Szökés a könyvelők börtönéből

Bemutató: Saab 9-5 – 2010

2009.11.12. 13:32

A Saab 9-5 1997-ben váltotta le a Saab 9000-est. A Saab nevével mindig összeforrt a modernség képzete, a technológiai kifinomultság, az előremutató megoldások széleskörű használata, nem beszélve a repülős múltról, ugye. És ez az autógyártás történetének egyik legnagyobb bravúrja: fantasztikus, hogy a Saab ezt a marhaságot még mindig ilyen ügyesen marketingeli.

1989 óta van a General Motorsnak több mint 50%-a cégben, ezért nem csoda, hogy a fiatos kooperációban gyártott Saab 9000-esből Opel alapú új modell lett, egy szép, furcsa, skandináv B Vectra, nagyon pici futómű-módosítással. És ha már bravúr, szerintem az az igazán csodálatos, hogy 2002-ben bejött a C Vectra, de a Saab 9-5 maradt továbbra is az előd-Vectra platformján. Mint technológiailag előremutató, kifinomult izé, amiről minden kocaautós tudja, hogy majdnem repülő.

A repülők sokáig bírják, különösen közép-ázsiai ex-szovjet tagköztársaságokban, így hát a Saab 9-5 is elég szépen szolgált: tizenkét évig, érdemi változtatás nélkül. Csoda. Ilyet még indiai belpiacos gyártók is ritkán engednek meg maguknak, kész csoda, hogy bár egyre kevesebb Saabot adnak el még Svédországban is, még mindig találni olyan autóst, aki vevő a repülős-techno Saab mítoszra. Csak persze kihalásos alapon egyre kevesebb ilyen ember van.

A napokban a GM úgy néz ki, meggondolta magát az Opel eladásával kapcsolatban, pedig mennyire drukkoltunk egy önálló Opelnek. Legalább ennyire rokonszenves lenne egy Koenigsegg tulajdonolta Saab, de most már azt is el tudom képzelni, hogy ebből se lesz semmi, pedig a Koenigsegg legalább hiteles hátteret adna az imidzsnek. Andrew Prest, a Saab magyarországi ügyvezetője szerint erről nem lehet szó, a szerződés gyakorlatilag alá van írva, ebből a GM már ki nem száll. Illetve, a Saabot tekintve éppen hogy kiszáll belőle.

Ami több szempontból is jó a Saabnak. A GM évtizedekig nem tudott mit kezdeni a Saabbal, amit nem is kezeltek külön cégként, hanem mint egyszerű divízió, gyakorlatilag könyvelői irányítás alatt állt. Ahogy Eric Geers PR-igazgató mondta, az évek során soha egyetlen GM fejes nem nézett be a trollhattani központba, hogy na, mit faragnak éppen a mérnökök. Christian von Koenigsegg bezzeg annál többször – igaz, ő épp arról híres, hogy érdeklik az autók: a 37 éves svéd kopasz öt éves kora óta ábrándozott arról, hogy sportautókat fog gyártani, mert ekkor, mármint öt éves korában látott egy norvég rajzfilmet egy bicikliszerelőről, aki versenyautót épít.

A Saab a pozitív gondolkodás szép példáját adja azzal, hogy a válság inkább fantasztikus lehetőség a cégnek. A csődeljárás hónapjai ugyanis lehetőséget teremtettek, hogy a szakszervezettel folytatott végeérhetetlen huzakodás helyett egy-egy jól irányzott kardcsapással hatékonnyá karcsúsítsák a céget, ami így, az új tulajdonosi háttérrel sokkal jobban működhet. Eddig vagy öt vállalatirányítási szint volt Trollhattan és a GM-központ között – el lehet képzelni, milyen jóízűeket lehet így improvizálni mondjuk a termékfejlesztésben. Most meg nagyjából annyi, hogy von Koenigsegg becsoszog és bólogat; a mérnökök és tervezők gyakorlatilag átvették az uralmat.

Von Koenigsegg persze valójában inkább csak afféle szakmai stróman: a Saab új tulajdonosa valójában nem ő (mármint a Koenigsegg Auto AB), hanem a Koenigsegg Group, ami összesen 18 befektetőt tömörít. Köztük Augie Fabela, egy amerikai származású orosz távközlési mogul, Mark Bishop, a san diegói illetőségű befektetési bankár, és Baard Eker norvég milliárdos, akié amúgy a Koenigsegg Auto AB 49 %-a. Van még a csapatban kínai szakmai befektető is, csak nem tudom, a Geely-e, vagy a Great Wall, de egyik se rossz ómen, hiszen jövőre Kína lesz a világ legnagyobb autópiaca.

Majdnem még az új 9-5-ösnél is jobban örültem annak, hogy Andrew még mindig a Totalcar TV 2003. novemberi adását emlegeti, melyben Opelsson emblémákra cseréltük az autón a Saab logókat. Én már rég elfelejtettem, szerintem az olvasók is, úgyhogy kérem, fogadják szeretettel a Totalcar tesztjét azokból a daliás időkből, amikor még volt tévéműsor, kolbászból volt a kerítés és patakokban folyt a hidrogén-peroxid:

Nekem még mindig kicsit furcsa, de tény, hogy ebből a finom tréfából akkora botrány lett, hogy a Saab akkor se adott volna nekünk tesztautót, ha az évtizedes modellciklusok miatt egyáltalán lett volna bármi újdonságuk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.