Rüsselsheim, szitáló eső, de a Corsa így is tart

Bemutató: Opel Corsa facelift – 2023.

2023.10.25. 15:43

Borongós, barátságtalan idő volt, amikor megérkeztünk Frankfurtba, a frissített Opel Corsa bemutatójára: hideg, szürkeség, eső. A gyámoltalan, kedves kisautók azonban az ilyen időt is rendre ellensúlyozzák, hiszen ezeknél mernek színeket fújatni a gyártósori robotokkal. Kíváncsi voltam, hogy milyen harsogó, frappáns színeket nézegethetünk majd. Aztán jött a hidegzuhany: csak szürkét hoztak. Egy Corsából. A világ most már hivatalosan is egy szomorúbb hely, nincs is mit vitatkozni ezen.

A Corsa igen fontos típus a Stellantisba olvadt Opelnek, hiszen megjelenése óta töretlen népszerűségű autóról van szó. Az idén 41 éves Corsa már a hatodik generációját tapossa, és mióta megjelent egészen elképesztő mennyiséget, 13,6 millió példányt adtak el belőle. A tét ilyenkor igen nagy, hiszen egy stabilan nagyon sikeres autóhoz jól kell úgy hozzányúlni, hogy az átmenjen a leendő júzereknek.

Az Opelnél a kockázatmentes megoldást választották, hiszen akkora biztonsági játékról van szó, hogy a fal adja a másikat: új maszk, más fényszórók, átrajzolt lökhárítók, és új színek, meg egy kis kötelező nagykijelzősítős a beltérben. Semmi dráma, kiszámolták a Stellantis okosai, hogy pontosan meddig érhet a takaró.

A leglátványosabb furfang, hogy a Corsa is megkapta a régi, első generációs Manta orrára emlékeztető, retró frontot, amit ők Vizornak neveznek. Faceliftes orrként adja, de Vizorként nem mutat: a régi kaszni vonalai nem tették lehetővé, hogy szépen befogadják az új maszkot, van egy fura mellékíze.

Kár, mivel a szögletesebbre, letisztultabbra dizájnolt első lökhárítóval és az L-alakú menetfényekkel együtt tényleg mutatós lett az arca, de nem illeszkedik olyan elegánsan a márka imidzsébe. Érdemes megfigyelni, hogy a géptető teljesen ugyanolyan, mint a facelift előtti Corsáé, így valószínű, hogy a frissítésre szánt büdzséből így is kihozták a maximumot.

A kaszni többi részéhez csak nyomokban nyúltak: megvannak az ilyenkor kötelező új hátsó fényszórók, az átrajzolt lökhárítók, és pár apróság de gyakorlatilag kívülről ennyiről van szó. Minden más forma teljesen megegyezik az eredeti F Corsáéval. Ez egyébként nem baj: a Corsa vagány kisautó, még ha nem is annyira karakán, mint a közeli tesó, vagyis a Peugeot 208.

Lesznek új színek is, és biztos voltam benne, hogy a tesztflottán mindezt demonstrálják, és sok vidám árnyalat közül válogathatunk majd. Tévedtem. Képesek voltak CSAK szürke Corsákat hozni, ami technikailag új szín, de azért tényleg ne már... Nem arról van szó, hogy rosszul néz ki, mert nem. A probléma az, hogy a kisautóknak hagyományosan jól állnak a harsány színek, és ezeket emberek olykor meg is veszik  lásd Fiat 500.

Különösen humoros ez az egész onnan nézve, hogy megtekinthettünk egy rendkívül kínos szóvicc Yes, of Corsa! köré felépített, harsány promóvideót, ami azt akarta bemutatni, hogy milyen érdekes és impulzív jelenség az új Corsa. Bezzeg a sarokba hanyagul letámasztott Astrákra jutott bordó és metálkék. Téboly.

Mentünk egy hegyeset a raliautóval

A Corsa-e-ből készült versenyautó is, amiben a gyáriak szerint az a fő poén, hogy az alkatrészek legnagyobb része gyári. Itt főleg a hajtásra és a kasznira kell gondolni, hiszen a fék és a futómű köszönöviszonyban sincs az eredeti alkatrészekkel. A hajtásnál is van azért némi trükk: egy Torsen sperrnek azért találtak helyet.

A beltér olyan, mint bármilyen rendes versenyautóé: passzentos sportülések, ötpontos öv, bukókeret, és az utcai autókhoz szokott szemnek értelmezhetetlen kapcsolók. Különösen vicces volt egy elektromos autóban a hatalmas karban végződő hidraulikus kézifék, amit a fiatal srác rendszeresen használt is.

Sajnos nem vezethettük az ADAC Opel e-Rally Cupban, tehát egy saját márkakupában induló raliautókat, de azért pár kört csapathattunk velük utasként. A pilóták profik voltak, akik rutinból fűzték le a hatalmas parkolóban kialakított pályát a Corsával. Baromi jó élmény volt rendes tempóval, keresztben csúszni az elektromos raliautókkal, egész nap tudtam volna ott ülni.

Mindegy, ha a szomorú, szürke időben szomorú, szürke autókat kellett nézegetnünk, legalább megtudtuk, hogy milyen újdonságokat tartogat a faceliftes Corsa. Kiderült, hogy már a legalacsonyabb kategóriába is leszivárgott az Intelli-Lux fényszóró, ami egy LED mátrixos egység, összesen 14 szegmessel. Ez már ki tudja hagyni a reflektor fénycsóvájából a szemből érkező autót, így ő nem vakul meg, de a Corsa pilótája is lát. Ez remek dolog, de csak a Corsában újdonság, már az előző Astrában is volt ilyen.

A gyáriak szerint nagy volumenű újítási szándék találta el a belteret, de a valóság inkább valami olyasmi, mint ami a külsővel is történt: apróságokban keresendő a különbség. A fő differencia, hogy a központi kijelző 10 colosra nőtt, és megkapta az új, jobban kinéző szoftvert, ami az Astrákban már alap egy ideje. Új a digitális műszeregység, illetve a régi váltókart az egyéb modellekből szintén jól ismert, süllyesztett pöcök váltotta. A sportos csúcsmodell  mint az összes tesztautó is  egyedi sportüléseket kap, amik valóban nagyon jók: a tartásuk kiváló, és kényelmesek is, well done!

Az kevésbé kellemes körülmény, hogy a beltérben marad egy adag olyan dizájnelem, ami már a facelift előttiben sem látszott frissnek. A kormány a köralakú gombokkal feltűnően ódon, ahogy a digitális műszeregység is bénán néz ki a hagyományos mutatós egység helyén, nagyon látványosan nem adja ki se az aránya, se a mérete. Az anyagminőséggel és az összeszereléssel se voltam kibékülve: sok a brutálisan kemény műanyag, és néhol az illesztések is hagynak teret a fejlődésre.

Mivel a csodálatosan tiszta  haha! , villanyosított jövő felé tartunk nyaktörő tempóban, a Corsából is az Electric, vagyis a Corsa-e kapta a legnagyobb hangsúlyt. Itt egyébként akad változatás, de ebből pont a felhasználó nem fog túl sokat észlelni. Marad a régi, 136 lóerős, 260 Nm csúcsnyomatékú, 50 kWh-s akkuval szerelt változat is, ami felfelé kiegészül egy 156 lóerős, szintén 260 Nm-es maximumális nyomatékú, Long Range verzióval. Viccesnek tűnhet, hogy utóbbi 51 kWh-s akkupakkot kapott  tehát mindössze 1 kWh-val nagyobb kapacitású a nem Long Range-nél , a hátótávban jelentős a különbség.

A múlt százéves tornya

Azt sokan tudják, hogy az Opel központja Rüsselsheim, de azt talán kevesebben, hogy a márkát eleve itt alapították, 1862-ben. Bár az autók csak jóval később érkeztek, a város már az alapításkor adott volt, és azóta se tették át a székhelyüket máshová.

Az Opel-gyár emblematikus épülete a hatalmas, barnásvörös, téglából készült torony, vagyis az Opelturm. A tetején Opel feliratot és a márka logóját viselő torony régebbi, mint gondolnád: az építkezést 1916-ban kezdték, és valójában soha nem készült el abban a formájában, ahogy azt eredetileg akarták.

Eleinte 109 méter magasnak tervezték, de végül csak 52 méteres lett, és 1929-ben jutottak el a jelenlegi formájához. Ma már nem használják a tornyot, viszont még mindig egy jól felismerhető jelképe a rüsselsheimi gyárnak. Ennél közelebb nem jutottunk, de azért így is tetszett, hogy le tudtam fotózni egy vadiúj Opelt egy olyan torony előtt, aminek a felépítését 107 éve kezdték.

Az 50 kWh-s verzió ugyanis még a régi, 216 cellás akkumulátor-csomagot használja, az 51 kWh-s, Long Range-be viszont a 102 cellás, teljesen új akkut szerelik. A WLTP mérései szerint az 50 kWh-s Corsa 357 kilométert tud, a 51 kWh-s pedig 402-t. Ezt sajnos a valóságban nem állt módonban kipróbálni, hiszen csak pár órán át nyúzhattuk az autókat Rüsselsheim és Frankfurt között.

Az igazság úgyis az lesz, ahogy az a WLTP mérések alapján lenni szokott: borítékolhatóan kevesebb lesz valós körülmények között, mint a fenti számok. A töltésről még nincsenek pontos információk, egyelőre csak azt árulták el, hogy 20 százalékról 80 százalékra nagyjából 30 perc alatt tölthető majd a Corsa-e.

Bár az egész műsor a villanyos változatról szólt, a faceliftes F Corsából még kapható lesz hagyományos, belső égésű motorral szerelt, és hibrid változat is. A 48 voltos, full hibridbe egy új, Miller-ciklus szerint működő 1,2 literes, benzines turbómotor kerül egy hatsebességes, duplakuplungos váltóval. Az elektromotor 28 lóerőt tud, a beépített akku 0,89 kWh-s, a rendszerteljesítmény pedig 100, illetve 136 lóerő lehet.

Lesznek régies, hibrid-rendszer nélkül benzinesek is: a paletta még nem pontos, de azt már tudjuk, hogy 75 és 130 lóerő között lesznek majd ezek a motorok, és kapcsolódhat hozzájuk manuális  5 és 6 sebességes  és automata  8 sebességes  váltó is.

A szürke flottában kizárólag sportos, elektromos Corsák voltak, ezekkel karikázhattunk az Opel rüsselsheim-i főhadiszállása körül. Még nem volt szerencsém az F Corsa semmilyen változatához F Astrákhoz annál inkább, így meglepetésként ért, hogy mennyire jól sikerült ez a generáció.

A széles nyomtáv miatt autópályán hatolva is váratlanul stabil, sőt, még ennél is nagyobb meglepetés, hogy a kormányzása se teljesen halott. Attól a szuperérdekestől azért messze van, amit a gyártó állít róla, de a Corsa vezetése összességében jóval jobb élmény, mint amit elsőre sejtettem.

A magyar szemmel nézve bántóan tükörsima frankfurti és rüsselsheimi utakon tökéletesen siklott az aprónak álcázott, igazából nem is olyan kicsi Corsa. Az azonban már itt is átsejlett, hogy kimondottan keményre hangolták. Ez lehet jó hír az olyanoknak, mint én, hiszen tényleg sokkal stabilabb, és jobbak a reakciói, mint vártam. De lehet rossz hír is azoknak, akik szívesen beáldoznának egy kis fickósságot a kényelem oltárán. De ne temessük előre: bár Németországban is érződött, hogy a nem legpuhább hangolású futóművel van dolgunk, simán lehet, hogy a küzdelmesebb, magyarországi utakon se lesz kényelmetlen. Meglátjuk.

A világ legnehezebb Mantája

Többen mondták, hogy nézzük meg a Majna partján a kőből készült Opel Mantát, én pedig elsőre nem is értettem, hogy miről beszélnek. Kiderült, hogy egy B Mantát ábrázoló szoborról van szó, amit közeli parkolóban lehet megnézni.

A szobor Matthias Braun műve, és a valóságban nem is kőből van, hanem betonból. A végső öntőforma kialakításával akadtak gondok, ahogy a szállítás se lehetett egyszerű feladat. A végeredmény azonban nagyon szép lett, és az is biztos, hogy ez a legnehezebb Opel Manta a világon, hiszen összesen 13,5 tonnás.

Sokat dobott a dolgon az új, a fullos felszereltséggel érkező ülés, illetve az a tény, hogy valamiért a másfél tonnás kisautó nem tűnt feltűnően nehézkesnek. Csalnak azért itt, hiszen a kisautó szó nem feltétlenül áll meg minden helyzetben: az aktuális Corsa 4,06 méter hosszú, 2,54 méteres a tengelytávja, és 1,77 méter széles. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi Corsa minden paraméterében nagyobb, mint egy F Astra. A csomagtér még nem nőtt fel a kompaktokhoz: alapesetben 267 literes, lehajtott ülésekkel bő egy köbméteresre bővíthető. Első csomagtartó az elektromos változatnál sincs, a benzinesek befogadására is alkalmas motorteret a segédberendezések töltik ki.

A régóta futó eCMP platformra épülő Corsának házon belüli konkurenciája az e-208, Stellantison kívül azonban nem sok van. Tesóból akad több is, ha a keresést kiterjesztjük a mini SUV-kre: van Jeep Avenger, Citroen DS 3 Crossback, Peugeot e-2008 és Opel Mokka is hasonló méretben, ugyanezeken az alapokon, amik ugyan drágábbak, de első ránézésre többet is nyújtanak.

A Fiat 500e jóval kisebb, és kevésbé praktikus, cserébe stílusosabb, ami a kisautóknál döntő szempont lehet a praktikummal szemben. Jó alternatíva lehetne egy Renaul Zoe, de azt már nem árulják. Meglepetésre a Smart #1 is jóval nagyobb, ráadásul az még nem kapható Magyarországon. Most az e-208 alapára 13,6 millió, a facelift előtti Corsa-e pedig 13,8 milliónál indul. Ezeknél jó eséllyel kicsit magasabban indít majd a frissített Corsa-e, tehát aki később ilyesmit venne, ezekhez hasonló árakkal kalkulálhat.

Ez tehát a faceliftes Corsa, ami nem mutat semmi igazi újdonságot, ez a facelift inkább csak egy amolyan kötelező minimum. Lett Vizor, ami bár nem akkora találat, mint az Astránál, így se mutat rosszul. A külsővel eddig se volt baj, az aktuális Corsa a frissítés előtt se nézett ki bénán. A vezetési élmény meglepő, a beltér hullámzó, az új akkupakk és a nagyobb hatótáv dícséretes. A faceliftes Corsa jövőre érkezik, és bár kevés a közvetlen konkurenciája, kérdés, hogy a nagy SUV-lázban mennyire lesz szimpatikus választás a júzereknek.