2008.11.18. 01:56

A pickup műfaja a hamis biztonságérzetről szól. Ülünk egy masszívnak tűnő acélbunkerben, és azt hisszük, nem eshet bajunk. Pedig nagyon is.

Négycsillagos minősítésével az 1,8 tonnás Mitsubishi L200 a pickup kategória legbiztonságosabb képviselője. A vezetőoldali dummy felsőtestén pirosas szín jelzi ugyan, hogy a mellkas jelentős sérülésveszélynek van kitéve, az eredmény még mindig klasszisokkal jobb, mint a vetélytársaké. Hiába, a létravázas felépítés nem épp Euro NCAP-barát.

Az Euro NCAP évekig nem foglalkozott a pickup kategóriával, mivel az ilyen autók az öreg kontinens gazdagabbik felén elég ritkának számítanak. Adóoptimalizálási okokból és férfiassági státusszimbólumként nálunk sokáig elképesztő népszerűségnek örvendtek az ilyen autók. Nyugat-Európában viszont vidéki földművesek haszonjárművének tekintették őket, s ennek megfelelően nem is fogytak jelentősebb mennyiségben. Sőt, az igazán jóléti társadalmakban még a tehetősebb gazdák is inkább Subaru Foresterrel vagy Mitsubishi Pajeróval jártak.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 27
Frontális: 9 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 32
Gyalogosbiztonság: 2

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az idén viszont egyszerre három pickup töréstesztjével is előrukkolt az Euro NCAP, és egyiknek sem lett igazán fényes a végeredménye, sőt. Ahogy arról már korábban is beszámoltunk , a Nissan Navara egyetlen áthúzott csillagot, az Isuzu D-Max pedig kettő csillagot kapott, amiből az egyik szintén áthúzott. Strigulázott csillaggal akkor büntet az Euro NCAP, ha az ütközéskor valamelyik dummyn életveszélyes sérülést okozó terhelést mérnek. A Nissan javított , de közel sem tökéletesre: a Navara jelenleg érvényes eredménye három, továbbra is pocsék minősítést jelentő csillagocska. De ezt legalább ügyesen kommunikálták . Ennek a fordulónak a bezzeg autója volt a Mitsubishi L200, bár a három gyémánt képviselői sem lehetnek különösebben büszkék magukra vagy az elért eredményre.

Gyengének minősítették a tesztelők a vezetőoldali bábu mellkasának védelmét, mivel a bordákat túl nagy erővel nyomta össze a biztonsági öv. A felsőtest tökéletes védelméhez valószínűleg az is nagyban hozzájárult volna, ha a kormánykerék – és így a belőle felnyíló légzsák – nem mozdul el felfelé 31, hátra 33 milliméternyit. A karosszéria energiaelnyelő képessége miatt viszont dicséretet érdemel az L200, legalábbis két pickup vetélytársához viszonyítva. Nem rogyott össze a Mitsubishi utascellája, és az A-oszlop is csak 21 mm-t mozdult el hátrafelé. Ellenben hibapont jár a műszerfal alsó részének kialakításáért, mert ennek köszönhetően bizony jelentős sérülésveszély fenyegeti mind az utas, mind a vezető térdét és combját.

Maximális pontszámot ért el az oldalütközés során az L200, annak ellenére, hogy oldallégzsák nem kapható hozzá. És itt érhető tetten az Euro NCAP egyik betegesen buta szabálya, miszerint az oldallégzsák nélküli autókon nem végzik el az oszlopos oldalütközési tesztet. De vajon miért? Hiszen egyszerű és olcsó dolog az oldallégzsákot kihagyni, ami ilyen szabályrendszer mellett nem jelent pontveszteséget. Parádés hülyeség.

Közepesen erős három csillaggal zárta a gyermekvédelmi teszteket az L200, ami nem rossz eredmény. Az anyósülés előtti légzsák kikapcsolható, ha ide a menetiránnyal szembefordítva szeretnénk gyermekülést beépíteni. Viszont az erre vonatkozó figyelmeztetések nem voltak elég egyértelműek. A hátsó ülések szélső helyeihez gyermekülések rögzítését könnyítő ISOFIX pontokat helyeztek el, de ezek sincsenek elég világosan megjelölve. Maga az ütközésvédelem a Britax Römer Baby Safe ISOFIX Plus (másfél éves baba) és a Britax Römer Baby Safe ISOFIX Plus (3 éves gyermek) gyermeküléseiben magas szintű volt.

Sok minden elmondható az L200-as Mitsubishiről, de magas szintű gyalogosvédelemmel nem vádolhatjuk. Sőt, itt alig két pontot, azaz egyetlen halovány csillagot gyűjtött a platós kocsi, mivel mindhárom vizsgált területen veszélyesnek bizonyult. Mind a lökhárító, mind a motorházfedél, mind pedig az első sárvédők kőkemény, sérülésveszélyes eszköznek bizonyulnak gázolás esetén.