Nyáron a Totalbike 24 versenyen nálunk vendégeskedett a Hymer egyik legnagyobb, még B kategóriás jogsival vezethető lakóautója.
A félintegrált lakóautók családjába tartozik. Ez annyit tesz, hogy az autó eleje az eredeti furgon fülkéje, míg a B oszloptól hátra egyedi építésű felépítmény van. Ennek előnye, hogy olcsóbb megépíteni, és könnyebb adaptálni a biztonsági kiegészítőket, mint az adaptív tempomat vagy a ráfutásgátló. A másik előnye főleg a későbbi tulajdonosoknál jelentkezik, hiszen a full integrált modelleknél kb. minden egyedi és drága, itt legalább a fülke részei egy tömeggyártott autó alkatrészeiből áll össze.
![](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306685/30668587_6588b92afa904cf5f26501fd0a3a32b4_wm.jpg)
Kis kellemetlenség, hogy a félintergáltakban van egy – adott esetben elég komoly, 229 centis – kiugrás a fülke után, amire menet közben, szűk helyeken nem árt vigyázni. A kiugrás miatt a jókora tükrök is kijjebb kerültek, így éppen a BKV-buszok és kamionok tükreinek magasságába kerültek, erre is figyelni kell. Meg a magasságára se árt, bár 296 cm nem kiugró a kategóriában.
A félintegrált modellek egyik oldalhajtása az alkóvos fülke, ami jó magasan a fülke fölé nyomuló bódét jelenti. Ilyen például Pere Laci Ducatója, Göbi exLT-je is vagy az egykori expedíciós LT is. Hátránya a nagy magasság, előnye, hogy sokszor fix az ágy, így nem kell azzal vacakolni induláskor.
![Tekintélyt parancsoló méretek, 739 cm hosszú](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306682/30668279_411f9285ae5b9a7af5b317183d1d3e9b_wm.jpg)
Mostanság ezek kezdenek kimenni a divatból, inkább a tesztautó megoldása kezd elterjedni, aminél az első ágy normál állapotban besimul a plafonba, alváshoz le lehet ereszteni. Ebben modellben elektromosan engedhető-emelhető ágy volt, amit egy kulccsal lehet biztosítani a nem szándékos leengedés (vagy a vicces barátok) ellen. Előnye, hogy nem kell akkora külső magasság, hátránya, hogy leeresztett állapotban némiképp megnehezíti a mozgást a fülkében, mivel az étkező részre ereszkedik.
Az autó a fülkétől hátrafelé magával hordozta a korábban tesztelt full integrált modell előnyeit, mint például a dupla padlólemez. Ennek előnye télen jelentkezik igazán, hiszen minden cső, ami esetleg elfagyhat, már a fülke fűtött részében fut. A másik előny, hogy egy csomó extra tárolóhelyet nyerünk a kocsi aljában. Tárolóhellyel amúgy jól el vagyunk látva, mert a hátsó részben a garázs irtózatos befogadóképességű, akár 350 kg-ot elbír, és simán be lehet rakni egy robogót is.
![A 350 kg terhelhetőségű garázs. Minden belefér, csak figyeljünk, túl ne terheljük a kocsit](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306683/30668301_22a1a8d6610032039e7e93c744480993_wm.jpg)
![Az elmozduló dolgok rögzítésére](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306683/30668303_1b29c8c66a61ff011dfee0dfbc036123_wm.jpg)
![A dupla padló előnye a plusz tárolóhely](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306683/30668305_471186f4f30d748ca6a3bbdc16a4dc86_wm.jpg)
![Az ágy alatt is akad bőven hely. Ide akár egy zakót is be lehet akasztani](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306683/30668307_5d6f78f1d9bf0c29b500248b877a00ca_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306683/30668309_d3ee2df043f6067dafe163120845dd2e_wm.jpg)
A kényelmet ebben az autóban új szintre emelték, a lakóautóktól szokatlan módon itt ugyanis külön volt a vécé és a zuhany. A zuhany rendes zuhanyfülékben kapott helyet, félig átlátszó ajtóval, ami okozhat érdekes pillanatokat, ha nem egy pár lakózik éppen. Talán emiatt is volt az a megoldás, hogy a wc ajtót kitárva le lehetett szeparálni a zuhanyfülkét (és az mögötte lévő ágyat) a kocsi többi részéről.
A hűtő ebben az autóban a lakókban megszokott hármas üzemű (LPG, 12 és 230 volt). Ha az erőforrások engedik, automata módban használva kb. elfelejthetjük. A kocsi indításakor 12 volton megy, leálláskor átkapcsol gázra, ha bedugjuk a konnektorba a kocsit, akkor pedig 230 voltról hűt, nem is rosszul. A Totalbike 24 órás robogóversenyen az év legmelegebb napjait éltük, de jól bírta a rendszer, ellentétben a saját 86-os Eriba Novám sokat látott hűtőjével, amiben elég langyoskás volt a légkör.
![Az fülkét is fűti a körfűtés](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306684/30668453_e0955a1aa8eb3e16a3608c96b11aa756_wm.jpg)
Az autóba már nem sok extra fért volna, de sajnos a klíma is ezek között volt. Ez a fent említett versenyen igencsak hiányzott, sajnos a beépített szellőzőrendszer és a nyitott ablakok nem sokat érnek, ha már úgy igazán bedurran a nap, ami ráadásul a paddock elrendezése miatt nagyjából egész nap tűzött a kocsira. Szóval a leendő tulaj helyében bevállalnám a tetőklímát (azóta a tesztelt autóba be is került). Cserébe egy 6 kW-os, LPG gázos Truma Combi bojler adja meleg vizet és télen a fűtést, ez a korábbi tapasztalatok alapján bőven elég, fázni tuti nem fogunk benne. Ennél jobb csak az E változata lenne, amivel a kempingben tisztán elektromosan tudnánk fűteni, meleg vizet gyártani, tartalékolva a gáztartályokat a vadkempingezésre.
![Jobbra a vezérlőpult, innen kapcsolhatunk hűtést/fűtést, áramot, balra a tartályok és akkuk visszajelzője. Felül a gáztartályok kapcsolója és visszajelzője látszik](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306684/30668447_095ef58489255131ee23a26067a0bbd5_wm.jpg)
A konyha sem az eddig rendszerint látott mosogató/tűzhely kombó. A munkalapot egy finom ívvel befordították az utasülések mögé, és így már kényelmesen elfér külön a 3 állásos tűzhely és a mosogató. Nagy örömömre utóbbit egy rendes fa lappal lehetett lefedni, így, ha a kocsiban főznénk, jóval több helyünk van.
A cuccoknak rengeteg tárolóhely akad, és bár van rajta biciklitartó, ha nem töltjük meg a hátul lévő 350 kg terhelhetőségű garázst, a bringa még oda is befér. A nagy pakolászásban csak arra kell figyelni, 3,5 tonna alatt maradjunk. Erre, vagyis, hogy még B kategóriával vezethető, utal a jármű nevében (BMC-T 680) a B betű is.
![](https://kep.index.hu/1/0/3066/30668/306685/30668589_518682623dd7c9c9efa0797322f62d46_wm.jpg)
Az autó alapját egy Mercedes Sprinter 314-es adja, 2,2 literes, 143 lóerős Euro 6c motorral és kézi váltóval. Ez nem bizonyult kevésnek, pedig az autó menetkész tömege 2975 kg. Ebben benne van a két gáztartály, 20 liter víz, 90%-ra töltött üzemanyagtank, a sofőr és 10 kilót számolnak méterenként a cuccoknak. Átlagosan 11 litert evett, úgy, hogy volt a túrában autópálya és város is bőven. Ez azért nem rossz ekkora kasznitól. A konkrét modell így igen jól felszerelve 100 ezer euróba kerül. Ezért egy nagyon kényelmes, jól irányítható, klímás, körfűtéses és külön vécés lakóautót kapunk, amivel napokig csavaroghatunk, akár a civilizáció érintése nélkül, mégis a civilizáció kényelmét megtartva.
![Hymermobil . BMC-T 680](https://kep.index.hu/1/0/3066/30669/306690/30669003_0d771d80aa0ab9f584c187dabe42d91a_wm.jpg)
A lakóautót a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan biztosította.
Lakóautók a Totalcaron
- Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
- Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.
- Mínusz 50 fokban nem mindig poén az alaszkai vadonban túrázni egy pickuppal
- Az expedíciós lakóautózás és térképről lehajtás általában jó móka, kivéve akkor, amikor nem az.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)