy 2015-ös évjáratú Mitsubishi Lancer 1.8 MIVEC CVT. Koromnál fogva már nem vagyok a "Halálos Iramban" főszereplője, de azért a japán technikát nem vetem meg, és a kisördög olykor-olykor kibújik belőlem. Ön mit gondol? Legyen egy érzelmek nélküli racionalitás vagy éljen a szívó benzines?

Üdvözlettel: Sándor

Kedves Sándor!

Köszönöm levelét, és rögtön leszögezném, hogy ön két jó döntés között vacillál, vagyis egyik autóval sem tud majd nagyon mellélőni, hacsak nem vesz valami romot, mert esetleg elfelejti átnézetni vásárlás előtt. Na, de nézzük az autókat. 

Egy 2015-ös, 10 pálcás Leaf még tudhat annyit, amennyire Önnek szüksége van a hétköznapokban: a napi 2×16 kilométeres ingázásra tökéletes, de a 90 kilométeres nagymama-túra már csak akkor fér bele, ha tud tölteni a mamánál, vagy valahol út közben. A "2 liter benzin ára 100 kilométerre" állítás pedig nem légből kapott, sőt, valójában ma már az egy liter lehet a reális, ugyanis 15 kWh körüli fogyasztással számolva és 36 Ft/kWh-os otthoni áramárral kb. 550–600 forintból tehet meg száz kilométert, ami akkor is kedvező, ha épp nincs napeleme. Utóbbi persze nyilván javít a képleten, de nem feltétele a villanyautózásnak, és sima A1 elszámolással is megéri majd.

Viszont, a gazdaságossági kérdésnél sokkal fontosabb téma az akkupakk degradációja. A 10 pálca azt jelenti, hogy a gyári kapacitás kb. 75–80 százalékát tudja, ami még vállalható ugyan, de ez idővel csak rosszabb lesz, a végén pedig se használni, se a nagyit látogatni, se eladni nem tudja majd akkucsere nélkül. 

Ami pedig a Lancert illeti: az 1.8-as szívó benzines CVT-vel nem egy versenyautó, de megbízható, tartós, és mindig van benne annyi tartalék, hogy tudjon vele egy egészségeset előzni, ha épp zsizseg a kisördög. Sőt, a japán technika ebben a Lancerben még a régi iskola szellemét hordozza – olcsón karbantartható, strapabíró, és kivételesen a formavilága is elég jól sikerült. A fogyasztása viszont nyilván nagyobb, és városi környezetben kevésbé hatékony, de cserébe nem kell majd aggódnia a töltés miatt, nincs akkudegradáció, és megmarad némi "vezetési élmény” is.

Ha a napi közlekedésre, praktikumra és gazdaságosságra gondolunk, akkor a Leaf a logikus választás. Ha viszont  az autó az Ön számára nemcsak egy eszköz, hanem valamiféle örömforrás is, akkor a Lancer lesz a megoldás. Én azt javaslom, hogy vegye meg a Lancert, és ha a benzinkúton pár hónap múlva elsírja majd magát, vegyen mellé egy használt, olcsó i-MiEV-et vagy hasonlót a napi rohangálásra, hosszabb utakra pedig használja a Lancert. Így minden elvárás érvényesül majd – a racionalitás és a kisördög is megmaradhat.

Üdvözlettel,
Marci

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.