Mentsünk kihalás szélén álló fajt!

Kia Venga 1.6 – 2014.

2020.05.01. 07:51 Módosítva: 2020.05.01. 09:25

Tíz éve azt hittük, a mini egyterű lesz a menő, ám végül nem sok vevőt érdekelt. Mára eltűnt a Kia Venga is, használtként mégis jó tipp lehet, csak tudni kell, mit várhatunk tőle, és mit nem.

Az MPV-ket, azaz az egyterűket szinte teljesen kiszorították a városi terepjárók, szabadidőautók, SUV-ok és crossoverek. Az ok mindenkinek világos, akinek van szeme: az adott négyzetméter maximális kihasználására törekvő egyterű valahogy nem tud szép formát kiadni. Úgy tűnik, kell egy kis pazarlás, hogy vagány legyen a verda, és a crossoverek ebben megtalálják a kompromisszumot: jobban néznek ki, mint az MPV-k, de praktikusabbak a klasszikus autóknál. Legalábbis általában. Én mégis szomorú vagyok, hogy a közízlés erre szorította a gyártókat, mert mióta volt egy rendes, telivér egyterűm, azóta vallom: családi autónak, pakolni vagy utazni egyszerűen nincs jobb.

A használtautók piaca viszont lemaradással követi a divatot, úgyhogy miközben az új autók között egyre fogynak a rendes MPV-k, a tíz évnél fiatalabb kocsik között dúskálhat praktikumban, aki erre gerjed. Márpedig tíz éve éppen azzal kísérletezett néhány gyártó, hogy egyterű elveken ver hidat szuperminik és az alsó-középkategória közé, így született a Kia Venga. Hossza inkább Rio, szélessége viszont már majdnem Ceed, persze jelentősen magasabb mindkettőnél, úgyhogy bár parkolni könnyebb vele, mint a Ceeddel, a teljes légköbméter tekintetében mégis megveri. A kerekeit kitolták a négy sarkába, amitől bumfordi a kiállása, viszont a tengelytáv az adott hosszra elképzelhető legnagyobb.

A teljesen nyilvánvaló tervezői szándék eredményes volt, a Venga méretéhez képest döbbenetesen tágas. A csomagtér például 440 literes, amit álpadlóval 314-re szűkíthetünk (plusz ami alatta marad), de ha előre húzzuk a 13 centit mozgatható hátsó üléseket, akkor 570 liter a raktér. Az már szinte visszhangzik, pedig ekkor még mindig ötszemélyes a Venga. Ledöntött ülésekkel 1253 liter a maximum, tehát ha csak két utas van, meg mondjuk két bringa, akkor nem feltétlen kell tetőcsomagtartó.

Ha hozzávesszük, hogy a magasabb autóban magasabban van a vezetőülés is, azaz nem kell be- és kiszálláskor erőltetni a derekunk, rögvest kiderül, kik lehetnek egy ilyen kicsi, de praktikus autó elsődleges célcsoportja: a még aktív párok, akiknek már kirepültek a gyerekeik. Közülük sokan keresik az ilyen autókat, csak úgy látszik nincs elég vásárlóerejük, hogy a gyártóknak megérje új modellt fejleszteni.

Kia Venga 1.6 (2014) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 59 800 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Regisztrációs adó 120 700 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás egy évre (41 éves férfi, 24 éves jogsi, 3 gyerek) 41 965 Ft

Ez persze mind adott volt akkor is, amikor a Vengát újként vezettük 2009-ben, bár annyira célszerszám ez a kocsi, hogy Csikós Zsolti majdnem annyit írt Rómáról, mint a Kiáról. Az időközben eltelt évtized során folyamatosan emelkedett a koreai márka csillaga az európai piacon, a kifejezetten ide szánt Venga mégsem lett siker. A gyártás 2019-es végéig alig kétszázhetvenezret adtak el belőle, miközben az Opel Merivából hatszáznegyvenezret. Szóval amolyan futottak még lábjegyzet lett a Venga, a vicc azonban az, hogy ennek semmi köze a kocsi tudásához.

Szinte kizárólag a formának, vagy pontosabban: formátlanságnak szól a vásárlók legyintése. Az Autócentrum Római udvarán körbejárva ezt a Németországból frissen beérkezett 2014-es, tehát még ráncfelvarrás elötti kocsit, nagyjából értem is, hogy miért nem lett sláger. Cégautónak nem való, mert oda a klasszikus formák kellenek, a magánvevők meg valami feltűnőbbet, vagányabbat keresnek általában.

A kizárólag kemény műanyagokból építkező Kia belső újkorában nem volt különösebben vonzó, viszont ebben a nyolcvanötezret futott autóban gyakorlatilag semmi sem kopott. Állítólag a karcosabb belsőket sem kell kidobni, egy alapos műanyagápolás sokat visszahoz az eredeti fényéből, már persze amennyi egy ilyen olcsó műszerpultnak van. A kárpitok és szőnyeg is jól néznek ki, csak a vezetőülés bal oldalpárnáján hagytak nyomot a ki- és beszállások. És bár most csak kis kört mentünk az autóval, városi talajon a vezetési élmény is teljesen patent: a Venga pontosan azt a jól összeszerelt, rugózni és kanyarodni egyaránt képes, kiegyensúlyozott népautóságot hozza, amit az ekkoriban gyártott Kiák és Hyundai-ok tudnak. Az 1,6 literes benzinmotor ráadásul remekül illik bele, 125 lóereje elegendőnek tűnik, előzni is lehet. Kormányzás elfogadható, fékek jók, a hatos váltó pontos – ez egy tökéletesen vállalható közlekedési eszköz.

Kevés Népítélet született a Vengáról eddig, de azok pozitív élményekről számolnak be, szeretik a tulajdonosok a méretéhez képest szürreálisan tágas és praktikus autót. Külföldi vélemény-oldalakon van, aki zajosnak ítéli autópályán, illetve az automataváltós változat fogyasztását túlzónak érzi sok tulajdonos. A 2015-ös ráncfelvarrásig egy régi, négyfokozatú szerkezetet kapcsoltak az 1.6-os motor mögé, nem csoda, hogy azzal viszonylag sokat eszik. Az utolsó években már egy modernebb, hatfokozatú váltóval árulták, azok viszont még drágák. Maradjunk hát a manuálisnál. Úgy tűnik, nagyon megbízható a Venga, legalábbis a két benzinmotoros változatra (1.4, 1.6) szinte egyáltalán nincs panasz. Aki tehát a klasszikus, olcsón fenntartható, szívómotoros igáslovat keresi benne, jó helyen jár.

Az Autócentrum Rómaiban azt mesélik, mielött a vírus lestoppolta a piacot, kifejezetten keresett modell volt náluk a tojás Kia, és a hátsó ajtók felső élén rendszeresen jelentkező barnuláson túl semmilyen szokatlan kopással, vagy jellemző hibával nem találkoztak azokban az autókban, ahol lelkiismeretesen elvégezték az időszakos karbantartásokat. Egy típushibája van csak: a tolatókamera szinte mindegyikben rosszalkodik. Ezen az amúgy gazdagon felszerelt példányon sem kapcsol be, és bár a gyári alkatrész nem egetverően drága (~130.000 Ft), a kocsi általánosan olcsó fenntartási költségeihez képest mégis komoly tétel.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Unix autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor (12V 60Ah) Bären 33 083 Ft
Levegőszűrő Bosch 5 461 Ft
Pollenszűrő Valeo 6 134 Ft
Olajszűrő Valeo 2 581 Ft
Első fékbetét garnitúra Valeo 17 653 Ft
Lengéscsillapító (hátsó, 2db) KYB 41 551 Ft
Motorháztető Maxicar 103 342 Ft
Fényszóró 1db Depo 57 118 Ft

Krisztián az Autócentrumtól azt állítja, hogy idősebbek mellett családosok is beleülnek néha, mert bár nem akkora, mint egy igazi, nagy egyterű, ám ha arra nincs pénz, a viszonylag alacsony költségekért cserébe nem kell olyan nagy kompromisszumot kötni, mint egy hasonló értékű ötajtósnál kellene. Persze nem mindegyik Venga ilyen jól felszerelt, mint ez. Az ötfokozatú váltós 1.4-es általában lemezfelnin, navigáció és digit klíma nélkül érkezik, én azonban jobban hiányolnám a nyitható panoráma üvegtetőt, amit a képeken az elhúzható, kétrészes roló takar. Csodás extra, és meglepetés, hogy egy ilyen célorientált autó, mint a Venga, megkaphatta. A tulajdonosok szerint amúgy a kis benzinmotor inkább csak városban kielégítő, és ezt próba nélkül is meg tudom erősíteni: eleget vezettem édesanyám 2009-es, 1.4-es Hyundai i30-át, ami papíron még erősebb is, mint a Venga 1.4i. Nem rossz motor, de nagyon megéri az 1.6 a felárat.

Fontos lehet még választáskor, hogy a Venga minden motorját árulták az ISG-nek nevezett start-stop rendszerrel. Ilyen volt anyám i30-a is, és nálunk jól működött, azonban fontos tudni, hogy kétszer annyiba kerül hozzá az akkumulátor. Márpedig 4-10 éves autóban egyáltalán nem csoda, ha az akksit cserélni kell, tehát ISG változat esetén érdemes odafigyelni. A tolatókamerán és ezen kívül más rosszat azonban nem találtam a kocsiról, még a töréstesztje is elfogadható ekkora testhez, úgy látszik a Kia alaposan összerakta. Úgyhogy, akit nem érdekel, hogy láthatatlanná válik az utakon, viszont szereti az ügyes szerszámokat, az imádni fogja a Vengát. Kár, hogy a legtöbb ember a létezéséről sem tud, mert igény, az volna rá.

Rohannál Vengát nézni? Bár sok a keveset futott példány, érdemes ellenőrizni a törésmúltját a TotálKár adatbázisban, ahol csak akkor fizetsz a lekért adatokért, ha van is miről olvasni!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.