Minden más csak kompromisszum

Használt autó: Seat Alhambra TDI DSG (2017)

2021.05.03. 06:04

Nem sokat hallani arról, hogy a Volkswagen meg akarná újítani a nagy, hétszemélyes egyterű kínálatát, pedig már 11 éve kínálják minimális változtatásokkal a két típust. E használt Alhambrában azt éreztem, tulajdonképpen nincs is értelme váltómodellel fáradniuk: ha családi praktikumról van szó, akkor ehhez nincs mit hozzátenni.

A Seat Alhambra – Volkswagen Sharan páros szinte csavarra azonos, ugyanazon portugáliai gyártósorról kerülnek ki, úgyhogy bármi, amit itt leírok e fehér Seatról, igaz a VW testvérére is. Ez így volt már az első széria 1995-ös kezdetétől, a második generáció 2010-es bemutatásával annyi változott, hogy a Ford Galaxy azóta nem közösködik velük. Érdekes, hogy ennek ellenére pont e három modell tartja még mindig a nagy hétszemélyes egyterű zászlaját magasba, ellenfeleik sorban feladták. Bezzeg egyre több a hét üléssel rendelhető terepjáró és crossover, de aki próbált már embert ültetni valami családinak árult SUV harmadik üléssorába, az tudja: szükségmegoldásnak is gyengék valójában.

Miután a Renault Espace első két generációja bebizonyította, hogy van kereslet Európában ilyen autókra, a gyártók úgy fejtették fel a nagy hétszemélyes egyterű problémáját, hogy síkba hozták az utastér padlóját. Erre kerültek az általában egyforma méretű utasülések, amiket ki lehetett emelni, ha élősúly helyett tárgyakat vitt valaki, és az így létrejött hombárba gyakorlatilag minden befért. Ilyen volt az első Sharan-Alhambra-Galaxy generáció és ilyen volt a PSA-Fiat cégcsoportok Eurovan I és II szériája is. Én szerettem ezt a rendszert a 2004-es Ulysse-ben, amit két és fél évig hajtottam, de tény, hogy az üléseket rohadt nehéz volt kiemelgetni, és a lehetőségek teljes kiaknázásához száraz tárolóhely kellett az éppen nem használt székeknek. Ráadásul a sík padló miatt igazából nem olyan kényelmes hátul ezekben, mint olyan autókban, ahol mélyedés várja a lábat az ülés előtt.

E hibák miatt a 2010-es Alhambra elhagyta ezt a rendszert, és padlóba hajtható üléseket kínál hátul. Ennek hátránya, hogy amikor bútort, mosógépet vagy költöztető dobozokat szállítanánk, akkor alacsonyabb a hely, mintha kivennénk a székeket. Bringát is nehezebb emiatt berakni, ha nem akarjuk fektetni. Minden egyéb szempontból azonban csak előnye van a váltásnak, az ülések ugyanis rendes lábhelyet kaptak, és nem szükséges kiemelni őket, ha valamelyikre nincs szükség. És amikor azt mondom, hogy rendes lábhely, azt úgy értem, hogy a 176 centimmel kényelmesen elférek a harmadik üléssorban is! Amihez a középső sor székeit csak kicsit kell előre húzni, ott akár nálam magasabbaknak is kellemes tér marad, a sofőr és az első utas pedig nem is érti, hova ez a nagy dőzsölés. Az Alhambránál jobb családi utazóautót lehet keresni, de nem hiszem, hogy találna bárki, a kisbuszokon innen.

Seat Alhambra (2017) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 73 350 Ft
Vagyonszerzési illeték 71 500 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 63 324 Ft
Gépjárműadó (éves) 33 000 Ft

Persze mindez csak három gyerekig igaz, mert ha heten ülnek bent, akkor a csomagtér apróra zsugorodik – a katalógus szerint 267 liter, bár szemre többnek saccolnám. A kalaptartót azért ide is be lehet építeni, és a napi rutinban már elég lehet. Viszont amíg csak három gyerek van, addig a nagy és teljesen külön ülésekből álló középső sornak köszönhetően mégis kényelmes az utazás, mert a ledöntött harmadik sor 658 liternyi sík padlós rakteret hagy maga felett. Ha minden borítunk, akkor 2297 literes lesz a hangár, vagy 2430, ha ötüléses a modell – cserébe abban nem sík a padló, mert a plusz helyet azzal nyeri, hogy a harmadik üléssor híján mélyebb a raktér.

Nekem a napi rutinban és nyaraláshoz is nagyon bevált a fullos méretű hétszemélyes, de nem véletlen, hogy amikor a családi támogatásos autót vettem, akkor nem tudtam idáig elnyújtózni: ez a kategória mindig is drága volt. Egy új Alhambra 13,4 milliótól indul, és ma már csak az 1.4 TSI kapható, 150 lóerővel, a többi változat – 2.0 TSI és TDI több teljesítménylépcsőben – kihalt. Pedig ha valamibe, hát ebbe nagyon illik egy jó kétliteres tádé, legjobban talán pont az a 150 lóerős, amivel ezt a 2017 őszén forgalomba helyezett, FR-Line csomagos Alhambrát gyártották. Ami négy év és százezer kilométer alatt elvesztette új értékének felét. 

Szerencsére a kétliteres TDI alapvetően jó motor, és mivel a modell már öreg, sokkal többet meg lehet spórolni a használt piacon körbenézve, mint amennyi a nagycsaládos támogatás lenne. Úgy hárommillió körül indul a kínálat, ilyen viszonylag friss autót 6-7 millió körül el lehet csípni, 8 millió felett már olyanokat kínálnak, amire még jó darabig él a gyári kiterjesztett garancia – miközben az új ára úgy tizenöt tekercs lenne. És ez a konkrét Alhambra azt sugallja, a megfelelő szervizmúlt megléte esetén nyugodtan bele lehet vágni. A Becsületesnepper nagyra tartja a típust, a szokásos átnézésen (volt-e törve, megkapta-e a karbantartást) túl csak egyetlen extra pontot szokott vizsgálni: a hűtőrács mögött van egy fém elem, ami nem mindig viseli jól az időjárás támadásait. Ezen a kocsin nem találtam a hiba nyomát, egy rozsdapötty azonban akadt: a szélvédő felett leverte valami a festéket, és úgy tűnik az előző tulaj nem állt neki elhárítani a hibát.

A kocsi alja bezzeg tiszta, mint édesanyám konyhapultja, egyedül a hátsó lengőkar és segédkeret varratain-peremein van már pici barnulás – semmiség, most könnyen javítható, vagy elhanyagolás esetén később könnyen cserélhető elemekről van szó. Van azonban egy másik jellegzetes problémája a típusnak, amire ismerős vizsgabázison hívták fel a figyelmem: az első McPherson futómű lengőkarjának hátsó szilentje már viszonylag fiatalon hajlamos repedésre. És valóban, ott van ni, mindkét oldalon szemmel látható a baj. Szerencsére ezt az elemet lehet külön cserélni, széles a kínálat belőle az alkatrészboltok árlistáján – azt gyanítom, hogy a művelet után szükséges futómű beállítással együtt sem haladja meg a százezret a javítás költsége, ha a felfüggesztés többi eleme egészséges.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Brembo 32 856 Ft
Első fékbetét (garn.) Brembo 33 856 Ft
Lengéscsillapító (első, db) Bilstein 47 984 Ft
Lengőkar hátsó szilent (db) Lemförder 23 300 Ft
Lengőkar (db) TRW 64 375 Ft
Olajszűrő (db) Bosch 4 204 Ft
Levegőszűrő (db) VAG Group 2 534 Ft
Pollenszűrő (db) Bosch 4 578 Ft
Motorolaj (5 liter) 5W-40, Castrol 10 400 Ft

Amúgy, ezektől eltekintve hibátlannak tűnik a próbált Alhambra, és nagyjából problémamentesnek a típus. Különösen meggyőző, hogy 110 ezer kilométer után gyakorlatilag újszerű az utastér, még a kormány és a bőr-alcantara vezetőülés is makulátlan, egyedül a gázpedál alatt kopott ki a szőnyeg, ami simán cserélhető. Fontos azonban tudni, hogy a megbízhatóság és a jó minőség nem jelent olcsó fenntartást. Hiába nem történik ugyanis semmi váratlan, a rendes karbantartás ekkora autónál már jelentős tétel. Hiszen nagy és nehéz testet kell komoly fékekkel, futóművel és abroncsokkal az úton tartani: a hétszemélyes dízel Alhambra 1850 kiló sofőrrel, 2,5 tonna feletti a megengedett össztömeg, és 2,4 tonnát vontathat. Emlékszem, mennyire fájt a több, mint százötvenezres fékfelújítás a hasonló tömegeket virító Ulysse-n, és azóta minden csak drágább lett. Ja, és lehet a típust adaptív lengéscsillapítokkal is vásárolni, ami új autóban jó, de használtként én kerülném, mert bankot robbant, amikor cserélni kell.

A TDI is úgy van, hogy csak addig jó a híre, amíg megkap mindent a megfelelő időben, ha ezt elspórolná a tulaj, akkor jönnek a drága hibák. Cserébe a mérethez és tömeghez képest alacsony a fogyasztás, spritmonitor szerint 7,4 liter az Alhambra TDI átlag, 7,7 automatával. Merthogy a próbált kocsiban a klasszikus, olajban futó kuplungos, hatfokozatú DSG dolgozik, kifejezetten jól: finoman indul, gyorsan vált, egyaránt fekszikneki a poroszkálás és a tempós menet. A fedélzeti komputerben kapcsolható, hogy szabadon futva vitorlázzon-e gázelvételre, vagy tartsa magát sebességben, és mindkettőt jól csinálja. Akkor jó, ha ilyen a váltó, bármilyen rángatás, csattanás, vibrálás hibát jelezhet, igaz, ezek elhárításának költsége nem minden esetben kirívó. A DSG alapvetően jó hírű, pláne ez a hatfokozatú, de a karbantartást igényli természetesen: vétel előtt mindenképp ellenőrizzük, megkapta-e a 60 ezer kilométerenként esedékes olajcserét.

Mennyire biztonságos?

Az Alhambrát külön nem tesztelte az EuroNCAP, a VW Sharan tesztjét tekintik itt is érvényesnek – teljes joggal, hiszen a két autó azonos. 2010-ben öt csillagot kapott, és a részleteket megvizsgálva nagyon biztonságosnak tűnik a típus. 96 százalékos volt a felnőtt utasok védelme, csak oszlopnak ütközéskor mértek a tökéletesnél valamivel gyengébb adatokat a tesztbábú felsőtestén. A gyerekülésbe kötött gyermekek védelmét is 80 százalékra értékelték, a gyalogosvédelem azonban csak 46 százalékot kapott, különösen az elütött felnőttek medencéjére veszélyes az Alhambra, és az sem mindegy a sérülés kockázata szempontjából, hogy a fej hova ütődik.

2019-ben, tehát a próbált darab gyártása után újra tesztelték a típust, akkor a bent ülők védelmére egész kicsivel rosszabb, a gyalogos védelmére azonban valamivel jobb pontokat kapott, az összértékelésben mégis elvesztett egy csillagot a Sharan-Alhambra páros.

Személyes élményeim alapján tudom, hogy három gyereket nevelni nagyon sokféleképp lehet drága, és a karbantartás költségei miatt még az öregedő, kevés pénzért megvehető nagy egyterűek sem olcsók igazából. Ám úgy tűnik, hogy a második generációs Alhambra - Sharan páros a viszonylag jelentős belépőért cserébe a valóságban is rászolgál jó hírére. És aki egyszer próbálta, mennyivel komfortosabb egy valóban erre tervezett járművel kocsizni a családot, az tudja, hogy itt nem luxus a vaskos költség. Hanem valóban több autót kapunk érte.

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Seat Alhambrákat a Jóautókon.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.