Gyorsat, olcsón. Mi jöhet szóba?
Rulettkerék 2: A mustra
Istenem, a kilencvenes évek! Akkor még gyártottak rendes autókat. Mondogatják ma. Kilencvenötben meg a hetvenes évekre gondoltunk vissza könnybe lábadt szemekkel. Sebaj, a lényeg, hogy most, 2015-ben bőven vannak olyan húsz-huszonöt év körüli csoffadékok, amikben még érezni a tüzet, amiket szívesen elvinnénk a Nürburgringre. Kérdés, melyiket adják oda kettőötvenért.
Nem tudnám megmondani, ki volt az észlény, aki kitalálta, hogy egy kétszázötvenért vett autóval menjünk a Nürburgringre tízperces köridőt csinálni. Pista ott volt, az biztos, meg én is, talán Iván még besegített az ötletelésbe két légzésgyakorlat közben. Most mindenesetre itt ülök a gép előtt, nézem a Nordschleife-videókat és próbálom kitalálni, mi lenne jó oda, amihez esetleg hozzá lehet jutni ilyen kis pénzből. Egyszerre átkozom és imádom az ötletet, hiszen van benne kihívás, de az is biztos, hogy küzdelmes lesz.
Ezúttal nem korlátozzuk magunkat, csak az árral. Évjárat, nemzet, márka, típus nincs megkötve, bármi jöhet, ha gyors és olcsó. Ahhoz még ragaszkodunk, hogy legyen rajta legalább annyi vizsga, amíg el nem adjuk, és azt is figyelembe kell vennünk a választásnál, hogy pár hónap múlva továbbpasszoljuk. Vagyis nem lenne baj, ha eladható lenne a gép, és szeretném, ha érne is annyit a piacon, amennyi a keretösszegünk, vagy lehetőleg valamivel többet, hiszen költeni fogunk rá, nem keveset.
Kiugrott mérnökként egyből elkezdtem gyűjteni fejben a legfontosabb paramétereket. Súly. Emlékezzünk Colin Chapmanre. Ez a legfontosabb, minél könnyebb egy autó, annál gyorsabb. Nem is kell olyan sok erő, ha mondjuk csak egy tonnát kell mozgatnia. De a Nürburgring gyors, sok az emelkedő is, kraft nélkül nem megy. Egy hétköznapi pályán valószínűleg nagyobb szorzóval számítottam volna a súlyt, de ide jó lesz a jó régi súly/lóerő arány. Eszerint fogjuk rangsorolni a jelölteket, ez az egyes számú szempont.
Kézi váltó, benzinmotor, ehhez én ragaszkodom. Létezik persze ütőképes automata és dízel is, de ennyi pénzből őszintén szólva nem nagyon, és a kockázat is nagy, meg hát milyen feeling már egy nyúlós, olajkavarós automatával pályázni? Dízelből meg ebben az árkategóriában és korosztályban – húsz év környékén vagy fölötte gondolkodunk – nem volt igazán erős széria motor, talán csak a BMW 2,5-ös tds, de azt sem pályázásra találták ki. A kormolós tuning felé meg semmiképpen nem szeretnék elmenni.
Szűkül a keresés. Először fejben ötletelünk, nyilván a legendás francia hot-hatcheket fuvolázzuk egymás fülébe Pistával, röpködnek a 205 GTI-k, Saxo VTS-ek, Clio 16V-k, pedig sejtjük, ennyiből jót nem kapni belőlük. Talán egy trükkös motorhibával, diszkrét rozsdával vagy rémesen lelakva. Nagyon rohadtat nem vehetek, rendes lakatolás nem fér bele a tervbe. Az úgynevezett esztétikai hiba az egyetlen reménységünk, ha reped a gitt, hámlik a festék vagy sokszínű az autó, az nem nagyon érdekel, legfeljebb majd letüsszentem valahogy.
Nézzük a németeket. A Ford szenzációs kis autókat csinált, Fiesta XR2-m volt is, bár az Mk1 ide gyenge lenne. A kilencvenes évek XR2 terméséből viszont volt az 1,8-as, valami 130 lóerővel, amit később RS-nek is hívtak talán. Az Escort XR3-ról is szép emlékeim vannak, tizenöt évvel ezelőtt még piszok erősnek tűnt. De most, hogy visszanézem, csak 105 lóerős, ami a 912 kilós kaszniban is csak közepesen jó súly/LE arányt ad ki. Ha találunk egy jót, azért ránézünk, mit tud ma.
Golf GTI. A nyolc szelepes kevés lesz, ide 16V kell, a kettesből az olyat már aranyárban mérik a mi büdzsénkhez képest. Hármas, 150 lóerővel, az hasít, de olyat se lesz könnyű találni. Ahogy fejben végigjárom a Golf-kínálatot, rájövök megint, húsz év körül éri el az érdekes autók ára a mélypontot. A kettes Golf ma drágább már, mint a hármas, és ez a hullámvölgy egyre közelebb tolódik, amióta két turbóval fújják a veteránautó-mint-befektetés lufit.
Na de vissza a kettőötvenesekhez. Astra GSi talán akad, de abból is a 16 szelepes kell, 150 lóerővel. Fénysebességgel rohad az F Astra, ezt tudjuk, de hátha kifogunk egyet. Ugyanezt a jó hírű, red top, a.k.a. C20XE motort szerelték Vectrába is, ami nehezebb, ez igaz, viszont elképzelhető, hogy olcsóbb. Vagy egy Calibra, yeah. Nehezen tudom magam elképzelni egy Calibrában, pláne olyanban, amit 250-ért el lehet hozni, de az adatai stimmelnek.
BMW-t szívesen hajtok, nem kérdés, kettőötvenért viszont legfeljebb egy harmatgyenge 316-ost, nagy szerencsével 18-ast lehet kifogni, a 16 szelepes is motor már álom. Talán a 25i egy régi, E34-es 5-ösben. Necces, necces, nehéz autó, jó fék kell rá, de viszonylag Nordschleife-képes a futómű. Fázok az ilyen nagy tepsiktől, mert ringen tangózni egy ekkora rinocérosszal minden, csak nem örömtánc, de be kell ismerni, egy tempós pályán jól jön a 192 lóerő, amit az M50 tud.
Egy japánnal járnánk a legnyugodtabban, ha megbízhatóságról van szó, de 250-ért nagyon sovány a kínálat. Egy Swift GTI mindent vinne, tudjuk, hogy nagyon megy, hiába csak 101 lóerős. Gyárit viszont szinte lehetetlen találni a számtalan épített, átfűzött között. Pláne ennyiért. Legendás kis koporsó a CRX is, de a legendának megfelelően még a 126 lovas sima 1,6-osok is jóval feljebb kezdődnek, ha van rajtuk legalább egy ép elem.
Ritkább madár a 323-as turbó, nem is nagyon találni belőle, ám ha átnyergelünk hot hatchről sportkupéra, adja magát a Celica. Kétliteres kéne belőle, aminek már van egy kis ára, de arról is tudjuk, hogy elpusztítani legfeljebb két shredder együttes erejével lehet. Létezik persze Sunny GTI, még a kocka kasznival, de havonta ha felbukkan egy, akkor sokat mondok. Mitsubishi Colt GTI sincs sok, bár az annyira ismeretlen, hogy talán nem is keresik.
Kadett GSi? Mind szétrohadt, vagy széttaposták benne már a negyedik motort is. Escort RS turbo? Ennyiért? Talán egy tüzes olaszra nagyobb esélyünk van, azokban senki se bízik. A Punto GT turbo egyből beugrik, van is belőle itthon, de annak nagyon rendben kell lennie, ha meg akarjuk küldeni pályán. Lancia Dedrából volt még szintén turbós, de rég láttam már olyanból járóképeset. Fiat Bravo HGT, emlékszik még valaki az öthengeres csodára? Na, talán abból horogra akadhat egy elfogadható állapotú, annak nincs ára.
Hát persze, egy Alfa. Hessegessük el együtt a jól mesélhető, legendás megkotlások végtelen sorát, amik a környezetünkben felbukkanó Alfákkal történtek. Egy Alfában azért van dög. Egy 145-ös a kétliteres Twin Sparkkal, na, az már megy. Egye fene, lehet 146-os is. Jót nyilván nem kapni ennyiért, de talán valami kívülről rondát. Persze inkább a 155-ösök mennek ebben a sávban, ami meg egy nehéz és nehézkesen mozgó Tipo-származék, viszont bitangul néz ki. Kétliteres TS motorral jöhetne talán egy olyan is.
Ha kicsit széjjelebb nézünk, abszolút favorit lehetne a Ford Puma. Az 1,7-es Yamaha által tuningolt motorral elég nagyot lép, hiába néz ki csajos autónak, könnyű, és még futóműve is van. Fordból jöhetne még egy kétliteres Focus is, lehetőleg háromajtós kasztnival, Colin McRae is azt rugdosta a legnagyobb kedvvel. Ha nincs 205-ös, a Peugeot 405 Mi16 se lassú autó, bár ki tudja, mi maradt meg abból ennyi év után?
évjárat | LE | súly [kg] | 0-100 km/h [s] | Vmax [km/h] | súly/lóerő | |
Peugeot 205 GTI 1.9 | 87-89 | 131 | 860 | 7,8 | 208 | 6,56 |
Mazda 323 turbo | 87-89 | 150 | 995 | 7,8 | 213 | 6,63 |
Peugeot 405 Mi16 | 87-92 | 160 | 1085 | 8,6 | 220 | 6,78 |
Honda CRX | 92-98 | 125 | 900 | 9,5 | 190 | 7,20 |
Fiat Punto GT turbo | 94-97 | 136 | 981 | 7,9 | 200 | 7,21 |
Renault Clio 1.8 16V | 91-94 | 137 | 990 | 8 | 209 | 7,23 |
Ford Fiesta XR2i 1.8 | 92-94 | 131 | 948 | 8,5 | 200 | 7,24 |
Opel Astra GSi | 91-94 | 150 | 1095 | 8 | 220 | 7,30 |
Ford Escort RS turbo | 86-90 | 132 | 965 | 8,7 | 206 | 7,31 |
Volkswagen Golf III GTI | 92-97 | 150 | 1109 | 8,7 | 215 | 7,39 |
Citroën Saxo VTS | 99-03 | 120 | 910 | 8,7 | 205 | 7,58 |
Lancia Dedra HF turbo | 91-94 | 165 | 1259 | 8,3 | 215 | 7,63 |
BMW 525i | 90-95 | 192 | 1468 | 8,6 | 230 | 7,65 |
Peugeot 106 GTI 16V | 01-03 | 120 | 925 | 8,7 | 205 | 7,71 |
Opel Vectra GT | 92-94 | 150 | 1170 | 8,5 | 220 | 7,80 |
Opel Calibra 2.0 16V | 90-94 | 150 | 1185 | 8,5 | 223 | 7,90 |
Toyota Celica 2.0 | 90-94 | 156 | 1239 | 8,4 | 220 | 7,94 |
Suzuki Swift GTI | 91-95 | 101 | 810 | 8,6 | 182 | 8,02 |
Mitsubishi Colt GTI 1.8 | 89-92 | 136 | 1095 | 7,9 | 200 | 8,05 |
Ford Puma 1.7 | 97-02 | 125 | 1008 | 9,2 | 203 | 8,06 |
Fiat Bravo HGT | 95-98 | 147 | 1190 | 8,5 | 210 | 8,10 |
Volkswagen Golf II GTI 1.8 | 84-86 | 112 | 909 | 9,7 | 191 | 8,12 |
Opel Kadett GSi | 89-91 | 115 | 940 | 9 | 200 | 8,17 |
Alfa Romeo 146 2.0 ti | 96-98 | 150 | 1237 | 8,5 | 215 | 8,25 |
Ford Escort XR3i | 86-89 | 105 | 912 | 10,5 | 185 | 8,69 |
Ford Focus 2.0 | 98-01 | 130 | 1146 | 9,2 | 201 | 8,82 |
Alfa Romeo 155 2.0 TS | 92-95 | 143 | 1273 | 9,3 | 205 | 8,90 |
Megvan hát a lista, bár még bővülhet, ha eszünkbe jut valami vagy újat dob a kereső. A súly/lóerő szerinti rendezés nagyjából ugyanazt adja ki, mint amit magunktól gondolunk az autókról, szóval jó úton járunk. Csodálatos keresésnek nézünk elébe.
Már megvan
Vigyázat, mindez a múltidőben játszódik. Hogy ne verjünk fel nagy port, illetve a használtpiacon a megfelelő autók árát, addig vártunk a közléssel, amíg meg nem lett a gép. Már ott pihen a garázsban, de még hátra van a kálváriába oltott Canossa-járás, amely árán eljutottunk hozzá. Napokon belül minden kiderül.