Megőrül érte a nép

Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG – 2017.

2017.09.20. 06:07

Adatlap Volkswagen Elegance 2.0 TDI - 2017

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 3500 rpm
  • 340 Nm @ 1750 rpm
  • 7 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.1 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.9 l/100km
  • 11 416 410 Ft
Fastback: a Volkswagen így hívja csapott hátú, a Passat fölé pozicionált új modelljét, amely a Phaeton és a Passat CC után harmadszor fut neki, hogy a márkát a prémiumgyártók körébe vezesse.

Ötajtós Passat. És ezzel nagyjából el is intézhetném a Volkswagen Arteon tesztjét, mert aki az autók világában otthonosan mozog, annak nem kell többet mondanom. Annyit még hozzáfűzhetnék, hogy hosszabb, laposabb és szélesebb, keret nélküliek az ajtajai és izgalmasabb a dizájnja. De ezzel már kicsit túl is magyaráznám.

Ez nagyon nem egy ötajtós Passat. Ha az lenne, ásító unalomba fulladna a bemutatója, jó eséllyel néhány generáció után kihalna, ahogy láttunk már ilyet jópár konkurens esetében. Igen, Toyota Avensis és Honda Accord, rátok nézek. Ezzel szemben a VW Arteont úgy fogadta az utca népe, mintha Ferrarit teszteltem volna. Sőt, jobban. Az őszinte kíváncsiság és megdöbbentő érdeklődés ugyanis nem vegyült jól/rosszul leplezett irigységgel, ne adj' isten gyűlölettel.

Hogy a gyerekeim lelkesen ugrálták körbe az „új autót”, illetve anyám elismerően csettintett, amikor meglátta, még nem nagy csoda. Aztán a közért parkolójában a passatos apuka is odajött: nagyon szép autó, belenézhetek? Edzés után a pajtikáim elkérték a kulcsát, hogy beülhessenek, csajok úgy néztek ki a kormánya mögül, hogy szinte belepirultam, a budai kisutcában elém parkoló taxisnak is látnia kellett minden szögből, és a hétvégi kirándulás hoteljének parkolójában is odajöttek ketten, hogy körbenyálazzák. Pedig esett.

Pozitív, kissé zavarba ejtő érdeklődés, amit önmagában nem magyaráz, hogy a tesztautót ugyanazzal a kurkumasárga metál fényezéssel kaptunk, mint az óriásplakátokon. Ez a szín, ami neked meg nekem egyszerűen arany, nagyon jól kiemeli, amitől ekkora a nyüzsgés az Arteon körül. A formatervet.

Ahogy nézegetem, hogy mennyi harmonikus és dögös, letisztultságában mennyire vagány, akkor ugrik be a VW trükkje. Ha az autóid egyébként jó, de unalmas dizájnnal készülnek, alattuk klassz, szükség esetén némileg kozmetikázott műszaki tartalommal, egyszer-egyszer bankot robbanthatsz: izgalmas formákkal hatalmas hájpot tudsz kreálni egy modell köré. Ez az unalmas dizájn zsenialitása.

Mert az Arteon dizájnja nagyon nem unalmas: nézd csak meg az orrot, ami nem csupán önmagában érdekes, de a jövő Volkswagenjein is felfedezhetjük majd – ez a márka új formanyelve. Lapos, morcos lámpák, alattuk lendületes, a hűtőmaszkra forduló fénycsíkkal, nagy és jól tagolt hűtőrács, penge vonalú lökhárító, és annyi króm, amiből a legelvetemültebb custommotor-építő is ellenne egy hónapig.

Nyugi, lesz Wellhello is a VW-talin

Idén szeptember 23-án, azaz most szombaton lesz a Volkswagen-találkozó a Hungaroringen, és itt mutatkozik be a vadonatúj Polo és lesz pár klassz tanulmányautó is. Eredetileg Golf-találkozóból nőtt ki az esemény, de az idén már tíz típus (Bogár, Golf, Transporter, Passat, Polo, Jetta, Bora, Vento, Scirocco Corrado) klubja is ott lesz a Ringen. Lesz terepezés, Volkswagen Driving Experience bemutató, autós szimulátor, közlekedésbiztonsági bemutató gyerekeknek és -tréning felnőtteknek. A woodstock-i hangulatú Hippifalu további műsorszámokat kínál, léghűtéses és haszongépjárműves felütéssel, sőt, ha akarsz, ott is aludhatsz. A beugró 600 Ft, a legszerencsésebb játékos pedig egy Golf VI-tal mehet haza – az összes többi részlet a rendezvény honlapján és Facebook-oldalán.

A VW divattervező-mérnökeinek (sic!) – de tényleg, ezért a szófordulatért simán járna egy tockos a kreatívnak– még azt is sikerült elérniük, hogy a gyalogosvédelem miatt kötelezően magasra húzott motorháztető laposnak tűnjön. Sokat segítenek ebben a rajta végigfutó domborítások és az autó elképesztő szélessége: az Arteon elölről komoly, erős, gonosz.

A sziluett is nyerő: a lejtős, kupés tetővonal és a hatalmas kerékjárati ívek, illetve bennük a malomkő nagyságú kerekek kisebbnek, sportosabbnak mutatják. Az ablakok króm keretének emelkedő alsó éle is dinamikát kölcsönöz a kocsinak. Jó tagoltak a lemezfelületek, a kilincsek feletti él, illetve az ajtók alján a törés is filigránabbá teszi a formát. A hátsó kerék fölötti domborítás kölcsönöz némi hátsókerekes hatást a nagy VW-nek, pedig első- vagy összkerékhajtással készül.

A legjobb talán a hátulja, még ha abban van egy kis nyúlás is. Vagy talán épp azért? A hátsó lámpák vonalától induló spoilerszerű dupla él ugyanis egyértelműen a 911-es Porsche aktuális, 991-es modellkódú változatáról köszön vissza – emlékszem, annak magyar formatervezője, Varga Péter milyen lelkesen mesélt róla. Egyszerű, de hatásos a lámpák formája, a nagy felületeket jól tagolja egy élesen a lökhárítóba karcolt macskaszem, az alsó króm él és egy mini mélyedés. Összességében nem csoda, hogy odáig vannak a formáért az emberek, köztük én is.

Az utastér már nem ilyen sziporkázó, viszont meglepetéssel az is szolgál: hatalmas. Formailag semmi különöst nem mutat az Arteon belseje vagy műszerfala, aki látott az elmúlt öt évben VW-belsőt, minden ismerős. Viszont a külső annyira jól leplezi, milyen óriási batár az Arteon (4,86 méter hosszú, 2,13 méter széles és 2,83 méter a tengelytávja), hogy a helykínálatra rendesen rácsodálkoztam. Elöl-hátul tágas a tér oldalirányban és a lábaknak is, viszont a lapos tető érezteti a hatását: 185 centi felett intim közelségbe kerül a hajkorona és a tetőkárpit. A csomagtartó is óriási: 563 literes az alaphelyzet, de az ülések előredöntése után 1557 liternyi cuccot pakolhatunk a magasra nyíló ötödik ajtón keresztül. Összességében az Arteon tágas autó – még épp nem a Skoda Superb-i értelemben, de már elég közel jár hozzá. És mennyivel jobban néz ki.

Tesztautónk műszereit a feláras, színes TFT kijelző jelenítette meg, hangulattól függően eltérő információs profil állítható be. A középkonzol 9,2 collos tabletje is színes, a rajta futó menürendszer pedig az egyik legjobb a műfajban: logikus, érintőképernyőjével könnyen és gyorsan kezelhető, de néhány alapfunkciónak azért megtartották a külön fizikai gombját, így a zene hangerejét továbbra is tekerőgombbal szabályozhatjuk. Az ergonómiát illetően nehéz a Volkswagenbe belekötni, tényleg minden kezelése annyira egyértelmű és intuitív.

A beltér hangulata németes és hideg, a tesztautó minden kárpitját fekete színben rendelték, amit az alumínium betétek és a krómozások sem varázsolnak otthonosabbá. Minőségérzetben talán egy kicsivel jobb a kabin, mint a Passaté, de azért egy vakteszten nem tudná hozni azt a prémium érzetet, amit a megcélzott vetélytársak, a BMW 4-es sorozatának Gran Coupéja, illetve az Audi A5 Sportback nyújt. Pazar viszont a vezetőülés kényelme: az ergo line feliratú fotel hasonló lehet a VW-nek, mint az AGR az Opelnek: hosszú távon is kényelmes, a derekat és combot jó támasztó, kitűnő oldaltartású ülés. Szerettem is nagyon. Az ideális vezetési pozíciót bármilyen testalkattal könnyű felvenni, minden irányban tág határok között állítható az ülés és a kormány is. Miután körbezsongtuk és belaktuk, induljunk: nézzük, milyen az Arteon menet közben?

Csak hátom betűt említenék: MQB. Szerettem volna megúszni, hogy ezt elő kelljen hozni, de az Arteon is erre a platformra épül, így megkerülhetetlen. Igaz, néhány részegységet a nagyobb mérethez és tömeghez igazítottak, így átdolgozták a fékeket és lengéscsillapítókat is, de ettől még az MQB kommersz és nem igazán friss alap. Nem rossz, de a finesz, az élmény és kifinomultság, amit a vetélytársak tükrében elvárnánk tőle, hiányzik az Arteonból.

Például alapvetően csendes, de ha padlógázzal gyorsítunk, a kétliteres, 150 lóerős TDI kellemetlen hangja hallhatóvá válik. Örületes geg, imádom is a keret nélküli ablakokat, de az autópályán, nagyobb tempónál a szélzaj is beköszön, ahogy a 18 collos Continentalok hangját sem sikerült tökéletesen elszigetelni az utastértől. Egy Superbnél jobb, tán még a Passatnál is, de most az Audi a mérce.

Pedig karakterre inkább kellemes utazóautó az Arteon, mint bármi más. Kényelmes rugózás, könnyed vezethetőség, még épp elegendő nyomaték és a ritka szüneteket támogató, szerény fogyasztás adja a könnyed kilométerfaló karakterét. Ahhoz viszont, hogy igazi Grand Tourer legyen, hiányzik néhány finomság. Zavaró a rugózás dübögése és az általánosan picit magas zajszint, illetve hiányzik néhány lóerő a GT-ktől elvárt fölényes erőtartalékhoz.

Ha fölényesen túrázni picit kevés, az élményautózást sem kéne erőltetni. Érzésre az autó egyik porcikája sem kívánja a hajszolást, hiába tekerem sport állásba a futóművet, illetve a duplakuplungos váltót. A motor erőlködik a nagy és viszonylag nehéz karosszériával, a hétfokozatú DSG-t inkább finom, mint gyors kapcsolgatásra programozták, a feszesebb futóműállás sem hozza meg azt a kontrolt és élményt, amit mondjuk egy BMW-től várunk. Az MQB platform egyik nagy előnye, hogy az autók orrában, nagyon kis helyen elfér a technika, és ezzel tágas utasterek kialakítását teszi lehetővé. Ugyanakkor a kompakt építési mód viszonylag orrnehéz és magas tömegközéppontú autókat eredményez. És ez egy Octaviában vagy Golfban nem is gond, de ebbe a szegmensbe picit kevés.

Persze akad az Arteonnak bőven ütőkártyája is, még olyan is, amivel a prémium vetélytársak között is lehet villantani. Mindjárt az elején ott a forma és a helykínálat, aztán az igényes anyagokból precízen összerakott utastér, de az igazi különlegességeket a vezetési segédletek között kell keresni.

A tesztautóban ugyan csak távolságtartó tempomat és automatikus, pazar fényű LED-fényszóró volt, de kapható az Arteonhoz olyan rendszer is, amellyel részlegesen már önvezető. Sőt olyan is, amely a vezető fáradtságát, esetleges elalvását felismerve nem csupán figyelmeztető jelzésekkel, hang- és fényhatásokkal próbálja kezelni a helyzetet, hanem a vészvillogó bekapcsolása közben önállóan az út szélére, a leállósávba vagy az útpadkára kormányozza a kocsit. Nem szívesen tesztelném, de hosszú távokon sokat autózóknak életmentő lehet.

A végső érv az ár lehet az Arteon mellett: a kétliteres, 150 lóerős TDI-vel és a DSG váltóval 11,4 millió az alapára, amit a tesztautó esetében okosan, de szerényen mért extracsomaggal 13,5-re sikerült feltornázni. Ahhoz képest pedig nagyon sokat tud ez az ötajtós Passat.

Kéne?

  • 1960
    Azonnal, ebben a színben
  • 1711
    Nem bírom a feltűnést, Toyota Corollát és vételár fennmaradó részét kérem
  • 1064
    Inkább egy Audi A5 Sportback
  • 809
    Gyönyörű, de nem
  • 627
    Csak a BMW Gran Coupé

Totalcar értékelés - Volkswagen Elegance 2.0 TDI - 2017

Nagy kár, hogy nem lehet kétféle viszonyítási rendszerben pontozni: abszolút értékben a VW Atreon 9,5 pontos autó, de ha a megcélzott vetélytársaihoz mérem, akkor ráférne még egy kis polírozás. Az első benyomások alapján úgy tűnik, itthon az ára és a dizájnja eladja majd.