Ha nem sietsz sehova, itt az Astrád
Használtteszt: Opel Astra 1.4 Selection - 2017.
Semmi különös nincs benne, pontosan úgy működik, ahogy számítanál rá és talán pont ettől jó ez a szürke metál 1,4-es Opel Astra, ami így 96 ezer kilométerrel sem más, mint amilyen újonnan volt.
![Annyira az utcakép része, hogy szinte fel sem tűnik](https://kep.index.hu/1/0/3863/38633/386333/38633355_3f903d0ec52431ac6b355c608d50ec58_wm.jpg)
Magyarországon egyébként is igazi alapvetés az Opel Astra, hiszen a rendszerváltás után sokan találták meg benne a modern, megbízható és kis fogyasztású családi autót, melybe felüdülés volt átülni abban az időben, amikor még a Ladák és a Wartburgok az utcakép részei voltak. Évtizedek és generációk teltek el, közben a divatosabb, többnek látszani akaró szabadidő-autók szívják el a levegőt előle, de az Opel kompaktja továbbra is kitart, mindig megtalálja a közönségét és a generációkon át hűséges astrásokat.
Kevés autót egyértelműbb kezelni, mint az Opel Astrát, hiszen itt minden pontosan azon a helyen van, ahol elsőre keresné az ember. Az első üléseket nem csak könnyű beállítani, hanem így 178 centivel még kényelmesek is, a kormány jó fogású, és minden funkció gombja egyben csoportosítva ül a küllőin. Váltója épp kéz alatt van, és nem sokat kell nyújtózkodni az érintőképernyőhöz sem. Gyorsan csatlakozik a Bluetooth-szal a telefonhoz, és onnantól a kihangosítás is megoldott, a klímapanel alatti mélyedésben pedig megáll a mobil.
![A gyengébb változatok csatolt lengőkaros hátsó futóművéhez nincs Watt-rúd](https://kep.index.hu/1/0/3863/38633/386333/38633357_80d64b76cc3eaa8d9a42aec3bc80433a_wm.jpg)
Egyedül az indokolatlanul felfelé meredő bajuszkapcsolókhoz kell ujjal kapálózni, a fordulatszámmérő és sebességmérők közötti kis fedélzeti komputer gombjai a bal oldalin vannak, de az ilyen apró furcsaságok megszokása nem tart tovább 10 percnél. Három fejtámla és szintén három biztonsági öv függ a hátsó üléseken, de a kialakítása megüzeni, hogy az Astrában inkább négyen utazzanak.
![](https://kep.index.hu/1/0/3863/38633/386333/38633359_4071884b0b19ae06cd889ed038c60490_wm.jpg)
Nem sok kell ahhoz, hogy új autónak is elmenjen, mindössze az első kapaszkodók puha bevonatának karcolásain látszik, hogy jártak már itt korábban. A 370 literes csomagtartó tiszta, a beltér pedig hozza azt a színvonalat, amit 2017-ben, újonnan. Most is egy jól összeszerelt autó hatását kelti, amiből ma sem bukkannak ki oda nem illő zörejek.
Mielőtt a frissítéssel együtt kihaltak volna belőle a négyhengeres motorok, még 200 lóerős, 1,6-os turbós benzines is volt belőle. Ez az 1,4-es szívómotor viszont annyira a szöges ellentéte a túlmotorizáltságnak, hogy ehhez képest még az ezres, háromhengeres turbómotor is tüzesnek hat. Emlékszem rá, hogy az 1.0 Turbo tesztautó mennyire meglepően élhető volt, és ahhoz képest ez az 1,4-es olyan motiválatlan, mintha a szembeszél is kifogna rajta. Mindkét alapmotor 100 lóerő körüli, de amíg a downsizingolt feltöltős 170 Nm nyomatékát 1800-tól egészen 4250-es fordulatig tálcán kínálta, addig a szívómotort rendesen üvegelni kell a 130 Nm-ért.
Olyan típusú hétköznapi felhasználásra ez is maradéktalanul tökéletes, mint elvinni a gyerekeket iskolába vagy bevásárolni, hiszen városon belül aligha tűnik fel, hogy milyen komótosan lendülnek felfelé a tűk a műszerfalon. Vidéki utakon olykor stratégiát kíván a vezetése, így türelmesen araszoltam a távolsági busz mögött addig, amíg meg nem jött a belátható lejtő. Ismertem a terepet, ezért hevesen elkezdtem visszagangolni az ötsebességes kézi váltóval - ami mellesleg kicsit műanyagos érzetű, de gondtalan és pontos szerkezet -, majd a következő lépésben a klíma kikapcsolásával szabadítottam fel némi erőtartalékot, és merészen kicsaptam az indexet, hogy aztán rávállaljak az előzésre.
![370 literes a csomagtartója, 1,2 köbméterre bővíthető](https://kep.index.hu/1/0/3863/38633/386334/38633413_16ae7876c29dbb3e3041f41999f760c2_wm.jpg)
Ezekben az alapmotoros Astrákban nem a Watt-rudas hátsó futómű van, hanem a sima csatolt lengőkaros, de a 16-os kerekekkel egész kellemesen rugózik. Ahogy a kormányzás, úgy ez is inkább a könnyed kezelhetőségre hangolt. Az Astra leginkább egy tisztességesen megcsinált használati tárgy, és ezt így négyévesen hozza is.
![1,4-es szívó benzinmotor 100 motiválatlan lóerővel](https://kep.index.hu/1/0/3863/38633/386334/38633415_e2295306f9eaafa6e98c2e03565ee7a3_wm.jpg)
Amennyiben hosszabb távokra kéne Astrát választanom, inkább nézegetném az élettel telibb turbós változatokat, pedig ez a blokk előszeretettel nyomja ki az olajat a szelepfedélnél, ha megfújják. A 2021-ben már kicsit kifutónak, de még aktuálisnak számító K Astra és a B14XE kódú szívó 1,4-es motor ritkán fordult meg a szerelők keze között, nem véletlenül. Úgy tűnik, hogy az olajzabáló EcoTec-ek után itt a közel elpusztíthatatlan 1,4-es, ami csak ráerősít a majd a szívó benzinesnek sose lesz baja sztereotípiára.
![Inkább használati tárgy, mint autó](https://kep.index.hu/1/0/3863/38633/386334/38633419_4f929e04531648d00f3fa297a59192a7_wm.jpg)
Ennek az autónak az életében 20 ezernél jött el el az első olajcsere és a szűrők cseréje, majd a következő bejegyzés szerint ismét ez volt a műsor 45 ezernél. Az első nagyobb lista szerint 71 ezer kilométer előtt a szokásos olajcserén túl új első és hátsó féktárcsákat, valamint betéteket kapott, új gyertyák kerültek bele és klímafertőtlenítésen esett át. 80 ezernél pedig a lámpákat javították rajta.
Akárhonnan nézegetem a szürke Astrát, 2015-ös megjelenése óta nem sokat öregedett és ebben vastagon benne van az is, hogy az Opel formatervezői semmi váratlant nem húztak a dizájnnal. Egyszerű ötajtós kompakt forma szűk 4,4 méteres hosszal és néhány olyan ívvel, ami hátrafelé laza tollvonással felkanyarodik. Szürkesége minden értelemben a hasznára vált, hiszen ez a konkrét autó a rendőrség flottájában szolgált nyomozói és megfigyelő állásban. A menés nem tartozik épp az erősségei közé, az állás viszont a takaros utastér és a kényelmes ülések miatt annál inkább. Másrészt az Astra annyira észrevétlenül az utcakép része, mint egy villanypózna vagy buszmegálló, ami kétségtelen előny, ha radar alatt kell maradni.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | TRW | 30700 |
Első fékbetét (garn.) | TRW | 32433 |
Lengőkar (db) | Sidem | 57210 |
Vezérműszíj készlet | FAI Autoparts | 92358 |
Olajszűrő (db) | Bosch | 4293 |
Levegőszűrő (db) | A.Z. Meisterteile | 6601 |
Pollenszűrő (db) | A.Z. Meisterteile | 5584 |
Hajszállal 4 millió forint alatt egy olyan 100 ezer km-t sem futott autó áll elő, ami még mindig nyomokban egészen újszagú, és az egyszerű technika vélhetően nem rabol rá a kasszára. Ráadásul a gyorshajtási csekkektől is biztos távolságban tart.
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló Opel Astrákat a Jóautókon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)